27.2.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Lucid Air Pure – edustussukkula kuin Stuttgartin unelmista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdysvaltalaisen Lucidin perimässä näkyy Teslan vaikutus, mutta Air on silti toisenlaisen ajattelun tulos. Lucid Motors on Kaliforniassa päämajaansa pitävä sähköautofirma, jonka johtajien taustalta löytyy piipahdus Tesla Motorsin leivissä. Esimerkiksi toimitusjohtaja Peter Rawlinson oli Model S:n pääinsinööri. Nykyisin enemmistö Lucid Motorsista kuuluu Saudi-Arabian valtiolliselle PIF-sijoitusrahastolle. 2016 esitelty Lucid Air pääsi tuotantoon asti 2021 loppuvuodesta. Ponnistelu kannatti, sillä amerikkalainen Motor Trend valitsi Airin vuoden autoksi 2022, mikä on melkoinen voimannäyttö uudelta valmistajalta. Lähes viisimetrinen (4 975 mm) pitkä sähkösedan antaa itsestään mittojaan muhkeamman kuvan. Pyöreän ja raskastyylisen muotoilun lisäksi auton sisätilat hämäävät mittoja hahmotettaessa. On leveyttäkin toki lähes kaksi metriä ilman peilejä, ja akseliväli koputtelee kolmen metrin rajaa (2 960 mm). Ilmanvastuskerroin jää tehtaan mukaan 0,20:n. Tavaratilaa on 627 litraa ja takaluukku aukeaa erikoisella tavalla. Aivan koko lastausaukon kokoa ei voi käyttää, sillä pyöränkaaret kaventavat tilaa osaltaan, mutta isoihin porrasperiin tottuneet ovat täällä kuin kotonaan. Keulalla on vielä iso 283 litran tila erikseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy "Aloitusmalli" Lucid Air -mallistossa koeajettu Pure on aloitusmalli. Upea lasikatto hienouksineen puuttuu ja tehoa on "vain" 358 kilowattia, joten 0–100 km/h vie ikävystyttävän pitkästi 4,0 sekuntia. Hohhoijaa. Toisessa ääripäässä on Lucid Air Sapphire, joka kolmen sähkömoottorin ja 920 kilowatin (1 251 hv) voimin pistää Model S Plaidinkin hikoilemaan. Koeajon ja kirjoitushetken välillä Lucid Air Puresta esiteltiin uusi takavetomalli, joka samalla painaa malliston aloitushinnan Saksassa 85 000 euroon. Koeajettu Pure oli vielä nelivetoversio. 88 kilowattitunnin akku riittää noin 660 kilometrin WLTP-toimintamatkaan ja suurin latausteho on 250 kW. Lucid Airin sisusta tuntuu monelta osin tutulta. Tilaa on, mutta etumatkustajien väliin on tehty edustusautojen hengessä selkeä keskikonsoli. Kojelaudan yläosassa on kolmeosainen näyttö, jonka keskellä on kuljettajan mittaristo. Oikea ruutu näyttää joko navigaatiota tai esimerkiksi älypuhelimen peilausta. Vasempaan pikkunäyttöön on koottu valot ja esimerkiksi huurteenpoisto suoraan kuljettajan ulottuville. Keskitunnelissa on vielä erikseen isohko pystysuuntainen näyttö, jolla hallitaan auton harvemmin muutettavia asetuksia. Näytön voi myös nostaa pois tieltä kojelaudan uumeniin. Viimeistelyssä ei ole moitittavaa, mutta materiaalit ja niiden käyttö tuovat mieleen hotellihuoneen – ylellisyys ei yllä pintaa syvemmälle. Oslossa eCarExpo-sähköautonäyttelyn yhteydessä ajettu lyhyt lenkki Lucidin edustajan kanssa ei ehkä anna täysin edustavaa kuvaa auton kyvyistä, sillä Air olisi parhaimmillaan pitkiä päivämatkoja taitettaessa Euroopassa tai jopa Suomessa. Nyt messuhallin lähitiet antavat vain osittaisen kuvan auton kyvyistä. Air käyttäytyy kuitenkin melko rauhallisesti ja sen alustan toiminnassa tuntuu massan tuoma rauhallisuus. Napakalle rysähtelylle ei ole tarvetta. Liikkeissä on jotain samaa kuin takavuosien isoissa Citroëneissa. Tällaisen EQS:n Mercedes-Benz tekisi, jos osaisi. Kauas on aina pitkä matka, mutta se voisi olla mielenkiintoinen ja miellyttävä reissu Lucid Airilla. Valitettavasti merkillä ei ole vielä suunnitelmia Suomen suhteen, mutta Euroopasta Norja, Sveitsi, Alankomaat ja Saksa löytyvät jo plakkarista. Norjassa odotetaan jo myöhemmin saapuvaa Gravity-katumaasturia. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe