28.3.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Odotettu Opel Insignia Grand Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Odotettu sukupolvenvaihdos tekee hyvää Opel Insignialle. Uusi Opel Insignia on ulkoa sutjakka ja tyylikäs ilmestys. Kookkaaseen perheautoluokkaan kuuluva viistoperä on edeltäjäänsä verrattuna akseliväliltään pidempi, mutta ylityksiltään edeltäjäänsä lyhyempi. Pituutta on tullut hitusen lisää sitten edellismallin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHartaasti odotettu haastajaHartaasti odotettu toisen sukupolven Insignia yrittää lunastaa toiveita autoluokassa, joka on erittäin tiukasti kilpailtu. Autoilijoiden sieluista käy tuima taisto välittömästi premium-merkkien alla. Siinä mittelevät keskenään esimerkiksi Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Renault Talisman, Toyota Avensis ja Škoda Superb.Ensituntuman perusteella koeajossa on tulokas, jolla on eväät menestyä.Kuusi voimanlähdettäKoeajoautona on malliversio 2.0 Turbo eli keulilla on ruudikkain bensiinimoottori. Kaksilitrainen voimanlähde suo käyttöön 260 hevosvoimaa. Tällä voimanlähteellä varustettu auto on aina nelivetoinen.Ajossa huomaa, että vääntöä on tarjolla muhkeat 400 newtonmetriä. Voimalinjan täydentää uusi kahdeksanlovinen automaattivaihteisto, joka toimii kuin ajatus.Koeajoauton kulutus sadalla kilometrillä on luvatusti 8,6 litraa, ja hiilidioksidipäästöt kilometrillä ovat 197 grammaa.Bensiinimoottoreista pihein on 1,5-litrainen suorasuihkutusturbo, joka on saatavana kahtena tehoversiona (140 hv/103 kW ja 165 hv/121 kW). Näillä moottoreilla luvattu yhdistetty kulutus sadalla kilometrillä on 5,7 litraa, ja hiilidioksidipäästöt kilometrillä 129–130 grammaa.Dieseleinä valittaviksi tulee 1,6-litrainen moottori, josta tulee kaksi tehoversiota (110 hv/81 kW ja 136 hv/100 kW). Polttoaineenkulutus on näillä moottoreilla 4,0–4,3 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 105–114 grammaa kilometrillä.Dieselien kunkkuna on kaksilitrainen, jossa on tehoa 170 hevosvoimaa (125 kW). Väkevimmällä dieselillä luvattu keskikulutus 5,2 litraa sadalla kilometrillä, ja hiilidioksidipäästöt 136 grammaa kilometrillä.Kaikki uusiksiTulokas on kokenut merkittäviä muutoksia, sillä auto on uusi perusrakennettaan myöten. Tarkkasilmäinen ja hyvämuistinen löytää tulokkaan muodoista vaikutteita Opelin Monza-konseptiautosta. Esimerkiksi käyvät autolle jämäkkää ilmettä antava Monzan innoittama etusäleikkö ja kapeat ajovalot. Kun etusäleikkö on aiempaa alempana, korostuu auton matala olemus. Uutuus on 29 milliä edeltäjäänsä matalampi. Urheilullista ilmettä luo pitkähkö konepelti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOnnistunut laihisVuonna 2008 esitelty edeltäjä tunnettiin Insigniana, nyt mallinimi on pidentynyt Grand Sport -sanojen verran. Grand ei tarkoita tässä tapauksessa kuitenkaan aiempaa raskaampaa Insigniaa.Moni uusi automalli kevenee hitusen sitten edeltäjänsä, mutta Insignian kohdalla voi puhua merkittävästä laihtumisesta. Yksinomaan korirakenteet ovat keveiden suurlujuusterästen käytön ansiosta 60 kiloa aiempaa kevyempiä. Insignia Grand Sportin paino on malliversiosta riippuen keventynyt kaikkiaan jopa 175 kiloa. Farmarikorinen Sports Tourer on keventynyt jopa 200 kiloa.Keventyminen tietää hyvää kulutuksen ja auton käsiteltävyyden kannalta.Miellyttävä kilometrejäAuto osoittautuu erittäin hiljaiseksi ainakin Frankfurtin ympäristön hyväkuntoisilla teillä. Alusta-ja jousitus ovat hyvä yhdistelmä mukavuutta ja jämäkkyyttä. Meno ei ole rauhatonta tai nypyttävää, vaikka autossa on kookkaat 20-tuumaiset renkaat.Sulavat linjat rokottavatKookas takaluukku mahdollistaa väljän lastausaukon. Uudessa Insigniassa on tavaroille kuitenkin tilaa tässä kokoluokassa niukahkot 490 litraa, takaistuinten selkänojat kaadettuna toki 1 450 litraa. Sulavalinjaisista muodoista täytyy vähän maksaa, sillä edeltäjän vastaavat luvut ovat 530 ja 1 470 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa jo toukokuussaUusi Insignia Grand Sport esitellään Suomessa toukokuun lopulla.Aluksi tarjolle tulee nyt synnyinmailla koeajettu viisiovinen viistoperä, farmarikorinen Sports Tourer hieman myöhemmin, mutta elo–syyskuuta tarkempaa ajankohtaa ei ole vielä kertoa.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous