27.2.2024

Maistiainen: Lucid Air Pure – edustussukkula kuin Stuttgartin unelmista

Lucid Air Pure Oslo

Yhdysvaltalaisen Lucidin perimässä näkyy Teslan vaikutus, mutta Air on silti toisenlaisen ajattelun tulos.

Lucid Motors on Kaliforniassa päämajaansa pitävä sähköautofirma, jonka johtajien taustalta löytyy piipahdus Tesla Motorsin leivissä. Esimerkiksi toimitusjohtaja Peter Rawlinson oli Model S:n pääinsinööri. Nykyisin enemmistö Lucid Motorsista kuuluu Saudi-Arabian valtiolliselle PIF-sijoitusrahastolle.

2016 esitelty Lucid Air pääsi tuotantoon asti 2021 loppuvuodesta. Ponnistelu kannatti, sillä amerikkalainen Motor Trend valitsi Airin vuoden autoksi 2022, mikä on melkoinen voimannäyttö uudelta valmistajalta.

Lucid Air Pure Oslo

Lähes viisimetrinen (4 975 mm) pitkä sähkösedan antaa itsestään mittojaan muhkeamman kuvan. Pyöreän ja raskastyylisen muotoilun lisäksi auton sisätilat hämäävät mittoja hahmotettaessa. On leveyttäkin toki lähes kaksi metriä ilman peilejä, ja akseliväli koputtelee kolmen metrin rajaa (2 960 mm). Ilmanvastuskerroin jää tehtaan mukaan 0,20:n.

Tavaratilaa on 627 litraa ja takaluukku aukeaa erikoisella tavalla. Aivan koko lastausaukon kokoa ei voi käyttää, sillä pyöränkaaret kaventavat tilaa osaltaan, mutta isoihin porrasperiin tottuneet ovat täällä kuin kotonaan. Keulalla on vielä iso 283 litran tila erikseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Aloitusmalli"

Lucid Air -mallistossa koeajettu Pure on aloitusmalli. Upea lasikatto hienouksineen puuttuu ja tehoa on "vain" 358 kilowattia, joten 0–100 km/h vie ikävystyttävän pitkästi 4,0 sekuntia. Hohhoijaa. Toisessa ääripäässä on Lucid Air Sapphire, joka kolmen sähkömoottorin ja 920 kilowatin (1 251 hv) voimin pistää Model S Plaidinkin hikoilemaan.

Lucid Air Pure Oslo

Koeajon ja kirjoitushetken välillä Lucid Air Puresta esiteltiin uusi takavetomalli, joka samalla painaa malliston aloitushinnan Saksassa 85 000 euroon. Koeajettu Pure oli vielä nelivetoversio. 88 kilowattitunnin akku riittää noin 660 kilometrin WLTP-toimintamatkaan ja suurin latausteho on 250 kW.

Lucid Airin sisusta tuntuu monelta osin tutulta. Tilaa on, mutta etumatkustajien väliin on tehty edustusautojen hengessä selkeä keskikonsoli. Kojelaudan yläosassa on kolmeosainen näyttö, jonka keskellä on kuljettajan mittaristo. Oikea ruutu näyttää joko navigaatiota tai esimerkiksi älypuhelimen peilausta. Vasempaan pikkunäyttöön on koottu valot ja esimerkiksi huurteenpoisto suoraan kuljettajan ulottuville.

Keskitunnelissa on vielä erikseen isohko pystysuuntainen näyttö, jolla hallitaan auton harvemmin muutettavia asetuksia. Näytön voi myös nostaa pois tieltä kojelaudan uumeniin. Viimeistelyssä ei ole moitittavaa, mutta materiaalit ja niiden käyttö tuovat mieleen hotellihuoneen – ylellisyys ei yllä pintaa syvemmälle.

Lucid Air Pure Oslo

Oslossa eCarExpo-sähköautonäyttelyn yhteydessä ajettu lyhyt lenkki Lucidin edustajan kanssa ei ehkä anna täysin edustavaa kuvaa auton kyvyistä, sillä Air olisi parhaimmillaan pitkiä päivämatkoja taitettaessa Euroopassa tai jopa Suomessa. Nyt messuhallin lähitiet antavat vain osittaisen kuvan auton kyvyistä. Air käyttäytyy kuitenkin melko rauhallisesti ja sen alustan toiminnassa tuntuu massan tuoma rauhallisuus. Napakalle rysähtelylle ei ole tarvetta. Liikkeissä on jotain samaa kuin takavuosien isoissa Citroëneissa.

Lucid Air Pure Oslo

Tällaisen EQS:n Mercedes-Benz tekisi, jos osaisi. Kauas on aina pitkä matka, mutta se voisi olla mielenkiintoinen ja miellyttävä reissu Lucid Airilla. Valitettavasti merkillä ei ole vielä suunnitelmia Suomen suhteen, mutta Euroopasta Norja, Sveitsi, Alankomaat ja Saksa löytyvät jo plakkarista. Norjassa odotetaan jo myöhemmin saapuvaa Gravity-katumaasturia.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia