20.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz C 200 EQ Boost – mallipäivityksen kohokohtana sähköpuoli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz C-sarjan mallipäivitys tuo lisää sähköä niin moottoriin kuin elektroniikkaankin. EQ Boost -lisänimeen tiivistyy uudistuvan Mercedes-Benz C 200:n ydin. Se viittaa 10 kilowatin eli noin 14 hevosvoiman sähkökoneeseen, joka avustaa kiihdytyksissä ja kerää energiaa talteen jarrutuksissa. 48-voltin sähköjärjestelmän päässä toimiva sähkömoottori ei huipputehollaan hurmaa, mutta 160 newtonmetrin lisävääntö auttaa liikkeellelähdöissä.Ja onpa sähkömoottorilla osansa myös käynnistysautomatiikan kanssa: tavallista käynnistysmoottoria suuremman tehon ansiosta moottori herää tavallista nopeammin toimintavalmiuteen.Koko järjestelmän taustalla on tarve kitkeä auton kulutusta ja siten hiilidioksidipäästöjä. Tehdas lupaa sedankoriselle autolle varustelusta riippuen kulutukseksi 6,0–6,3 litraa sataa kilometriä kohden.Ensikoeajolla siitä ei vielä saatu varmuutta, mutta muuten uusi voimanlähde vakuutti. Ainoastaan monia nykyautoja vaivaava vaihteiston hidas reagointi täyskaasukiihdytksissä jäi vaivamaan mieltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttöliittymä isoveljeltäLisävarusteena autoon saa näyttävän digitaalimittariston.Kasvojenkohotus on toki tuonut Mercedes-Benzin kansainvälisesti myydyimpään malliin muutakin, kuin pelkän uuden moottorin. Tarkkasilmäinen löytää keulan linjoista hienosäätöä, mutta selkeimmin erot näkee auton sisällä.C-sarja on nyt saanut E-sarjaan esitellyn sukupolven tietoviihdejärjestelmästä, ja nyt keskinäytön lisäksi digityyliä voi jatkaa lisävarusteisella mittaristolla. Eräänlaista sähköpäivitystä tämäkin. C-sarjassa digitaalimittariston graafinen ilme poikkeaa hieman E-sarjasta: uudet tyylit ovat hienostuneempia, mutta osa voi kaivata E:n Progressive-teemaa, jossa suuren kierrosluku-nopeusmittari -yhdistelmän ympärille voi kasata ajotietokoneen ja navigoinnin tietoja ehkä hieman vapaammin, mitä C-sarja tarjoaa.Ja aktiivinen turvavarustelu vieläkin korkeammaltaOhjauspyörä on vaihtunut merkin nykytyyliseen, eli samalla perinteikäs viiksellä toimiva vakionopeudensäädin on vaihtunut ratin vasemman puolan painikkeilla toimivaksi. Tottumiskysymys.Uuden käyttöliittymän lisäksi C-sarjan aktiivista turvavarustelua on nykyaikaistettu. Autoon saa valtaosan viime syksyllä S-sarjaan esitellyistä varusteista.Uudistunut Mercedes-Benz C-mallisto saapuu Suomeen elokuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa