3.4.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Scania 25P BEV -sähkökuorma-auto – antaa dieselin hinnan nousta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähkökäyttöinen Scania 25P vakuuttaa äänettömyydellään ja vaivattomuudellaan. Myös käyttökustannukset vaikuttavat aiempaa enemmän. Scania 25 P aloittaa ruotsalaismerkin sähköistymisen. Mallin ensiesittely Ruotsissa oli jo puolitoista vuotta sitten, mutta korona ja puolijohdepula ovat hidastaneet matkaa Suomeen. Nyt autoa pääsee jo kokeilemaan, ja toimitusajaksi luvataan tällä hetkellä viisi kuukautta, mikä on paljon vähemmän kuin perinteisillä voimalinjoilla.Sähköversio on rakennettu tuttuihin kuoriin, tarkka huomaa dieselsäiliöiden tilalle tulleet akkupaketit. Latauspistoke on oikean etukulman ilmanohjaimen alla piilossa. Myös ohjaamo on liki identtinen vakiomallien kanssa, eli kuljettajan on helppo kotiutua. Isoimpana erona kierroslukumittari on vaihdettu tehomittariin. Regeneroivaa jarrutusta voi säätää viiksestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi tai yhdeksän akustoaAkusto muodostuu 33 kWh -moduuleista, joita voi olla lyhytakselivälisessä autossa viisi (165 kWh) ja pitkässä yhdeksän (300 kWh). Yksi on aina ohjaamon alla dieselmoottorilta jääneessä tilassa ja loput rungon molemmin puolin sijoiteltuina 2+2 tai 4+4. Kestomagnetoitu öljyjäähdytetty sähkömoottori on niin paljon dieseliä pienempi, että se sopii akustojen väliin rungon alle. Vaihteistossakin pykäliä on vain kaksi, toinen liikkeellelähtöön ja toinen matka-ajoon. Moottorin jatkuva teho on 230 kW (313 hv) ja vääntö 1 300 Nm, mutta hetkellisesti lisäpotkua saa 300 kW (408) ja 2 200 Nm asti.Akustopaketit painavat lähes 500 kiloa kappale. Dieselmoottori vaihteistoineen vähennettynä sähköauton omapaino on noin 1 500 kg tavallista enemmän. Hyötykuorma ei silti vähene, sillä viranomaiset ovat luvanneet vastaavan noston akselipainoihin. Scania tarjoaa P-ohjaamollista sähkömalliaan aina 64-tonnisiin yhdistelmiin asti, mutta varmastikin kaupunkijakelu on pääkohderyhmä ainakin aluksi. Koeajoauto oli köykäinen 16 tonniin lastattunakin.Ripeää ja hiljaista kyytiäVaikka uudet kuorma-autot ovat jo ennenkin tehneet vaikutuksen vaivattomilla vaihderoboteillaan ja eleettömän hiljaisilla lähdöillään, nyt on kuitenkin taas aika äimistellä. Vaihde eteenpäin ja kaasua. Liikkeellelähtö on välitön, nykimätön ja ripeä ja silti helposti säädeltävissä, ja myös ryömittäminen on helppoa. Kiihtyvyys on etenkin aluksi reipasta, mutta ei hyydy vauhdin kasvaessakaan. Äänettömyyden ansiosta vauhtia tulee pidettyä liikaakin. Moottoriäänien puuttuessa tulee esiin suhinoita ja rengasääniä, joita ennen ei olisi kuulunut lainkaan.Scania povaa tälle pienempiakkuiselle toimintamatkaksi 250 kilometriä, joka on helppo uskoa kevyellä kuormalla. Pakkasen, kuorman, vauhdin ja apulaitteiden lisääminen pudottaa lukemaa varmasti. Hidas vaihtovirtalataus on jätetty pois. Pikalatausta tasavirralla 25P ottaa vastaan 130 kW:n teholla, joten lakisääteisellä tauolla pitäisi saada pakkasessakin vähintään sata lisäkilometriä. Henkilöautojen tapaan latausmahdollisuudet lastauspaikoilla tai reitin varrella aiheuttavat suurimman haasteen ennen hankintapäätöstä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin