18.3.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Rolls-Royce Phantom – maailman paras auto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos se on kaikkien aikojen paras Rolls-Royce, sen täytyy olla kaikkien aikojen paras auto? Phantom on Rolls-Roycen lippulaiva. Siihen kulminoituu kaikki, mitä englantilainen yritys on oppinut edustusautojen valmistuksesta yli sadan vuoden aikana.Vuonna 2017 esitelty Phantom on lajissaan kahdeksas, siis Phantom VIII. Autoa valmistetaan kahdella akselivälillä, joista lyhyemmänkin kokonaispituus on huimat 5762 millimetriä. Pidempi venyttää mitan lähes kuuteen metriin – 5982 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKateusrajan toissapuolenJo valtavat mitat tekevät autosta kunnioitusta herättävän näyn. Rolls-Royce huomataan, ja myös tunnistetaan. Hämmästyttävää kyllä, ainakin Etelä-Ranskassa kanssaliikkujat suhtautuvat autoon silti huomattavan suopeasti, jopa iloisesti. Ehkä se johtuu siitä, että Phantom yksinkertaisesti leijuu korkealla kateusrajan yläpuolella.Hinta on huimaava. Täysin verovapaana Phantom-mallisto alkaa 375 000 eurosta. Jo pelkkä arvonlisävero tuo useimmissa maissa hintaan lähes 100 000 euroa lisää, joten perusvarustein puhutaan autoverottomissakin maissa yli puolen miljoonan euron ajoneuvosta. Suomessa perusvarustein hinta alkaisi luultavasti seiskalla, avokätisemmin herkkuja arvatenkin pohjattomalta lisävarustelistalta ruksailevan ostos lähestyisi jo miljoonaa euroa.Mutta tottakai se on kallis. Sehän on koko asian pointti. Rolls-Royce Phantom on teknisesti hieno auto, mutta kylmillä mittareilla Mercedes-Benz S 560 tarjoaa yllättävän kovan vastuksen. Mutta ässällä liikkuvat presidentit ja yritysjohto.Harvojen ja valittujen autoRolls-Roycellä liikkuvat tähdet. Ihmiset, jotka ovat saavuttaneet jotain – joko syntymällä sopivaan sukuun, tai sitten tehden oikeita asioita. Rolls-Royce on unelman täyttyminen.Ja jo pelkkä Phantomin ajaminen on yhden unelman täyttyminen. Ja tuntuuhan se erityiseltä: Cullinan-katumaasturin tyyliin ohjaus on erittäin kevyeksi tehostettu, mutta silti tarkka. Auton koon aistii, mutta se ei pelota. Suuri auto taittuu pieniä ranskalaiskatuja yllättävän vaivatta ja hämmästyttävän pienellä stressillä.Koko auto huokuu pehmeän arvokasta etenemistä. Kyllä 6,75-litrainen tuplaturbo-V12 riittää melkoiseen liikkumiseen, mutta vain jos on tarve. Enemmän se suosii arvokasta ja pehmeää etenemistä.Ei Rolls-Roycellä ole kiire – miksi olisi, sillä Phantomilla matkaavaa odotetaan kuitenkin, saapuu hän perille miten ajoissa tahansa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää