20.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz C 200 EQ Boost – mallipäivityksen kohokohtana sähköpuoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C-sarjan mallipäivitys tuo lisää sähköä niin moottoriin kuin elektroniikkaankin. EQ Boost -lisänimeen tiivistyy uudistuvan Mercedes-Benz C 200:n ydin. Se viittaa 10 kilowatin eli noin 14 hevosvoiman sähkökoneeseen, joka avustaa kiihdytyksissä ja kerää energiaa talteen jarrutuksissa. 48-voltin sähköjärjestelmän päässä toimiva sähkömoottori ei huipputehollaan hurmaa, mutta 160 newtonmetrin lisävääntö auttaa liikkeellelähdöissä.Ja onpa sähkömoottorilla osansa myös käynnistysautomatiikan kanssa: tavallista käynnistysmoottoria suuremman tehon ansiosta moottori herää tavallista nopeammin toimintavalmiuteen.Koko järjestelmän taustalla on tarve kitkeä auton kulutusta ja siten hiilidioksidipäästöjä. Tehdas lupaa sedankoriselle autolle varustelusta riippuen kulutukseksi 6,0–6,3 litraa sataa kilometriä kohden.Ensikoeajolla siitä ei vielä saatu varmuutta, mutta muuten uusi voimanlähde vakuutti. Ainoastaan monia nykyautoja vaivaava vaihteiston hidas reagointi täyskaasukiihdytksissä jäi vaivamaan mieltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttöliittymä isoveljeltäLisävarusteena autoon saa näyttävän digitaalimittariston.Kasvojenkohotus on toki tuonut Mercedes-Benzin kansainvälisesti myydyimpään malliin muutakin, kuin pelkän uuden moottorin. Tarkkasilmäinen löytää keulan linjoista hienosäätöä, mutta selkeimmin erot näkee auton sisällä.C-sarja on nyt saanut E-sarjaan esitellyn sukupolven tietoviihdejärjestelmästä, ja nyt keskinäytön lisäksi digityyliä voi jatkaa lisävarusteisella mittaristolla. Eräänlaista sähköpäivitystä tämäkin. C-sarjassa digitaalimittariston graafinen ilme poikkeaa hieman E-sarjasta: uudet tyylit ovat hienostuneempia, mutta osa voi kaivata E:n Progressive-teemaa, jossa suuren kierrosluku-nopeusmittari -yhdistelmän ympärille voi kasata ajotietokoneen ja navigoinnin tietoja ehkä hieman vapaammin, mitä C-sarja tarjoaa.Ja aktiivinen turvavarustelu vieläkin korkeammaltaOhjauspyörä on vaihtunut merkin nykytyyliseen, eli samalla perinteikäs viiksellä toimiva vakionopeudensäädin on vaihtunut ratin vasemman puolan painikkeilla toimivaksi. Tottumiskysymys.Uuden käyttöliittymän lisäksi C-sarjan aktiivista turvavarustelua on nykyaikaistettu. Autoon saa valtaosan viime syksyllä S-sarjaan esitellyistä varusteista.Uudistunut Mercedes-Benz C-mallisto saapuu Suomeen elokuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa