20.11.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Ferrari Roma – Ota rennosti ja nauti elämästä, vaikka taivaalta sataisi räntää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari Roma ja ensilumi? Ei mitään hätää. Ikkunoiden läpi maailma näyttää mustavalkoiselta. Ensilumi on peittänyt maan, mutta harmaasävyjä riittää vielä kuin saksalaismerkin värikartassa. Lämpömittari näyttää paria pakkasastetta. La Nuova Dolce Vita ei nyt ihan toteudu kaikilta osin. Termi on markkinointilause uudelle Ferrari Roma-mallille, ja se tarkoittaa vapaasti käännettynä ”uusi ihana elämä” klassikkoelokuvaa mukaillen.Auringonpaiste ja välimerelliset maisemat ehkä puuttuvat, mutta ei huono sää auton vika ole. Eikä se nykyvuosituhannella edes haittaa. Ferrari Roma etenee moottoritiellä Tamperetta kohti lähes melkein minkä tahansa nykyauton tavoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkeenRomassa on nykyaikaiset avustimet ja poikkeuksellisen kehittyneet ajonvakautus- ja pidonhallintajärjestelmät. Tällä kelillä tuplaturboahdettu V8 tuskin ehtii edes herätä laukkaan, kun elektroniikka rajoittaa menoa mukavuusasetuksia sallivammillakin vaihtoehdoilla. Ei toki ihme, kun kotimaisten kitkarenkaiden kiusaksi annetaan 620 hevosvoimaa ja 760 newtonmetriä lavealla pyörintänopeusalueella 3000–5760 kierrosta minuutissa – jätimme tällä kertaa kokeilematta auton toiminnan suojajärjestelmät sammutettuna.JuhlaanRomaa olisi kuitenkin virhe arvioida numeroin. Tottakai se on nopea. Kaikki merkit myös viittaavat siihen, että kuivalla pinnalla asianmukaisilla kesärenkailla se on todella makea ajaa.Tämän Ferrarin ydin on siinä, miten siitä nauttii ihan liikennevirrassakin ajaessa. Jousitus on suorituskykyluokka huomioiden hämmästyttävän mukava – sportivarusteltu saksalaissedani suurimmilla vanteilla tuskin etenee moottoritietä yhtä rauhassa. Toki suuremmat töyssyt tuntuvat, mutta nekin välittyvät sivistyneesti pehmennettyinä.Ohjaus on tarkka, mutta myös miellyttävän kevyt ja juuri sopivasti välitetty: keskialue on rauhallinen mukavaa matka-ajoa ajatellen, mutta kadunkulmissakaan ohjauspyörää ei tarvitse kääntää liiaksi. Auto tuntuu menevän sinne, minne katse ohjaa.Tai vaikka talveenEi merkki toki unohtumaan pääse: konepellin kurvit erottuvat kuljettajan paikalta, ohjauspyörästä löytää tyypilliset painikkeet, Manettino-ajotilasäätimen ja valtavat vaihdelavat ovat heti sormien ulottuvilla. Moottorin käyntiääni ei dominoi, mutta V8:n huomaa käyvän koko ajan.Suomen räntätalvi ei ehkä ole se keli, mihin Romaa on suunniteltu, mutta ei se kokemusta pilaa. Ferrari Roma on rento, sen ratissa voi rauhoittua ja nauttia elämästä. Mikäli ajatus Ferrarista ainoana autona houkuttaa, tuo Roma taatusti paljon nautintoa elämään.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa