3.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Scania 25P BEV -sähkökuorma-auto – antaa dieselin hinnan nousta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöinen Scania 25P vakuuttaa äänettömyydellään ja vaivattomuudellaan. Myös käyttökustannukset vaikuttavat aiempaa enemmän. Scania 25 P aloittaa ruotsalaismerkin sähköistymisen. Mallin ensiesittely Ruotsissa oli jo puolitoista vuotta sitten, mutta korona ja puolijohdepula ovat hidastaneet matkaa Suomeen. Nyt autoa pääsee jo kokeilemaan, ja toimitusajaksi luvataan tällä hetkellä viisi kuukautta, mikä on paljon vähemmän kuin perinteisillä voimalinjoilla.Sähköversio on rakennettu tuttuihin kuoriin, tarkka huomaa dieselsäiliöiden tilalle tulleet akkupaketit. Latauspistoke on oikean etukulman ilmanohjaimen alla piilossa. Myös ohjaamo on liki identtinen vakiomallien kanssa, eli kuljettajan on helppo kotiutua. Isoimpana erona kierroslukumittari on vaihdettu tehomittariin. Regeneroivaa jarrutusta voi säätää viiksestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi tai yhdeksän akustoaAkusto muodostuu 33 kWh -moduuleista, joita voi olla lyhytakselivälisessä autossa viisi (165 kWh) ja pitkässä yhdeksän (300 kWh). Yksi on aina ohjaamon alla dieselmoottorilta jääneessä tilassa ja loput rungon molemmin puolin sijoiteltuina 2+2 tai 4+4. Kestomagnetoitu öljyjäähdytetty sähkömoottori on niin paljon dieseliä pienempi, että se sopii akustojen väliin rungon alle. Vaihteistossakin pykäliä on vain kaksi, toinen liikkeellelähtöön ja toinen matka-ajoon. Moottorin jatkuva teho on 230 kW (313 hv) ja vääntö 1 300 Nm, mutta hetkellisesti lisäpotkua saa 300 kW (408) ja 2 200 Nm asti.Akustopaketit painavat lähes 500 kiloa kappale. Dieselmoottori vaihteistoineen vähennettynä sähköauton omapaino on noin 1 500 kg tavallista enemmän. Hyötykuorma ei silti vähene, sillä viranomaiset ovat luvanneet vastaavan noston akselipainoihin. Scania tarjoaa P-ohjaamollista sähkömalliaan aina 64-tonnisiin yhdistelmiin asti, mutta varmastikin kaupunkijakelu on pääkohderyhmä ainakin aluksi. Koeajoauto oli köykäinen 16 tonniin lastattunakin.Ripeää ja hiljaista kyytiäVaikka uudet kuorma-autot ovat jo ennenkin tehneet vaikutuksen vaivattomilla vaihderoboteillaan ja eleettömän hiljaisilla lähdöillään, nyt on kuitenkin taas aika äimistellä. Vaihde eteenpäin ja kaasua. Liikkeellelähtö on välitön, nykimätön ja ripeä ja silti helposti säädeltävissä, ja myös ryömittäminen on helppoa. Kiihtyvyys on etenkin aluksi reipasta, mutta ei hyydy vauhdin kasvaessakaan. Äänettömyyden ansiosta vauhtia tulee pidettyä liikaakin. Moottoriäänien puuttuessa tulee esiin suhinoita ja rengasääniä, joita ennen ei olisi kuulunut lainkaan.Scania povaa tälle pienempiakkuiselle toimintamatkaksi 250 kilometriä, joka on helppo uskoa kevyellä kuormalla. Pakkasen, kuorman, vauhdin ja apulaitteiden lisääminen pudottaa lukemaa varmasti. Hidas vaihtovirtalataus on jätetty pois. Pikalatausta tasavirralla 25P ottaa vastaan 130 kW:n teholla, joten lakisääteisellä tauolla pitäisi saada pakkasessakin vähintään sata lisäkilometriä. Henkilöautojen tapaan latausmahdollisuudet lastauspaikoilla tai reitin varrella aiheuttavat suurimman haasteen ennen hankintapäätöstä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä - yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi