28.5.2025

Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle

Smart #5

Viimeistään Smart #5 vie maaliin merkin imagon muutostyön, jonka #1 ja #3 aloittivat.

Smart tuli tunnetuksi vuosikymmenten aikana erityisesti piskuisesta ForTwo-koppiautostaan, joita mahtui tavalliseen parkkiruutuun kaksin kappalein. Smart #5 on viimeistään se hetki, kun tätä brändimielikuvaa on syytä ravistella ja todennäköisesti myös hylätä se. Lähes 4,7 metriä pitkä sähköcrossover on akseliväliltään pidempi kuin ForTwo oli kokonaisuudessaan.

Ja tilaa on. Yli 1,7 metriä korkea kulmikas Smart #5 ei tingi pääntilasta edes lasikaton kanssa tai takapenkeillä. Tavaratilaakin on perusmuodossa 470 litraa, johon voi laskea vielä muokkausmahdollisuudet ja keulatilan lisäksi.

Smart #5

Silti vaikuttavimmillaan Smart #5 on sähkötekniikan suhteen. Isompi 94 kilowattitunnin akku riittää Pro+-versiossa 590 kilometrin matkaan. Todellinen temppu on mahdollisuus ladata akkua peräti 400 kilowatin teholla sopivalla 800 voltin asemalla. 10-80% latausaika on tuolloin vain 18 minuuttia, tai oikeastaan vähän allekin. Konsernisisar CLA:sta poiketen Smartissa on vakiona mahdollisuus hyödyntää vanhempia 400 voltin latausasemia enintään 80 kilowatin teholla, mikä ilahduttanee kauppakeskusten vakioasiakkaita. Type 2 AC-latausteho on pienemmän akun kanssa 11 kW, isomman kanssa 22 kW.

Smart #5

Malliston aloitushinta on 45 390 euroa pienempiakkuisen Pron myötä. Isoon akkuun pääsee käsiksi 49 990 eurolla, joka on myös Mercedes-Benz CLA:n aloitushinta Suomessa. Mercedes kulkee pidemmälle, Smartissa on enemmän tilaa ja se lataa vielä kovempaa. Myymälässä voikin tulla tenkkapoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat