10.11.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz C-farmari bensanelivetona – huippuluokan kompromissi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä C 200 4Matic T A Business sai tarjota ensitunnelmat uutuuden farkkukorista. Mercedes-Benz C-farmari taipuu melkoiseen kompromissiin kaikkien ominaisuuksiensa osalta. Viimeisten sukupolvien aikana Mercedes-Benz tuntuu nappaneen tässä kilpailijan 3-sarjan mukaan usein tunnetussa luokassa mittatikun paikan, vaikka Audikin sitä ehti välillä havitella. Samaan aikaan tämän kokoluokan autot ovat kasvaneet mukavuudessa ja tiloissaan kattamaan yhä useamman tarpeet. Osin siksi Mercedes-Benz C-farmari on niin merkittävä uutuus.Itse C-sarja ei ole enää aivan yhtä tuore tapaus, vaan sen Moottori ehti koeajaa C 180 -perusmuodossa jo elokuussa ja kehujakin sateli. Vuoden Auto Suomessa 2022 -kilpailun ensimmäinen koeajopäivä Nummelassa tarjosi nyt mahdollisuuden farmariuutuuden maisteluun. Tällä kertaa alle saatiin juuri maahamme ehtinyt C-farmari bensiininelivetona mallitarkenteella C 200 4Matic T A Business.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyC 200 4Matic T A BusinessKoeajoyksilön Spektrinsininen metalliväri on noin 1000 euron hintainen lisävaruste. Sisätilojen sienanruskeaa ja mustaa yhdistelevä Artico-keinonahkaverhoilu maksaa 790 euroa. Näihin lyödään tosin päälle vielä autovero, kunhan automallin lopulliset päästöt ovat selvillä.Yhteensä tässä yksilössä oli lähes 7 000 euron edestä lisävarusteita ennen autoveron huomioimista. Nämä nostavat koeajoyksilön hintaa merkittävästi.Moottorihan on käytännössä sama 1,5-litrainen nelisylinterinen kevythybridijärjestelmällä varustettu turbomoottori kuin aiemmin ajamassamme porrasperäisessä mallissa, mutta vain hieman runsaammin tehovarannoin. Lisähinta tuo mukanaan 25 kilowattia ja 50 newtonmetriä, joten ero on selvä. Edullisempaa ei kuitenkaan saa nelivetoisena.Vaihteisto on 9-pykäläinen 9G-Tronic ja koko voimalinja on erittäin sulava. Nelivetoisuuden hyödyt tulisivat paremmin esille talvessa tai muuten haastavissa olosuhteissa – ne koetaan ennen kaikkea pitkän omistuksen aikana.Mercedes-Benz C-farmariVaikka porrasperäisen tavaratila ei edeltäjästään kasvanutkaan, saa farmarissa aiempaa enemmän. Uuden T-mallin tavaratila on perusmuodossaan 30 litraa aikaisempaa suurempi vetäen nyt sisäänsä 490 litraa. Suurimmillaan penkit kaadettuna taakse saa ahdettua jopa 1510 litraa.Uusi C-sarja on aiempaa 10 millimetriä leveämpi, mutta suurin kasvu on tapahtunut akselivälissä. Näin sisätilat ovat parantuneet erityisesti takana.Farmarikori tarjonnee yhä ehkä parhaan yhdistelmän käytettävyyttä ja aerodynamiikkaa. Uutuden koko on silti pidetty jossain määrin kurissa ja tämä auttaa hieman myös massan suhteen.Samalla autoluokka tarkoittaa, että hinta ei nouse täysin mielipuoliseksi. Äänieristys ja mukavuus on hyvällä tolalla, kun samaan aikaan spagaattia on venytelty hyvän ajettavuuden suuntaan.Kompromisseja on valtavasti, mutta niitä ei olisi juuri paremmin voinut tehdä – paitsi ehkä hinnan suhteen. C-sarjan farmarin hinnasto alkaa noin 45 000 euron tuntumasta, joten siihenkin nähden koeajoauton yli 60 000 euron hinta on hieman jyrkkä neljällä sylinterillä etenevästä C-sarjalaisesta.Kahta lisäsylinteriä ei saa, joten hieman askeettisemmin varusteltu yksilö voisi tarjota helpotusta hinta-ahdistukseen. Toisaalta All-Terrainin lisähinta vastaavaan nelivetoiseen verrattuna on vain noin 1 000 euroa, joten sekin houkuttelee horisontissa.Kuvat ja teksti: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja