19.10.2020

Maistiainen: Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 – leppoisammin ladattuna

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 225

Citroënin C5 Aircross -tilacrossover saa nyt odotetun lataushybridivaihtoehdon. Voimalinja tekee leppoisasta vieläkin rennomman.

Citroën C5 Aircross on ranskalaismerkin jännittävä yhdistelmä tila-autoa ja crossoveria, sillä Picassot ja SpaceTourerit ovat saaneet väistyä katumaasturibuumin tieltä. Seikkailuhenkisesti muovattuja Airbump-kylkipuskureita lukuun ottamatta tila ja sen tuoma rentous ovat kuitenkin mallin valtteja. Takaistuimet ovat esimerkiksi tasaleveät näppärän muunnettavuuden ja matkustajien tilan takia.

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 225

Nyt mallisto laajenee odotetulla lataushybridivaihtoehdolla hiukan sisarmerkkien Opelin ja Peugeotin vanavedessä. Mallistosta tuttu PureTech 180 -bensiinimoottori on saanut parikseen 81 kilowatin (110 hv) sähkömoottorin, joka vauhdittaa etuakselia kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa. Järjestelmän yhteisteho on 225 hv (165 kW) ja yhteisvääntö on 360 newtonmetriä.

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 225

Akun koko on 13,2 kilowattituntia ja se riittää valmistajan mukaan noin 50 kilometrin sähköajoon yhdellä latauksella. Latauslaitteen teho on 3,7 kilowattia ja lisävarustelun myötä saapuva 7,4 kilowatin latauslaite on edelleen yksivaiheinen (1x32A), joten sen huipputehon käyttökelpoisuus jää Suomessa rajalliseksi. Parhaimmillaan akun saa kuitenkin tyhjästä täyteen kahdessa tunnissa, kahdeksan ampeerin kotipistokkeesta puolestaan vajaassa kahdeksassa tunnissa.

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 225

Lataushybridivoimalinjan mahduttaminen C5 Aircrossiin on vaatinut muutamia muutoksia. Tavaratila on kutistunut 120 litralla, ollen kuitenkin edelleenkin käyttökelpoiset 460 litraa takaistuimet taka-asennossa. Istuimet kaatamalla C5 Aircross Plug-in Hybridiinkin mahtuu 1 510 litraa tarpeellista tavaraa. Vetomassat ovat lataushybridillä puolestaan 750 kg (jarruton) tai 1 300 kg (jarrullinen).

Tavaratilamuutosten yhteydessä myös taka-akselisto on muuttunut yhdystukiakselistosta monivarsituentaa käyttäväksi. Yhdessä Citroënin progressiivisten iskunvaimentimien kanssa C5 Aircross on lataushybridinä vähintään yhtä mukava kuin polttomoottoriversiona, joskin pehmeys tuntuu moottoritiellä lievänä hermostuneisuutena. Sähkömoottorin vaivattomuus puolestaan sopii kaupunkeihin ja taajamaan erinomaisesti.

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 225

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 225 on saatavissa edullisimmillaan Feel-varustelulla 39 361 eurolla ja ensimmäiset autot on jo luovutettu asiakkaille.

Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 225

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat