23.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Honda HR-V e:HEV – ajan hermolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alle 35 000 eurosta lähtevä Honda HR-V e:HEV tarkoittaa täysin uutta kolmatta sukupolvea ja hybridivoimalinjaa. Honda on jälleen ajan hermolla. Honda HR-V on valtaisaksi menestykseksi lyhyessä ajassa kasvaneen B-SUV -segmentin pioneeri. Vuonna 1997 kolmiovisena esitelty ensimmäinen sukupolvi oli todellinen outolintu ja ehkä jopa hieman liikaa aikaansa edellä. Nyt hybridivoimalinjalla varustettu kolmannen sukupolven Honda HR-V e:HEV haluaa olla ajan hermolla.Uudessa sukupolvessa yhdistyy jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua ja jotain sinistä. Muotoilu edustaa täysin uutta, sulavaa ja raikasta suuntausta. Sen sijaan auton akseliväli, pituus ja leveys on pysynyt täysin samana. Voimalinja on lainattu Jazzista ja yksityiskohdissa toistuu sininen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHonda HR-V e:HEVHybridivoimalinja on pääpiirteittään tuttu tilaihme Jazzista, mutta voimaa on puristettu hieman lisää. Järjestelmäteho on nyt 96 kilowattia (130 hevosvoimaa) ja huippuvääntö 253 newtonmetriä.Honda HR-V e:HEV on aina etuvetoinen. Sekä kaksi sähkömoottoria, että 1,5-litrainen nelisylinterinen polttomoottori on sijoitettu eteen. Polttoainetankki on sijoitettu mielenkiintoisesti etumatkustajan jalkojen alle.Kiihtyvyysarvo nollasta sataan on 10,6 sekuntia ja WLTP-mittauksen mukainen kulutuslukema 5,4 l/100 km. Kumpikaan ei saa varsinaisesti sukkia pyörimään jaloissa ja ajokokemus vastaa tätä täydellisesti.Saksassa raskaalla kaasujalalla ja reiluilla nopeuksilla kulutuksen saa nousemaan jopa kympin tuntumaan, mutta sekalaisessa ajossa myös laskemaan alle kuuden. Kotimaassa on tosin helpompi ajaa taloudellisemmin. Kaasua polkaistaessa syvempään kierrokset nousevat korkealle ja karkealle, joten kiihdytykset eivät ole erityisen nautittavia.Ajotilavalinta tarjoaa kolme vaihtoehtoa: eco, normal ja sport. Nimet kuvaavat hyvin toimintaa ja normal suoriutuu tavallisimmista tehtävistä kaikkein parhaimmin.Hyvä perusajettavuus vastaa odotuksia. Katumaasturimaisesti HR-V kallistuu kaarteeseen käännettäessä, mutta ohjautuu silti hyvin. Korkeamman painopisteen varjopuolena välittyy myös hieman jämäkähkö jousitus, joka tosin tuntuu lähinnä liian painavilta vanteilta. Elegance, Advance & Advance StyleVaikka mitoissa on paljon samaa edeltäjän kanssa, on maavaraa lisätty ja kattoa laskettu. Konepelti on tasainen ja keula pysty, jotta mitat olisi helpompi hahmottaa. Honda HR-V e:HEV on hyvännäköinen luokkansa edustaja.Varustetasoja on kolme, joista edullisin Elegance aloittaa hinnaston hieman alta 35 000 euron. Koeajettavana oli vain paremmin varustellut Advance ja Advance Style, joista kuvissa näkyvä arvokkaampi lähenee jo 40 000 euron rajaa. Näistä jo edullisempi kattaa tarpeet hyvin, mutta palaamme varusteluun tarkemmin varsinaisen koeajon yhteydessä. Ohjaamo on joka tapauksessa uusi, sillä mittaristo on nyt digitaalinen ja tietoviihdejärjestelmä pari harppausta modernimpi. Juuri suurin kuvakkein varustettu ja nopeasti reagoiva tietoviihdejärjestelmä on ehkä auton suurin edistysaskel. Ilmastoinnin säädöt tehdään vielä ihastuttavasti perinteisin rullin, mutta suurehko vaihdekeppi muistuttaa vanhoista ajoista. Takaa löytyy Hondan nerokas Magic Seat -tilaratkaisu, jossa takapenkit saa nousemaan pystyyn esimerkiksi koiran mahduttamiseksi tai vastaavasti niiaamaan eteenpäin tavaratilan laajentamiseksi. Ratkaisu on upea. Pituussuunnassa tilaa riittää hyvin kahdelle keskimittaiselle aikuiselle peräkkäinkin istumiseen, mutta takana loppuu ensimmäisenä pääntila. Auton sähköiseen liikuttamiseen hyödynnettävä akusto on sijoitettu tavaratilan välipohjan alle ja tämän huomaa. Tavaratilaa on jäljellä vain hieman reilut 300 litraa eikä lastauskorkeus ole erityisen matala, joka on tämän luokan autolle heikohko suoritus. Kokonaisuus on kunnossa. Hondan uutuus näyttää hyvältä ja kaikki muu on riittävällä tolalla. Oikeasti merkittäviä moitteita ei juuri löydy.Häitä joudumme kuitenkin odottamaan vielä tovin. Toimitukset ovat viivästyneet puolijohdepulan vuoksi jokusen kuukauden verran ensi vuoden puolelle. Kuvat ja teksti: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous