20.11.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Ferrari Roma – Ota rennosti ja nauti elämästä, vaikka taivaalta sataisi räntää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari Roma ja ensilumi? Ei mitään hätää. Ikkunoiden läpi maailma näyttää mustavalkoiselta. Ensilumi on peittänyt maan, mutta harmaasävyjä riittää vielä kuin saksalaismerkin värikartassa. Lämpömittari näyttää paria pakkasastetta. La Nuova Dolce Vita ei nyt ihan toteudu kaikilta osin. Termi on markkinointilause uudelle Ferrari Roma-mallille, ja se tarkoittaa vapaasti käännettynä ”uusi ihana elämä” klassikkoelokuvaa mukaillen.Auringonpaiste ja välimerelliset maisemat ehkä puuttuvat, mutta ei huono sää auton vika ole. Eikä se nykyvuosituhannella edes haittaa. Ferrari Roma etenee moottoritiellä Tamperetta kohti lähes melkein minkä tahansa nykyauton tavoin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArkeenRomassa on nykyaikaiset avustimet ja poikkeuksellisen kehittyneet ajonvakautus- ja pidonhallintajärjestelmät. Tällä kelillä tuplaturboahdettu V8 tuskin ehtii edes herätä laukkaan, kun elektroniikka rajoittaa menoa mukavuusasetuksia sallivammillakin vaihtoehdoilla. Ei toki ihme, kun kotimaisten kitkarenkaiden kiusaksi annetaan 620 hevosvoimaa ja 760 newtonmetriä lavealla pyörintänopeusalueella 3000–5760 kierrosta minuutissa – jätimme tällä kertaa kokeilematta auton toiminnan suojajärjestelmät sammutettuna.JuhlaanRomaa olisi kuitenkin virhe arvioida numeroin. Tottakai se on nopea. Kaikki merkit myös viittaavat siihen, että kuivalla pinnalla asianmukaisilla kesärenkailla se on todella makea ajaa.Tämän Ferrarin ydin on siinä, miten siitä nauttii ihan liikennevirrassakin ajaessa. Jousitus on suorituskykyluokka huomioiden hämmästyttävän mukava – sportivarusteltu saksalaissedani suurimmilla vanteilla tuskin etenee moottoritietä yhtä rauhassa. Toki suuremmat töyssyt tuntuvat, mutta nekin välittyvät sivistyneesti pehmennettyinä.Ohjaus on tarkka, mutta myös miellyttävän kevyt ja juuri sopivasti välitetty: keskialue on rauhallinen mukavaa matka-ajoa ajatellen, mutta kadunkulmissakaan ohjauspyörää ei tarvitse kääntää liiaksi. Auto tuntuu menevän sinne, minne katse ohjaa.Tai vaikka talveenEi merkki toki unohtumaan pääse: konepellin kurvit erottuvat kuljettajan paikalta, ohjauspyörästä löytää tyypilliset painikkeet, Manettino-ajotilasäätimen ja valtavat vaihdelavat ovat heti sormien ulottuvilla. Moottorin käyntiääni ei dominoi, mutta V8:n huomaa käyvän koko ajan.Suomen räntätalvi ei ehkä ole se keli, mihin Romaa on suunniteltu, mutta ei se kokemusta pilaa. Ferrari Roma on rento, sen ratissa voi rauhoittua ja nauttia elämästä. Mikäli ajatus Ferrarista ainoana autona houkuttaa, tuo Roma taatusti paljon nautintoa elämään.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous