18.3.2019

Maistiainen: Rolls-Royce Phantom – maailman paras auto?

Rolls-Royce Phantom

Jos se on kaikkien aikojen paras Rolls-Royce, sen täytyy olla kaikkien aikojen paras auto?

Phantom on Rolls-Roycen lippulaiva. Siihen kulminoituu kaikki, mitä englantilainen yritys on oppinut edustusautojen valmistuksesta yli sadan vuoden aikana.

Vuonna 2017 esitelty Phantom on lajissaan kahdeksas, siis Phantom VIII. Autoa valmistetaan kahdella akselivälillä, joista lyhyemmänkin kokonaispituus on huimat 5762 millimetriä. Pidempi venyttää mitan lähes kuuteen metriin – 5982 mm.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kateusrajan toissapuolen

Jo valtavat mitat tekevät autosta kunnioitusta herättävän näyn. Rolls-Royce huomataan, ja myös tunnistetaan. Hämmästyttävää kyllä, ainakin Etelä-Ranskassa kanssaliikkujat suhtautuvat autoon silti huomattavan suopeasti, jopa iloisesti. Ehkä se johtuu siitä, että Phantom yksinkertaisesti leijuu korkealla kateusrajan yläpuolella.

Rolls-Royce Phantom

Hinta on huimaava. Täysin verovapaana Phantom-mallisto alkaa 375 000 eurosta. Jo pelkkä arvonlisävero tuo useimmissa maissa hintaan lähes 100 000 euroa lisää, joten perusvarustein puhutaan autoverottomissakin maissa yli puolen miljoonan euron ajoneuvosta. Suomessa perusvarustein hinta alkaisi luultavasti seiskalla, avokätisemmin herkkuja arvatenkin pohjattomalta lisävarustelistalta ruksailevan ostos lähestyisi jo miljoonaa euroa.

Mutta tottakai se on kallis. Sehän on koko asian pointti. Rolls-Royce Phantom on teknisesti hieno auto, mutta kylmillä mittareilla Mercedes-Benz S 560 tarjoaa yllättävän kovan vastuksen. Mutta ässällä liikkuvat presidentit ja yritysjohto.

Harvojen ja valittujen auto

Rolls-Roycellä liikkuvat tähdet. Ihmiset, jotka ovat saavuttaneet jotain – joko syntymällä sopivaan sukuun, tai sitten tehden oikeita asioita. Rolls-Royce on unelman täyttyminen.

Rolls-Royce Phantom

Ja jo pelkkä Phantomin ajaminen on yhden unelman täyttyminen. Ja tuntuuhan se erityiseltä: Cullinan-katumaasturin tyyliin ohjaus on erittäin kevyeksi tehostettu, mutta silti tarkka. Auton koon aistii, mutta se ei pelota. Suuri auto taittuu pieniä ranskalaiskatuja yllättävän vaivatta ja hämmästyttävän pienellä stressillä.

Koko auto huokuu pehmeän arvokasta etenemistä. Kyllä 6,75-litrainen tuplaturbo-V12 riittää melkoiseen liikkumiseen, mutta vain jos on tarve. Enemmän se suosii arvokasta ja pehmeää etenemistä.

Ei Rolls-Roycellä ole kiire – miksi olisi, sillä Phantomilla matkaavaa odotetaan kuitenkin, saapuu hän perille miten ajoissa tahansa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat