7.10.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Hyundai i30 on nyt kevythybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi kevythybridi-järjestelmä on tarjolla kolmeen voimanlähteeseen. Uudistunut Hyundai i30 erottuu ulkoa aiempaa leveämmän keulansa puolesta. Punkaharjun maisemissa koeajettu Hyundai i30 on kiinnostava tuttavuus. Ensituntuman perusteella bensiinimoottorinen kevythybridi-voimalinja on onnistunut yhdistelmä jouhevaa etenemistä, ilmeisen taloudellisia kilometrejä ja riittäviä voimavaroja.Hyundai i30 tuo nyt tarjolle 48 voltin kevythybridijärjestelmän. Se on tarjolla kolmen voimanlähteen yhteydessä, joita ovat litrainen 120 hevosvoiman bensiinimoottori ja 1,5-litrainen 159 hevosvoiman bensiinimoottori sekä 1,6-litrainen 136 hevosvoiman dieselmoottori.Moottoreiden jatkeena on seitsenlovinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.Virallista lupausta ei ole tiedossa, paljonko kevythybridiys pienentää i30:n kulutusta. Suuntaa antavasti voi kertoa, että Hyundain katumaasturissa eli diesel-Tucsonissa kevythybriditekniikan kerrottiin pienentävän kulutusta seitsemän prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi keulailmeUudistunut Hyundai i30 erottuu edeltäjästään etenkin keulansa puolesta. Keulailme on aiempaa leveämpi: ilmettä luo kolmiulotteinen etusäleikkö. Ajovalot ovat nekin uudelleenmuotoiltu. Uudet led-päiväajovalot ovat V-kirjaimen muotoiset. Vaikka nyt koeajettavina olivat farmarikorinen malli ja fastback-malli, niin kerrottakoon, että pystyperäisen hatchbackin takapuskuri on muotoiltu uudelleen.Liitettävyys vakionaHyundai i30 on ajan pulssilla, sillä liitettävyyskyvyt ovat uudistuneet monin tavoin edukseen. Applen ja Androidin älypuhelinpeilauksen luvataan hoituvan myös langattomasti, samoin hoituu langattomasti myös puhelimen lataus. Mittariston digitaalinäyttö on kasvanut seitsentuumaiseksi, ja kojelautaan istutettu värikosketusnäyttö on nyt näyttävästi 10,25-tuumainen.Puheohjaus voi olla haastavaaHyundain i30 saa kunnian olla valmistajansa ensimmäinen malliperhe Suomen markkinoilla, johon tulee tarjolle uusia Bluelink-palveluita. Se tarkoittaa esimerkiksi mahdollisuutta paikantaa auton sijainti älypuhelimella tai käskyttää auton keskuslukitusta älypuhelimella. Halutun navigointikohteen voi niin ikään lähettää jo ennakolta autoon. Käyttäjä voi etänä tarkastaa myös rengaspainetiedot. Bluelink-järjestelmän käyttö on veloituksetonta ensimmäiset viisi vuotta.Hyundai i30:n navigointijärjestelmää voi puheohjata suomeksi, mutta homma menee epätoivoiseksi jos samaa yrittää Bluelinkin kautta, suomenkieliset paikannimet kuten vaikka Helsingin Jätkäsaaressa sijaitseva Välimerenkatu on tekemätön paikka ääntää englanniksi siten, että Bluelink hoksaisi mitä toivotaan.Uudistuneen korealaisen aiempaa kattavammasta turvavarustelusta kannattaa mainita, että nyt automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä kykenee havaitsemaan autojen ja jalankulkijoiden lisäksi myös polkupyöräilijät. Kuolleen kulman varoitin on uusiutunut ja pelaa nyt yhteen katvealueen törmäykseneston kanssa. Salaperäisistä lyhenteistä LFA tarkoittaa kaistakeskitintä ja RCA taaksepäin suuntautuvaa törmäyksenestoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinnat jo selvilläKorealaistulokas rantautuu Suomeen tässä kuussa, joten hinnatkin ovat jo selvillä. Maahantuojan arvion mukaan auton toimitusaika on kuukaudesta kolmeen kuukauteen, halutusta malliversiosta ja varustetasosta riippuen.Hinnat alkavat 19 390 eurosta (Hatchback 1,5 DPi 110 hv Fresh). Punkaharjun kansallismaisemissa koeajetuista autoyksilöistä toinen oli farmarikorinen. Tämä 1.5 T-GDI 159 hv 48V hybrid 7-DCT-aut. N Line. -malli maksaa 33 390 euroa. Edullisin farmarikorinen malliversio (1.5 DPi 110 hv &MT Fresh) maksaa 20 390 euroa.Toinen koeajettu malli oli Hyundai i30 Fastback 1.5 T-GDI 159 hv 48V hybrid 7-DCT-aut. -versio Style-varustetasolla. Se maksaa 30 790 euroa.Varustetasoja on neljä, ja ne ovat järjestyksessä Fresh, Comfort, Style ja N Line.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja