15.1.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Ducati Monster 1200 S on kuin ratapyörä ilman katteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati Monster 1200 S:n tasainen voimantuotto ja kevyt ajettavuus tekevät vaikutuksen. Se on kuin ratapyörä ilman katteita. Moottorissa on vahvasti voimaa aina 2500 kierrokselta kymppitonniin eli punarajalle. Lyhyiden välitysten ansiosta kierrokset nousevat nopeasti ja kuljettaja joutuu vaihtamaan vaihdetta isommalle. Tai tässä tapauksessa ei joudu vaan saa, sillä sekä ylös- että alaspäin toimivan vaihdeavustimen ansiosta vaihteiden vaihto on nopeaa ja helppoa. Kytkintä tarvitaan käytännössä vain liikkeelle lähdettäessä, sen jälkeen vaihdot ylös sujuvat kaasu pohjassa shifterin katkaistessa sytytystä sopivasti. Alaspäin vaihdettaessa ”blipperi” antaa välikaasua ja takarenkaan pito säilyy ilman turhia luistoja.Kahteen suuntaan toimivan shifterin etuja on myös se, että nyt ykkösvaihde on selvästi ajovaihde. Normaalissa vaihteistossa ykkösen kytkeminen vauhdissa saa aikaan melkoisen kolahduksen, ja helposti myös takapyörän pidon menetyksen, jollei varustukseen kuulu luistonkytkintoimintoa. Monsterilla voi huoletta polkaista hitaaseen neulansilmään jarrutettaessa ykköselle, eikä Ducati protestoi siitä mitenkään. Kiihtyvyys mutkasta ulos on ykkösellä niin reipasta, että kaasukäden kanssa on syytä olla tarkkana. Keula kevenee helposti ja samalla ohjaus ravistaa selvästi.Lisäksi Monsterissa on nyt myös keulimisen- ja luistonesto sekä kaarre-ABS -jarrut. Kuljettajan valittavaksi jää vain sopiva ajotila - Sport, Touring tai Urban - ja samalla säätyvät sekä huipputeho ja kaasuun vastaavuus että edellä mainittujen avustimien asetukset sopiviksi. Urban-asetuksella huipputehoa on käytössä tasan 100 hevosvoimaa, muissa asetuksissa täydet 150 hevosvoimaa.Serpentiiniteillä ajetussa koeajossa Monster osoittautui vaivattomaksi ajettavaksi. Tehokkaan moottorin ja hyvin toimivan Öhlinsin huippujousituksen ja tehokkaiden Brembon M50 Monobloc -jarrujen ansiosta toistuvat kiihdytykset, jarrutukset ja neulansilmään kallistukset saavat kestohymyn kuljettajan suupieliin.Ajoasentoa on uudessa mallissa muutettu urheilullisemmaksi, eli enemmän eteen nojaavaksi. Tankkia on pienennetty litralla ja siitä on muotoiltu pari senttiä kapeampi. Pyörä tuntuu sirolta ja tankin kyljistä saa polvilla tukevan otteen jarrutuksissa. Satula on säädettävissä joko 795 tai 820 millin korkeuteen. Kun vielä kytkin- ja jarrukahvassa on etäisyyssäädöt, saa ajoasennon muokattua sopivaksi käytännössä kuljettajalle kuin kuljettajalle.Ducatille tyypilliseen tapaan runkona on Trellis-teräsputkirunko. Moottori ei ole pelkästään osa kantavaa rakennetta, vaan muodostaa merkittävän osan rungosta. Moottorin desmodrominen eli pakko-ohjattu venttiilikoneistokin on yksi Ducatin tavaramerkeistä.Ducatin edustajat kertovat, että alunperin heidän oli tarkoitus vain päivittää ison Monsterin moottori Euro 4 -määräysten mukaiseksi, ja samalla hieman hienosäätää elektroniikkaa ja ulkonäköä. Muutoksia keksittiin lisää ja lisää, ja ne muuttuivat yhä suuremmiksi. Lopulta niitä kertyi niin paljon, että käytännössä kyseessä on täysin uusi Monster. Onneksi sentään 25-vuotiaan historian omaavan Monster-malliston tunnusmerkit on säilytetty: puristinen muotoilu, tehokas moottori ja urheilullinen asenne, eikä mitään ylimääräistä.Moottori: kaksisylinterinen V-moottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 1198 cm³ Teho: 110 kW (150 hv) / 9250 r/min Vääntö 126 Nm / 7750 r/min Paino tankattuna: 211 kg Hinta: 23 990 €Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Milagro Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen