18.10.2018 Ajoneuvot Maistiainen: hillittyä suorituskykyä – Volvo S60 T8 Polestar Engineered Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Volvo S60 kera esitellään Volvon uuden sporttisemman brändin ensimmäinen tulokas, hieman kiristetty T8. Sama tekniikka tulee tarjolle myöhemmin myös V60 ja XC60 malleihin. Kun voimalinjassa kulkee sähköä, se on tänä päivänä premium-luokassa urheilullisuuden merkki. Volvo S60:n ladattavan hybridimalliston huippuversiossa eli T8:ssa on tehoa 390 hevosvoimaa, ja Polestar Engineered -versiossa tehomäärää on kasvatettu vielä aavistus 405:ään heppaan. Lukema on ihan miehekäs.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBrembo, Öhlins...Tehon lisäksi myös auton tekniikkaa on muokattu. Alustan virittämisessä on otettu avuksi Öhlinsin tietotaito, ja kevytvaluisten 19-tuumaisten vanteiden takaa pilkottavat Brembon keltaiset jarrusatulat. Pääsimme S60 T8 Polestar Engineeredin rattiin Kaliforniassa, joten ajotila-asetuksista kaivetaan ensin esiin kaupungista ulos liukuessa hiljaisen mukava sähkömoodi.Akustolla on kokoa 10,4 kilowattituntia ja se mahdollistaa reilun 30 kilometrin ajot pelkällä sähköllä. Normaaliajossa taajamien ulkopuolella kannattaa suosia hybridi-asetusta, jolloin voimalinja käyttää sähköä ja polttomoottoria mahdollisimman taloudellisen etenemisen takaamiseksi.Sähköajosta tehomoodiinVähän ajan kuluttua reitti poikkeaa rantatieltä kohti rannikkoa reunustavia kukkuloita, joten on aika vaihtaa tehomoodiin. Ohjaus, vaihteisto, alusta ja voimanjako valmistavat auton ripeämpään etenemiseen. Meno maittaa, joskin äärettömän sporttinen ei tunne ratin takana ole. Polestar Engineered ei ole siis Volvo-maailmassa sama asia kuin mitä AMG on Mercedekselle, M BMW:lle tai RS Audille. Pikemminkin kyseessä on vain hieman kireämpi R-Design. Toisaalta kuljettaja arvostaa myös sitä, ettei alusta ole paukkulautamaisen kova.Pitää myös muistaa, että bensiinimoottori on kaksilitrainen, jota on tehostettu sekä mekaanisella että pakokaasuahtimella. Kaiken tarjolla olevan tehon ulos kaivaminen vaatii siis varsin selkeitä oikean jalan painalluksia. Kone reagoi kaasujalan pyynteihin joustavan nopeasti. Nopeasti kuljettaja oppiikin nauttimaan vain äärettömän hyvin vääntävästä voimalinjasta, maksimivääntö on 670 Nm, josta sähkön osuus on 240 Nm. Meno on varsin ripeää ja myös vielä mukavaa ilman hampaiden kiristelyä.Lisäfiiliksen toivossaSama filosofia korostuu myös ohjaamossa. R-Design-sportti-istuimet ovat hyvät ja tukevat kroppaa, ja keltaiset turvavyöt ovat hauska pieni yksityiskohta, mutta muuten ohjaamo ei juurikaan eroa tavallisesta R-Designista. Tämä on pieni miinus, ellei sitten arvosta auton hillittyä olemusta. Itse kaipaisin ohjaamoon muutamia sporttilisukkeita ihan vain fiilistä nostattamaan. Vielä suurempi miinus tulee Polestar Engineered -version vaihdekepistä, joka ei ole kaikkein sulavin käyttää.Myös ulkoiset yksityiskohdat vanteiden ja keltaisten jarrusatuloiden lisäksi ovat melko miedot; tumma keulamaski ja tummat pakoputken päät ovat understatement nekin. Polestar Engineered versioiden tuotanto on rajattu, ja itse hankkisin sellaisen, odottaisin rehellisesti autolta hieman enemmän. Toisaalta auton hillitty tyyli istuu hyvin yhteen S60:n mukavan leppoisan olemuksen kanssa… Kyseessä on ripeän mukava matka-auto, jolla voi taittaa yhdellä istumalla pidempääkin siivua.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous