7.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i30 on nyt kevythybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kevythybridi-järjestelmä on tarjolla kolmeen voimanlähteeseen. Uudistunut Hyundai i30 erottuu ulkoa aiempaa leveämmän keulansa puolesta. Punkaharjun maisemissa koeajettu Hyundai i30 on kiinnostava tuttavuus. Ensituntuman perusteella bensiinimoottorinen kevythybridi-voimalinja on onnistunut yhdistelmä jouhevaa etenemistä, ilmeisen taloudellisia kilometrejä ja riittäviä voimavaroja.Hyundai i30 tuo nyt tarjolle 48 voltin kevythybridijärjestelmän. Se on tarjolla kolmen voimanlähteen yhteydessä, joita ovat litrainen 120 hevosvoiman bensiinimoottori ja 1,5-litrainen 159 hevosvoiman bensiinimoottori sekä 1,6-litrainen 136 hevosvoiman dieselmoottori.Moottoreiden jatkeena on seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.Virallista lupausta ei ole tiedossa, paljonko kevythybridiys pienentää i30:n kulutusta. Suuntaa antavasti voi kertoa, että Hyundain katumaasturissa eli diesel-Tucsonissa kevythybriditekniikan kerrottiin pienentävän kulutusta seitsemän prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi keulailmeUudistunut Hyundai i30 erottuu edeltäjästään etenkin keulansa puolesta. Keulailme on aiempaa leveämpi: ilmettä luo kolmiulotteinen etusäleikkö. Ajovalot ovat nekin uudelleenmuotoiltu. Uudet led-päiväajovalot ovat V-kirjaimen muotoiset. Vaikka nyt koeajettavina olivat farmarikorinen malli ja fastback-malli, niin kerrottakoon, että pystyperäisen hatchbackin takapuskuri on muotoiltu uudelleen.Liitettävyys vakionaHyundai i30 on ajan pulssilla, sillä liitettävyyskyvyt ovat uudistuneet monin tavoin edukseen. Applen ja Androidin älypuhelinpeilauksen luvataan hoituvan myös langattomasti, samoin hoituu langattomasti myös puhelimen lataus. Mittariston digitaalinäyttö on kasvanut seitsentuumaiseksi, ja kojelautaan istutettu värikosketusnäyttö on nyt näyttävästi 10,25-tuumainen.Puheohjaus voi olla haastavaaHyundain i30 saa kunnian olla valmistajansa ensimmäinen malliperhe Suomen markkinoilla, johon tulee tarjolle uusia Bluelink-palveluita. Se tarkoittaa esimerkiksi mahdollisuutta paikantaa auton sijainti älypuhelimella tai käskyttää auton keskuslukitusta älypuhelimella. Halutun navigointikohteen voi niin ikään lähettää jo ennakolta autoon. Käyttäjä voi etänä tarkastaa myös rengaspainetiedot. Bluelink-järjestelmän käyttö on veloituksetonta ensimmäiset viisi vuotta.Hyundai i30:n navigointijärjestelmää voi puheohjata suomeksi, mutta homma menee epätoivoiseksi jos samaa yrittää Bluelinkin kautta, suomenkieliset paikannimet kuten vaikka Helsingin Jätkäsaaressa sijaitseva Välimerenkatu on tekemätön paikka ääntää englanniksi siten, että Bluelink hoksaisi mitä toivotaan.Uudistuneen korealaisen aiempaa kattavammasta turvavarustelusta kannattaa mainita, että nyt automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kykenee havaitsemaan autojen ja jalankulkijoiden lisäksi myös polkupyöräilijät. Kuolleen kulman varoitin on uusiutunut ja pelaa nyt yhteen katvealueen törmäykseneston kanssa. Salaperäisistä lyhenteistä LFA tarkoittaa kaistakeskitintä ja RCA taaksepäin suuntautuvaa törmäyksenestoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinnat jo selvilläKorealaistulokas rantautuu Suomeen tässä kuussa, joten hinnatkin ovat jo selvillä. Maahantuojan arvion mukaan auton toimitusaika on kuukaudesta kolmeen kuukauteen, halutusta malliversiosta ja varustetasosta riippuen.Hinnat alkavat 19 390 eurosta (Hatchback 1,5 DPi 110 hv Fresh). Punkaharjun kansallismaisemissa koeajetuista autoyksilöistä toinen oli farmarikorinen. Tämä 1.5 T-GDI 159 hv 48V hybrid 7-DCT-aut. N Line. -malli maksaa 33 390 euroa. Edullisin farmarikorinen malliversio (1.5 DPi 110 hv &MT Fresh) maksaa 20 390 euroa.Toinen koeajettu malli oli Hyundai i30 Fastback 1.5 T-GDI 159 hv 48V hybrid 7-DCT-aut. -versio Style-varustetasolla. Se maksaa 30 790 euroa.Varustetasoja on neljä, ja ne ovat järjestyksessä Fresh, Comfort, Style ja N Line.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa