15.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Ducati Monster 1200 S on kuin ratapyörä ilman katteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati Monster 1200 S:n tasainen voimantuotto ja kevyt ajettavuus tekevät vaikutuksen. Se on kuin ratapyörä ilman katteita. Moottorissa on vahvasti voimaa aina 2500 kierrokselta kymppitonniin eli punarajalle. Lyhyiden välitysten ansiosta kierrokset nousevat nopeasti ja kuljettaja joutuu vaihtamaan vaihdetta isommalle. Tai tässä tapauksessa ei joudu vaan saa, sillä sekä ylös- että alaspäin toimivan vaihdeavustimen ansiosta vaihteiden vaihto on nopeaa ja helppoa. Kytkintä tarvitaan käytännössä vain liikkeelle lähdettäessä, sen jälkeen vaihdot ylös sujuvat kaasu pohjassa shifterin katkaistessa sytytystä sopivasti. Alaspäin vaihdettaessa ”blipperi” antaa välikaasua ja takarenkaan pito säilyy ilman turhia luistoja.Kahteen suuntaan toimivan shifterin etuja on myös se, että nyt ykkösvaihde on selvästi ajovaihde. Normaalissa vaihteistossa ykkösen kytkeminen vauhdissa saa aikaan melkoisen kolahduksen, ja helposti myös takapyörän pidon menetyksen, jollei varustukseen kuulu luistonkytkintoimintoa. Monsterilla voi huoletta polkaista hitaaseen neulansilmään jarrutettaessa ykköselle, eikä Ducati protestoi siitä mitenkään. Kiihtyvyys mutkasta ulos on ykkösellä niin reipasta, että kaasukäden kanssa on syytä olla tarkkana. Keula kevenee helposti ja samalla ohjaus ravistaa selvästi.Lisäksi Monsterissa on nyt myös keulimisen- ja luistonesto sekä kaarre-ABS -jarrut. Kuljettajan valittavaksi jää vain sopiva ajotila - Sport, Touring tai Urban - ja samalla säätyvät sekä huipputeho ja kaasuun vastaavuus että edellä mainittujen avustimien asetukset sopiviksi. Urban-asetuksella huipputehoa on käytössä tasan 100 hevosvoimaa, muissa asetuksissa täydet 150 hevosvoimaa.Serpentiiniteillä ajetussa koeajossa Monster osoittautui vaivattomaksi ajettavaksi. Tehokkaan moottorin ja hyvin toimivan Öhlinsin huippujousituksen ja tehokkaiden Brembon M50 Monobloc -jarrujen ansiosta toistuvat kiihdytykset, jarrutukset ja neulansilmään kallistukset saavat kestohymyn kuljettajan suupieliin.Ajoasentoa on uudessa mallissa muutettu urheilullisemmaksi, eli enemmän eteen nojaavaksi. Tankkia on pienennetty litralla ja siitä on muotoiltu pari senttiä kapeampi. Pyörä tuntuu sirolta ja tankin kyljistä saa polvilla tukevan otteen jarrutuksissa. Satula on säädettävissä joko 795 tai 820 millin korkeuteen. Kun vielä kytkin- ja jarrukahvassa on etäisyyssäädöt, saa ajoasennon muokattua sopivaksi käytännössä kuljettajalle kuin kuljettajalle.Ducatille tyypilliseen tapaan runkona on Trellis-teräsputkirunko. Moottori ei ole pelkästään osa kantavaa rakennetta, vaan muodostaa merkittävän osan rungosta. Moottorin desmodrominen eli pakko-ohjattu venttiilikoneistokin on yksi Ducatin tavaramerkeistä.Ducatin edustajat kertovat, että alunperin heidän oli tarkoitus vain päivittää ison Monsterin moottori Euro 4 -määräysten mukaiseksi, ja samalla hieman hienosäätää elektroniikkaa ja ulkonäköä. Muutoksia keksittiin lisää ja lisää, ja ne muuttuivat yhä suuremmiksi. Lopulta niitä kertyi niin paljon, että käytännössä kyseessä on täysin uusi Monster. Onneksi sentään 25-vuotiaan historian omaavan Monster-malliston tunnusmerkit on säilytetty: puristinen muotoilu, tehokas moottori ja urheilullinen asenne, eikä mitään ylimääräistä.Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1198 cm³ Teho: 110 kW (150 hv) / 9250 r/min Vääntö 126 Nm / 7750 r/min Paino tankattuna: 211 kg Hinta: 23 990 €Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa