20.5.2024

Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa

Kuva Tuomas Rajala

Maailman myydyin urheiluauto täytti hetki sitten 60 vuotta. Kyseessä on malli, jonka likipitäen jokainen auton konseptista joskus kuullut tunnistaa nimeltä. Mustang on ikoni, jonka tenho ei tunnu häviävän.

Mustang on ehtinyt kuudenkymmenen vuoden aikana jo seitsemänteen kehitysversioon. Seitsemäs vuosikymmen starttaa siis seitsemännen sukupolven Mussella, eikä uutuus ole lainkaan hassumpi tapaus. Mukana on iso annos retroa, mutta myös digiä.

Retro näkyy ennen kaikkea Mustangin muotokielessä. Vuoden 2024 Mustang lainaa piirteissään ensimmäisen mallisukupolven linjoja, mutta toki modernilla tavalla. Kattolinja noudattelee alkuperäistä ikonia, samoin keulan ilmanotto ja perän suunnitteluviivat.

Pikaisella vilkaisulla uutuudessa on paljon vuonna 2015 julkaistua kuutossukupolvea, mutta tarkempi tutkiskelu osoittaa ajatukset hieman vääriksi. Uusi Mustang on terävämpi, tyylitellympi ja aggressiivisempi.

Voimanlähteenä toimii ainoa oikea moottori, jollaisen Mustanginsa keulalle toivoo. Vapaasti hengittävä 5-litrainen V8. Se on synonyymi polttomoottorille, joka näkyy ja kuuluu. Viisilitrainen kahdeksikko kehittää hieman vähemmän voimaa kuin edeltäjänsä, mutta 446 hevosvoimaa ja 540 Nm ovat riittävät takaamaan sporttiset kyydit.

Uuden automallin julkaisemin vähempitehoisella moottorilla on toki rohkea temppu. Yleensä auton uudistuksessa tuodaan lisää tehoa, veistetään kiloja ja parannetaan kiihtyvyyttä. Etenkin silloin, jos kyseessä on urheiluauto. Mutta homma ei onneksi ole kiinni muutamasta hevosesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tumma hevonen antaa sata heppaa litralle

Jos tehonpuute ahdistaa, tulee tarjolle myös tehokkaampi Dark Horse -versio, joka rikkoo 500 hevosvoiman rajapyykin. Ja tuolloin vaihteistoksi vaihtuu 6-lovinen manuaali, joka on Tremecin valmistama.

Vaikka tehoreservi on aiempaa pienempi, tuntuu moottorissa olevan enemmän potkua alakierroksilla. Vaikka vaparimoottorit ovat usein kierroskoneita, on Mustangin hevoset saatu heräämään yllättävän alhaisella kierroslukemalla. Toki huiput saavutetaan vasta 7250 kierroksen kohdalla.

Potkua Fordin ponycarissa riittää, mutta edut ovat kaikkialla muualla kuin rajussa 0–100 km/h kiihtyvyydessä. Mustang tarjoaa hunajaa kuulo-, näkö- ja tuntuaistille. V8:n äänimaailma on rajun raaka. Kun kahdeksikko potkaistaan käyntiin, tuntuu se sielussa saakka. Tämä on autoilua aidoimmillaan.

Parannuksia on tullut etenkin alustaan, joka kantaa auton massan aiempaa paremmin. Lyhyen koeajon aikana tarjoutui mahdollisuus ajaa uutta Mustangia pienellä moottoriradalla, jossa sen ominaisuudet pääsivät paremmin oikeuksiinsa. Vaikka rata on töyssyinen ja heikossa kunnossa, menee Mustang kiltisti kuskin toivomaan suuntaan.

Uudistuksen myötä muskelia on digitalisoitu etenkin ohjaamosta. Mittaristo ja tietoviihdenäyttö muodostuvat yhdestä suuresta paneelista, ja fiilis on tuotu toden teolla vuoteen 2024. Ajotiloja on kuusi, joista yhtä saa räätälöityä oman makunsa mukaiseksi. Säätöä on tarjolla kaasunvasteeseen, äänimaailmaan, ohjaustuntumaan ja jousitukseen.

Vaikka Mustangin kultaisten vuosien voisi kuvitella olevan takanapäin, on todettava, että kuusikymppinen on varsin vireässä kunnossa. Toki kolmen vuosikymmenen takaiset kehitysversiot ovat cooleja pelejä, mutta ei uutta sukupolvea sovi vähätellä. Yksi asia kaikkia sukupolvia kuitenkin yhdistää: V8-moottorin suloinen sointi on vastustamaton.

Kommentoi artikkelia