27.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Lucid Air Pure – edustussukkula kuin Stuttgartin unelmista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltalaisen Lucidin perimässä näkyy Teslan vaikutus, mutta Air on silti toisenlaisen ajattelun tulos. Lucid Motors on Kaliforniassa päämajaansa pitävä sähköautofirma, jonka johtajien taustalta löytyy piipahdus Tesla Motorsin leivissä. Esimerkiksi toimitusjohtaja Peter Rawlinson oli Model S:n pääinsinööri. Nykyisin enemmistö Lucid Motorsista kuuluu Saudi-Arabian valtiolliselle PIF-sijoitusrahastolle.2016 esitelty Lucid Air pääsi tuotantoon asti 2021 loppuvuodesta. Ponnistelu kannatti, sillä amerikkalainen Motor Trend valitsi Airin vuoden autoksi 2022, mikä on melkoinen voimannäyttö uudelta valmistajalta.Lähes viisimetrinen (4 975 mm) pitkä sähkösedan antaa itsestään mittojaan muhkeamman kuvan. Pyöreän ja raskastyylisen muotoilun lisäksi auton sisätilat hämäävät mittoja hahmotettaessa. On leveyttäkin toki lähes kaksi metriä ilman peilejä, ja akseliväli koputtelee kolmen metrin rajaa (2 960 mm). Ilmanvastuskerroin jää tehtaan mukaan 0,20:n. Tavaratilaa on 627 litraa ja takaluukku aukeaa erikoisella tavalla. Aivan koko lastausaukon kokoa ei voi käyttää, sillä pyöränkaaret kaventavat tilaa osaltaan, mutta isoihin porrasperiin tottuneet ovat täällä kuin kotonaan. Keulalla on vielä iso 283 litran tila erikseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy"Aloitusmalli"Lucid Air -mallistossa koeajettu Pure on aloitusmalli. Upea lasikatto hienouksineen puuttuu ja tehoa on "vain" 358 kilowattia, joten 0–100 km/h vie ikävystyttävän pitkästi 4,0 sekuntia. Hohhoijaa. Toisessa ääripäässä on Lucid Air Sapphire, joka kolmen sähkömoottorin ja 920 kilowatin (1 251 hv) voimin pistää Model S Plaidinkin hikoilemaan.Koeajon ja kirjoitushetken välillä Lucid Air Puresta esiteltiin uusi takavetomalli, joka samalla painaa malliston aloitushinnan Saksassa 85 000 euroon. Koeajettu Pure oli vielä nelivetoversio. 88 kilowattitunnin akku riittää noin 660 kilometrin WLTP-toimintamatkaan ja suurin latausteho on 250 kW. Lucid Airin sisusta tuntuu monelta osin tutulta. Tilaa on, mutta etumatkustajien väliin on tehty edustusautojen hengessä selkeä keskikonsoli. Kojelaudan yläosassa on kolmeosainen näyttö, jonka keskellä on kuljettajan mittaristo. Oikea ruutu näyttää joko navigaatiota tai esimerkiksi älypuhelimen peilausta. Vasempaan pikkunäyttöön on koottu valot ja esimerkiksi huurteenpoisto suoraan kuljettajan ulottuville.Keskitunnelissa on vielä erikseen isohko pystysuuntainen näyttö, jolla hallitaan auton harvemmin muutettavia asetuksia. Näytön voi myös nostaa pois tieltä kojelaudan uumeniin. Viimeistelyssä ei ole moitittavaa, mutta materiaalit ja niiden käyttö tuovat mieleen hotellihuoneen – ylellisyys ei yllä pintaa syvemmälle.Oslossa eCarExpo-sähköautonäyttelyn yhteydessä ajettu lyhyt lenkki Lucidin edustajan kanssa ei ehkä anna täysin edustavaa kuvaa auton kyvyistä, sillä Air olisi parhaimmillaan pitkiä päivämatkoja taitettaessa Euroopassa tai jopa Suomessa. Nyt messuhallin lähitiet antavat vain osittaisen kuvan auton kyvyistä. Air käyttäytyy kuitenkin melko rauhallisesti ja sen alustan toiminnassa tuntuu massan tuoma rauhallisuus. Napakalle rysähtelylle ei ole tarvetta. Liikkeissä on jotain samaa kuin takavuosien isoissa Citroëneissa.Tällaisen EQS:n Mercedes-Benz tekisi, jos osaisi. Kauas on aina pitkä matka, mutta se voisi olla mielenkiintoinen ja miellyttävä reissu Lucid Airilla. Valitettavasti merkillä ei ole vielä suunnitelmia Suomen suhteen, mutta Euroopasta Norja, Sveitsi, Alankomaat ja Saksa löytyvät jo plakkarista. Norjassa odotetaan jo myöhemmin saapuvaa Gravity-katumaasturia.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon