19.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 – leppoisammin ladattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin C5 Aircross -tilacrossover saa nyt odotetun lataushybridivaihtoehdon. Voimalinja tekee leppoisasta vieläkin rennomman. Citroën C5 Aircross on ranskalaismerkin jännittävä yhdistelmä tila-autoa ja crossoveria, sillä Picassot ja SpaceTourerit ovat saaneet väistyä katumaasturibuumin tieltä. Seikkailuhenkisesti muovattuja Airbump-kylkipuskureita lukuun ottamatta tila ja sen tuoma rentous ovat kuitenkin mallin valtteja. Takaistuimet ovat esimerkiksi tasaleveät näppärän muunnettavuuden ja matkustajien tilan takia. Nyt mallisto laajenee odotetulla lataushybridivaihtoehdolla hiukan sisarmerkkien Opelin ja Peugeotin vanavedessä. Mallistosta tuttu PureTech 180 -bensiinimoottori on saanut parikseen 81 kilowatin (110 hv) sähkömoottorin, joka vauhdittaa etuakselia kahdeksanvaihteisen automaatin kanssa. Järjestelmän yhteisteho on 225 hv (165 kW) ja yhteisvääntö on 360 newtonmetriä. Akun koko on 13,2 kilowattituntia ja se riittää valmistajan mukaan noin 50 kilometrin sähköajoon yhdellä latauksella. Latauslaitteen teho on 3,7 kilowattia ja lisävarustelun myötä saapuva 7,4 kilowatin latauslaite on edelleen yksivaiheinen (1x32A), joten sen huipputehon käyttökelpoisuus jää Suomessa rajalliseksi. Parhaimmillaan akun saa kuitenkin tyhjästä täyteen kahdessa tunnissa, kahdeksan ampeerin kotipistokkeesta puolestaan vajaassa kahdeksassa tunnissa. Lataushybridivoimalinjan mahduttaminen C5 Aircrossiin on vaatinut muutamia muutoksia. Tavaratila on kutistunut 120 litralla, ollen kuitenkin edelleenkin käyttökelpoiset 460 litraa takaistuimet taka-asennossa. Istuimet kaatamalla C5 Aircross Plug-in Hybridiinkin mahtuu 1 510 litraa tarpeellista tavaraa. Vetomassat ovat lataushybridillä puolestaan 750 kg (jarruton) tai 1 300 kg (jarrullinen). Tavaratilamuutosten yhteydessä myös taka-akselisto on muuttunut yhdystukiakselistosta monivarsituentaa käyttäväksi. Yhdessä Citroënin progressiivisten iskunvaimentimien kanssa C5 Aircross on lataushybridinä vähintään yhtä mukava kuin polttomoottoriversiona, joskin pehmeys tuntuu moottoritiellä lievänä hermostuneisuutena. Sähkömoottorin vaivattomuus puolestaan sopii kaupunkeihin ja taajamaan erinomaisesti. Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 225 on saatavissa edullisimmillaan Feel-varustelulla 39 361 eurolla ja ensimmäiset autot on jo luovutettu asiakkaille. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?