14.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Etuvetoinen Polestar 2 on saapunut – hintalappu tippuu ja toimintamatka kasvaa Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Polestar 2 on nyt tarjolla nelivedon lisäksi etuvetoisena. Käytännön suorituskyky riittää vaivattomaan liikkumiseen ja toimintamatka on nelivetosisarta pidempi. Volvon alta omaksi merkikseen eriytetty Polestar on ollut Suomessa virallisesti myynnissä nyt reilun kuukauden ajan. Tähän saakka hinnastosta on löytynyt vain nelivetoinen versio, mutta nyt se saa kaverikseen mielenkiintoisen Polestar 2 Long range Single motor -version. Voit lukea nelivetoversiosta lisää täältä. Ulkoisesti uuden version erottaa vain etuoven pienestä tarrasta. Nelivedon tavoin auto on varustettu 78 kWh:n akustolla, mutta takamoottorin puuttuessa teholukemaksi kirjataan 170 kW (231 hv). Pienemmän teholukeman vastapainoksi toimintamatka on nyt vastaavalla varustelulla noin 60 kilometriä pidempi, eli parhaimmillaan WLTP-syklin mukaan 540 kilometriä. Polestar 2 on alustaltaan varsin napakka. Normaalissa ajossa ero nelivetoiseen jää vähäiseksi. Voimaa on riittävästi ripeisiin lähtöihin ja auto etenee vaivatta kaikissa Suomessa sallituissa nopeuksissa. Käytännön erot toki tulevat esille heikommissa pito-olosuhteissa kuten talvella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaivattuja päivityksiä Etuvetoisen mallin esittelyn yhteydessä maahantuoja kertoi myös viimeisimmästä järjestelmäpäivityksestä. Ensimmäisten koeajojen yhteydessä kaipailimme autolta tietoa hetkellisestä kulutuksesta ja nyt sellainen on tuotu tarjolle. Auto tarjoaa nyt uuden näkymän nimeltään ”Toimintasädeavustaja”, joka kertaa hetkellisen kulutuksen lisäksi aikaisempaa reaaliaikaisemmin ajotyyliin mukautuvan arvion jäljellä olevasta toimintamatkasta. Tämän lisäksi yksi olennaisimmista uusista ominaisuuksista on akuston esilämmitys navigoinnin reitin varrella olevaa DC-latausta lähestyttäessä. Moderniin tapaan päivitys on saatavilla OTA-tyyliin (Over-The-Air) myös jo liikenteessä oleviin autoihin. Kuljettajan täytyy hyväksi auton ehdottama päivitys, jonka jälkeen auto hoitaa päivityksen reilun tunnin aikana. Viimeisimmän ohjelmistopäivityksen myötä keskinäytölle saa näkyviin hetkellisen kulutuksen. Uuden etuvetoisen Polestar 2 Long range Single Motor -mallin hinnat alkavat 50 100 eurosta. Moni varmasti ihmettelee hinnoittelun jäämistä juuri valtion sähköautohankintatuen ulkopuolelle. Maahantuojan mukaan sitä kyllä yritettiin, mutta syystä tai toisesta sellainen ei onnistunut. Eroa nelivetoiseen malliin kertyy 4 000 euroa, eli myös Dual Motor -version saa nykyään keväistä ennakkomyyntihintaa edullisemmin. Näissä hinnoissa on huomioitu autoveron poistuminen sähköautoilta. Palaamme kattavammin etuvetoversion pariin pidemmän koeajon muodossa. Ohjaamossa on paljon yhtäläisyyksiä Volvon kanssa. EDIT 19.10. klo 18.00: Täyssähköautojen kokonaishintaan tulee loka-joulukuussa 2021 tehtävissä ensirekisteröinneissä laskea edelleen mukaan autovero, sillä autoverolain muutosta ei sovelleta ennen 1.1.2022. Polestar 2:n tapauksessa tämä tarkoittaa noin 1 500 euroa, jolloin kokonaishinta on noin 51 600 euroa. Kuluttajalle hinta kuitenkin näyttäytyy 50 100 eurona, koska maahantuoja maksaa autoveron osuuden. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan