18.3.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Rolls-Royce Phantom – maailman paras auto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos se on kaikkien aikojen paras Rolls-Royce, sen täytyy olla kaikkien aikojen paras auto? Phantom on Rolls-Roycen lippulaiva. Siihen kulminoituu kaikki, mitä englantilainen yritys on oppinut edustusautojen valmistuksesta yli sadan vuoden aikana.Vuonna 2017 esitelty Phantom on lajissaan kahdeksas, siis Phantom VIII. Autoa valmistetaan kahdella akselivälillä, joista lyhyemmänkin kokonaispituus on huimat 5762 millimetriä. Pidempi venyttää mitan lähes kuuteen metriin – 5982 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKateusrajan toissapuolenJo valtavat mitat tekevät autosta kunnioitusta herättävän näyn. Rolls-Royce huomataan, ja myös tunnistetaan. Hämmästyttävää kyllä, ainakin Etelä-Ranskassa kanssaliikkujat suhtautuvat autoon silti huomattavan suopeasti, jopa iloisesti. Ehkä se johtuu siitä, että Phantom yksinkertaisesti leijuu korkealla kateusrajan yläpuolella.Hinta on huimaava. Täysin verovapaana Phantom-mallisto alkaa 375 000 eurosta. Jo pelkkä arvonlisävero tuo useimmissa maissa hintaan lähes 100 000 euroa lisää, joten perusvarustein puhutaan autoverottomissakin maissa yli puolen miljoonan euron ajoneuvosta. Suomessa perusvarustein hinta alkaisi luultavasti seiskalla, avokätisemmin herkkuja arvatenkin pohjattomalta lisävarustelistalta ruksailevan ostos lähestyisi jo miljoonaa euroa.Mutta tottakai se on kallis. Sehän on koko asian pointti. Rolls-Royce Phantom on teknisesti hieno auto, mutta kylmillä mittareilla Mercedes-Benz S 560 tarjoaa yllättävän kovan vastuksen. Mutta ässällä liikkuvat presidentit ja yritysjohto.Harvojen ja valittujen autoRolls-Roycellä liikkuvat tähdet. Ihmiset, jotka ovat saavuttaneet jotain – joko syntymällä sopivaan sukuun, tai sitten tehden oikeita asioita. Rolls-Royce on unelman täyttyminen.Ja jo pelkkä Phantomin ajaminen on yhden unelman täyttyminen. Ja tuntuuhan se erityiseltä: Cullinan-katumaasturin tyyliin ohjaus on erittäin kevyeksi tehostettu, mutta silti tarkka. Auton koon aistii, mutta se ei pelota. Suuri auto taittuu pieniä ranskalaiskatuja yllättävän vaivatta ja hämmästyttävän pienellä stressillä.Koko auto huokuu pehmeän arvokasta etenemistä. Kyllä 6,75-litrainen tuplaturbo-V12 riittää melkoiseen liikkumiseen, mutta vain jos on tarve. Enemmän se suosii arvokasta ja pehmeää etenemistä.Ei Rolls-Roycellä ole kiire – miksi olisi, sillä Phantomilla matkaavaa odotetaan kuitenkin, saapuu hän perille miten ajoissa tahansa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla