23.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Insignia GSi – tulinen kastike Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Insignia saa kaipaamansa lämpöaallon legendaarisen GSi-mallimerkinnän palatessa. Opelin General Motors -aikojen joutsenlaulu, erinomainen Insignia, tuo samalla valmistajan mallistoon takaisin GSi-mallimerkinnän. Kauan ennen urheilullisia OPC-malleja nähtiin muun muassa legendaariset Manta GSi ja Kadett GSi. Opelin mukaan Insignia GSi jättää jälkeensä jopa edellisen sukupolven Insignia OPC:n Nürburgringin Nordschleifella. Suuri osa erosta kertyy kevyemmästä painosta, sillä sukupolvivaihdoksessa sporttisen Insignian painosta on lähtenyt yli 100 kilogrammaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua muskeliaMuskelin sijaan varsinaiset muutokset keskittyvät alustaan ja olemukseen. Moottorivaihtoehtoina ovat Insignian tutut 210-hevosvoimainen tuplaturbodiesel ja 260-hevosvoimainen bensiiniturbo. GSi:ssä moottoreiden parina on aina 8-vaihteinen automaattivaihteisto ja GKN:n nelivetojärjestelmä. Molemmat moottorit ovat vaivattomia voimanlähteitä ja sopivat ison auton luonteeseen hyvin. 2,0-litrainen bensiiniturbo pitää imagoon sopivaa tyytyväistä kehräystä varsinkin Sport-ajotilassa.Uutta on 10 millimetrin madallus paremman painopisteen saavuttamiseksi. Samalla pyöräntuennan komponentteja on tarkistettu, säädettävä Flexride-alustajärjestelmä on saanut uuden vireen ja ajonvakautus on opetettu rentoutumaan uudessa Competition-tilassa.Eheämpi omakuvaInsignia GSi onkin sinut kovempien nopeuksien kanssa ja kannustaa kuljettajaa luottamaan auton kykyihin. Mikäli Competition-ajonvakautustila on käytössä, on nelivetojärjestelmä provosoitavissa jopa pieniin peräluistoihin auton pyrkiessä välttämään aliohjautumista. Muutokset ovat nipistäneet hiukan alustan mukavuudesta, mutta uudessa Tour-ajotilassa GSi pysyy sopivan rauhallisena.Samalla Insignia GSi:n ulkonäkö on kokenut pirteää terävöittämistä uusien puskureiden ja helmojen myötä. Myös vanteet ovat uudet. Periaatteessa rajatonta väripalettia tarjoava Opel Exclusive -räätälöintiohjelma ei ole kuitenkaan näillä näkymin tulossa Suomen maahantuontiohjelmaan.Sisällä matkustamossa Opel Insignia GSi uudistuu merkittävästi vain istuinten osalta. Opelin suunnittelema urheiluistuin on hyvä yhdistelmä tukea, säätöjä ja ominaisuuksia. Valmistaja on panostanut paljon juuri istuimen runkoon, jotta sähkösäädöistä, hierontatoiminnosta ja jäähdytyksestä huolimatta istuimet painavat vain 26 kilogrammaa kappale. Myös GSi:n istuin on saanut saksalaisen AGR-ergonomiasertifikaatin.Keväällä ja CorsaaOpel Insignia GSi nähdään Suomessa kevään tullen. Samalla valmistaja kertoi, että seuraavana vuorossa on GSi-versio Corsasta – mutta siitä kuulemme lisää kesällä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja