3.8.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang GT V8 – hyvää päivää, cowboy! Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Mustang onnistuu parantamaan edeltäjänsä heikkouksia ja säilyttämään samalla luonteensa. Ford Mustangin asema ei sinänsä ole mitenkään epävakaa, sillä maailman myydyimmäksi urheiluautoksi itseään tituleeraava malli on ollut vahvassa huudossa muun muassa Yhdysvalloissa. Oli kuitenkin kevyt epäilys, että malli tai ainakin V8 poistuisivat jälleen Euroopan markkinoilta kiristyvien päästörajojen ja verotusten keskellä.Mutta mitä vielä! Seitsemännen sukupolven Ford Mustang on tehty ovelasti, sillä auto perustuu selvästi kuudennen polven autoon (D2C-rakenne), mutta se onnistuu parantamaan lähes kaikissa kohdissa, joissa buutsi puristi aiemmin. Samalla se on kuin onkin säilyttänyt pettämättömän olemuksensa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottori ja naapuriMallistossa on toki edelleen 2,3-litrainen EcoBoost ja nelisylinterinen moottori on saanut päivityskierroksen, mutta jotain sen vetovoimasta kertoo, että säästömallia ei edes löydy Suomen hinnastosta. Sen sijaan hinnastosta löytyy 5,0-litrainen V8, joka on edelleen vapaasti hengittävä Coyote-moottori. Euroopassa GT:n tehot kirjoitetaan muotoon 448 hv (329 kW) ja Dark Horse muotoon 453 hv (343 kW), eli vanha manner joutuu antamaan noin 30-50 hevosvoiman tasoituksen Yhdysvalloille. Suoritus ei silti ole huono 2020-luvulla! Vääntöä on 540 newtonmetriä ja sekin saavutetaan kierrosluvulla 5 100 r/min. Tehojen suhteen laulu löytyy vasta 7 250 r/min kohdalla! Mustangin ajoelämystä moottori suorastaan dominoikin. Matalalta muriseva ja ylempää ärjyvästi särisevä mylly on kaikki kaikessa. 10-vaihteinen automaattivaihteistokin on juonessa mukana ja antaa kierrosten nousta myös tavallisissa ajotiloissa. Pykäliä haetaan välillä korostetun innokkaasti, erityisesti pienempään suuntaan. Teho tulee lempeästi kierrosten kasvaessa, joten turbomoottorien äkkiväärät potkut puuttuvat. Toisaalta Ford Mustangin käynnistyksen huomaa, sori naapurit! Käytössä on toki hiljainen startti, joka tuntuu tekevän autosta lähinnä hiukan tavallista äänekkäämmän, joten kasikone parkaisee itsensä henkiin koko parkkihallin tiedoksi. Liikenteessäkin auto tekee itsensä tiettäväksi ohituksissa ja kiihdytyskaistoilla, mutta se kuuluu asiaan. Hyvät ja huonot puolet Moottori Hyväntuulisuus Arkiominaisuuksien parantuminen Kankeahko parkkipaikalla Naapurien hermot aamustarteissa Alibia metsästämässäToinen osa Ford Mustangin huomioarvoa on sen design – ja tässä tapauksessa myös väri. Keltainen 4,8 metriä pitkä poniauto mustilla konepellin aukoilla jää kyllä ihmisten mieleen, joten alibia ei tarvitse kaivella, kyllä kaikki tietävät missä Musse liikkuu. Muotoilu on aiempaan Mustangiin verrattuna terävämpi. Keulassa sukulaisuus on selvää, mutta takana pokkaukset ovat terävämmät ja kolmoisvalo on saanut nuolimaisemman muodon.Kirkkaat värit kuuluvat kyllä myös Mustangin olemukseen. Auto muistuttaa Broadway-musikaalilla liikkumista joka tapauksessa, joten miksei äänen lisäksi olisi myös valoa? Pitkä ovi auki ja tunnelma on lähes kuin ennen. Hintaluokkaan nähden halpa muovi on vähentynyt ja tilalla on nyt nahkaa ja digiä. 12,4-tuumainen digimittaristo on tuttu perusideoiltaan jo aiemmasta, mutta 13,2-tuumaisessa kosketusnäytössä oleva Sync 4 on roima parannus edellisiin järjestelmiin. Lisäksi käytössä on puhelimen langaton lataus ja älypuhelinpeilaus, mitkä kuulostavat Mustangissa toki toissijaisilta, mutta tekevät ihmeitä auton arkikäytettävyydelle. Pakollisena pahana Ford Mustangissa on myös uudet turvavarusteet. Kuljettajan vireystilan valvonta perustuu ohjauspyörän tarkkailuun ja ilmeisesti auto olettaa, että suorallakin tiellä ajetaan kuin Humphrey Bogartin elokuvissa rattia heilutellen. Ylinopeusvaroituskin löytyy, mutta niin löytyy myös oikotie sen sammuttamiseen. Takaistuimet ovat edelleen mukana menossa, mutta niitä ei voi suositella kuin lyhyemmille matkoille. Jalkatila on riippuvaista etupenkkiläisten pituudesta ja pääntila on kortilla katon laskeutuessa. Penkit lieneekin tarkoitettu enemmän tavaroille, mutta Mustangin kippimekanismi ei yllä kilpailjoiden tasolle. Tavaratilaa on 381 litraa ja luukku ja tila ovat porrasperämallisia. Amerikka-juurista muistuttaa luukun hätäavaus sisäpuolelta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjan koko yönEntäs ajettavuus? Seitsemännen polven Ford Mustang parantaa silläkin saralla, joten auto on aiempaa suorempi ajettava. Raskas moottori ei tunnu enää keulalla painona ja vastenhakoisuutena suunnanmuutoksiin samassa määrin. Ohjaus on melko sähäkkä jopa keskialueen tuntumassa. Brembon jarruissa on hyvä ja selkeä tuntuma.Tien saumoissa ja vastaavissa alusta reagoi antamalla korin heilahtaa sivusuunnassa. Muissa epätasaisuuksissa Mustang on lievästi napakanpuoleinen, mikä sopii auton edustamaan segmenttiin mainiosti. Parkkipaikoilla Ford Mustang on kankea, mistä kertoo myös 12,2 metrin kääntöympyrä. Onneksi kamera ja tutkat auttavat heikkoa takanäkyvyyttä peruutusoperaatioissa. Kotimatka yön selkään moottoritiellä paljastaa Mustangin olevan mielikuvia rauhallisempi matka-autona ja jopa kaukovalot ovat asialliset. Suhinoiden lisäksi rengasmelua on kohtuullisesti, mutta V8 tekee osansa mökään osallistumiseen, joten kokonaisuus on tasapainossa. Poppi soi ja viestit voi kuitata Sirillä.Valtio kiittääHiilidioksidipäästöistä johtuen Mustangin hinnassa on veroa noin 40 000 euroa. WLTP-kulutus on 12,2 litraa per 100 km, maantieajossa Mustangisti selviää kympillä, joten myös bensiiniverossa Ford osallistuu valtiontalouden kannatteluun. Suomessa Ford Mustang -mallisto alkaa nyt manuaalivaihteisesta fastbackista, joka on ainoana mallina alle 100 000 euroa (94 908 e). V8 on ainoa moottorivaihtoehto. Korivaihtoehtoja on kaksi, fastback ja avo. Myös vaihteistoja on kaksi, manuaali ja automaatti. V8:n kohdalla voi valita, arvasitte kyllä, kahdesta tehoversiosta, sillä Dark Horse on saanut hiukan korkeamman viritysasteen. Ford Mustang GT V8 A10 Fastback POLTTOMOOTTORI, takaveto 8-syl. bensiinimoottori 5 038 cm3 10-v. automaattivaihteisto 329 kW (448 hv), 540 Nm WLTP-kulutus 12,2 l/100km CO2-päästöt 277 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 4,9 s huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 4 810 mm Leveys 1 916 mm Korkeus 1 414 mm Akseliväli 2 719 mm Tavaratila 381 l Omamassa 1 836 kg perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 100 621 € koeajoauto 102 907 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 15.11.2024 Koeajo Maistiainen: Ford E-Transit Custom – odotettu, välttämätön, toimivaksi havaittu lisä Transit-mallistoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle