4.12.2015

Maistiainen: Mercedes-Benz G500 4×4² – erikoismaasturi nuorentaa viisivuotiaaksi

Korotetun maasturin 45 sentin maavara tasoittaa maaston notkot ja kuopat.

Mercedes-Benzin maasturimalliston kulmakivi, G-sarja, on yksi automaailman rakastetuista dinosauruksista. Vuoden 1979 ensiesittelystä lähtien jatkuvasti kehittynyt automalli on vuosien myötä saanut ajonvakautusjärjestelmän, modernin navigaation ja muut arvoautolta odotetut herkut.

Kuoren alla sykkii yhä dinosauruksen sydän. Erillinen tikapuurunko, jäykät akselit ja kolme lukittavaa tasauspyörästöä juontavat aikakaudelta ennen sähköjärjestelmien vallankumousta. Mekaniikkaa ei korvata ohjelmistolla.

Kahjon kolmiakselisen G63 AMG 6x6:n jälkeen Mercedes-Benz on kehittänyt autosta entistäkin maastokelpoisemman version. G500 4×4²:n maavara on huimat 45 senttimetriä. Korotus perustuu portaaliakseleiksi nimitettyyn järjestelmään, eli pyörän keskipiste on laskettu vetoakselin alapuolelle.

Maastoa monsterimainen maasturi pitää pilkkanaan. Suuret joustovarat ja kolme lukittavaa tasauspyörästöä tasoittavat notkot ja kuopat. Olo ratissa tuntuu viisivuotiaalta – autolla tekisi mieli mönkiä ympäri hiekkakuoppaa tunti toisensa perään!

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat