30.5.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Mercedes-Benz GLC 300 d – suosikki uudistuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muhkea katumaasturi saa uusia moottoreita, avustimia ja modernin käyttöjärjestelmän. Mercedes-Benzin uusiutumisen kokeva GLC-katumaasturi on valmistajalleen syömähammas. Suosittu keskikokoinen katumaasturi tuli tarjolle vuonna 2008, aluksi GLK-nimellä. Suomessa suosiota selittää sekin, että sitä on valmistettu Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla vuodesta 2017, ja mikä mukavaa valmistus myös jatkuu Suomessa. Se tarkoittaa, että valtaosa Suomessa myytävistä GLC-malleista myös tehdään Suomessa. Jokin mallivariantti voi tulla Bremenin tehtailta, asiaan kun vaikuttaa kysynnän jakautuminen eri malliversioiden kesken. Auto oli eilen parrasvaloissa Frankfurtissa ensi kertaa sitten alkukevään ja Geneven autonäyttelyn. Tulokas oli jo koeajettavissa, mutta ajotuntumista maantieltä ja maastosta on lupa kertoa vasta hieman tuonnempana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomeen elokuullaGLC:t ovat aina automaattivaihteisia ja nelivetoisia. Vaihteisto on yhdeksänlovinen ja neliveto jatkuvatoiminen. Dieselit on jo hinnoiteltu. Edullisin malliversio (200 d 4Matic A Business) maksaa 57 200 euroa. Toista päätä edustaa 300 d 4Matic A Business Coupé, joka maksaa 70 800 euroa. Ensimmäiset autot tulevat Suomeen elokuussa.Suomessa myydyistä GLC-autoista seitsemän kymmenestä on ollut peruskorisia eli SUV-malleja, loput Coupé-versioita. Automassasta erottuvampi – katumaastureita kun on nykyisin liki kaikilla valmistajilla – ratkaisu on valita loivakattoinen ja linjoiltaan urheilullisempi Coupé. Tästä ilosta saa tosin maksaa 5 000–6 000 euroa lisää. Vuoden loppuun mennessä uudistuksen saa myös nelilitrainen V8-tuplaturbomoottorin vauhdittama Mercedes-AMG GLC 63 (476 hv) ja vieläkin kireämpi Mercedes-AMG GLC 63 S (510 hv).Kiinnostavia voimanlähteitäUudistetun Mercedes-Benz GLC:n yksi vahvuus on kiinnostava moottorikatras. Eritoten ladattavat hybridit ovat saaneet Suomessa lämpimän vastaanoton. Pihiys helpottaa hankintaa kevyemmän verorasituksen kautta – hybridit mahtuvat myös työsuhdeautoina monen yrityksen päästörajoihin. Suomessa tulee aluksi tarjolle kolme dieselmoottoria, joista keskimmäisen voi ennakoida nousevan myydyimmäksi. Nelisylinteriset ja kaksilitraiset dieselvoimanlähteet ovat mallimerkinnöiltään 200 d, 220 d ja 300 d. Moottorien tehot ovat 163, 194 ja 245 hevosvoimaa. Vääntöä niissä on vastaavasti 360, 400 ja 500 Nm. Ensimmäisellä kahdella dieselillä WLTP-yhdistetty kulutus on 5,9 l/100km ja väkevimmällä voimanlähteellä 6,5 l/100 km. Hiilidioksidipäästöt ovat 156 tai 169 g/km. Pakokaasujen aiempaa tehokkaampi jälkikäsittely alentaa päästöjä, ja moottorit täyttävät jo nyt aiempaa tiukemmat Euro 6d -päästönormit, jotka tulevat voimaan uusille automalleille tammikuussa 2020.Suosittu bensiinihybridi loppuvuonnaLoppuvuodesta tarjolle tulee bensiinimalli eli kautta aikain suosituimman GLC-version 350 e:n seuraaja, jonka mallinimi on 300 e. Moottori on nelisylinterinen ja kaksilitrainen. Ladattavan hybridin polttomoottorin ja sähkömoottorin suoma yhteisteho on muhkeat 333 hevosvoimaa (211+122 hv). Maksimivääntöä on riittävästi sitäkin, 700 newtonmetrin verran. Alustavien tietojen mukaan GLC:n uudistetulla ladattavalla hybridillä voi ajaa sähköllä 50 kilometrin verran. Koeajon yhteydessä varmistui sekin, että 300 de -malli eli ladattava dieselhybridi tulee Suomessa tarjolle vuonna 2020.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistelty valtakuntaKuskin valtakunnassa näyttää viimeistellyltä. Kaikki toimii napakasti ja materiaalituntuma on miellyttävä. Nahkaistuimet säätyvät monipuolisesti ja tukevat napakasti. Sisäilme on moderni ja Mercedes-sukunäköinen: nyt myös GLC-malliperhe siirtyy A-sarjalaisissa ensimmäisenä koettuun MBUX-käyttöjärjestelmään. Kaiken keskiössä on kosketuslevy, mutta sen vieroksujille kerrottakoon huojennuksena, että auton säätöjen ja toimintojen käskytys hoituu myös ohjauspyörän hipaisupainikkeilla, kosketusnäytöltä tai äänikomennoilla – muttei vielä suomea puhuen. Näyttö on vakiona seitsentuumainen, lisävarusteena 10,25-tuumainen. Mittariston saa lisävarusteena 12,3-tuumaisena.Uusia avustimia…Turvallista etenemistä takaamassa on uusia avustinjärjestelmiä. GLC on esimerkiksi aiempaa kyvykkäämpi ohjautumaan itsenäisesti. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa tarvittaessa hidastaa risteyksiin tai kaarteisiin. Aktiivinen ohjausavustin avustaa kaistanvaihdossa ja huolehtii siitä, että hälytysajoneuvoille jää vapaa ajoväylä. Jarrutusavustimen kääntymistoiminto ehkäisee epähuomiossa tehtäviä ajovirheitä käännyttäessä: järjestelmä jarruttaa autoa automaattisesti, mikäli kuljettaja ei huomaa vastaan tulevaa liikennettä. Auto havaitsee muun liikenteen tutka- ja kamerakuvien perusteella.Hillittyjä muutoksia ulkonäköönUhkeutta uhkuvaan ulkonäköön ei ole tehty suuria muutoksia, eikä ihme onhan malli ilmeisen pidetty, valmistajansa suosituin katumaasturi. Edeltäjästään tulokkaan erottaa lähinnä keulasta, jonka ilmettä luo voimakkaampi etumaski ja uudet aiempaa matalammat ledajovalot. Myös takana on täysledit. Edeltäjässä oli 505 litraa tilaa tavaroille, eli ei ylenpalttisesti. Kontin tilavuus säilyy uudistuksessa ennallaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Valmistaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää