20.11.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Ferrari Roma – Ota rennosti ja nauti elämästä, vaikka taivaalta sataisi räntää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari Roma ja ensilumi? Ei mitään hätää. Ikkunoiden läpi maailma näyttää mustavalkoiselta. Ensilumi on peittänyt maan, mutta harmaasävyjä riittää vielä kuin saksalaismerkin värikartassa. Lämpömittari näyttää paria pakkasastetta. La Nuova Dolce Vita ei nyt ihan toteudu kaikilta osin. Termi on markkinointilause uudelle Ferrari Roma-mallille, ja se tarkoittaa vapaasti käännettynä ”uusi ihana elämä” klassikkoelokuvaa mukaillen.Auringonpaiste ja välimerelliset maisemat ehkä puuttuvat, mutta ei huono sää auton vika ole. Eikä se nykyvuosituhannella edes haittaa. Ferrari Roma etenee moottoritiellä Tamperetta kohti lähes melkein minkä tahansa nykyauton tavoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkeenRomassa on nykyaikaiset avustimet ja poikkeuksellisen kehittyneet ajonvakautus- ja pidonhallintajärjestelmät. Tällä kelillä tuplaturboahdettu V8 tuskin ehtii edes herätä laukkaan, kun elektroniikka rajoittaa menoa mukavuusasetuksia sallivammillakin vaihtoehdoilla. Ei toki ihme, kun kotimaisten kitkarenkaiden kiusaksi annetaan 620 hevosvoimaa ja 760 newtonmetriä lavealla pyörintänopeusalueella 3000–5760 kierrosta minuutissa – jätimme tällä kertaa kokeilematta auton toiminnan suojajärjestelmät sammutettuna.JuhlaanRomaa olisi kuitenkin virhe arvioida numeroin. Tottakai se on nopea. Kaikki merkit myös viittaavat siihen, että kuivalla pinnalla asianmukaisilla kesärenkailla se on todella makea ajaa.Tämän Ferrarin ydin on siinä, miten siitä nauttii ihan liikennevirrassakin ajaessa. Jousitus on suorituskykyluokka huomioiden hämmästyttävän mukava – sportivarusteltu saksalaissedani suurimmilla vanteilla tuskin etenee moottoritietä yhtä rauhassa. Toki suuremmat töyssyt tuntuvat, mutta nekin välittyvät sivistyneesti pehmennettyinä.Ohjaus on tarkka, mutta myös miellyttävän kevyt ja juuri sopivasti välitetty: keskialue on rauhallinen mukavaa matka-ajoa ajatellen, mutta kadunkulmissakaan ohjauspyörää ei tarvitse kääntää liiaksi. Auto tuntuu menevän sinne, minne katse ohjaa.Tai vaikka talveenEi merkki toki unohtumaan pääse: konepellin kurvit erottuvat kuljettajan paikalta, ohjauspyörästä löytää tyypilliset painikkeet, Manettino-ajotilasäätimen ja valtavat vaihdelavat ovat heti sormien ulottuvilla. Moottorin käyntiääni ei dominoi, mutta V8:n huomaa käyvän koko ajan.Suomen räntätalvi ei ehkä ole se keli, mihin Romaa on suunniteltu, mutta ei se kokemusta pilaa. Ferrari Roma on rento, sen ratissa voi rauhoittua ja nauttia elämästä. Mikäli ajatus Ferrarista ainoana autona houkuttaa, tuo Roma taatusti paljon nautintoa elämään.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen