27.5.2024

Koeajo: Smart #3 – risuaidalla kohti uutta tulevaisuutta

Kuva Tuomas Rajala

Smart on kasvanut miniauton statuksesta täysikokoiseksi autoksi. Voisi sanoa, että kyseessä on lähes Mercedes-Benz. Mutta ei sitten kuitenkaan.

Smart on nimennyt uutuusmallinsa nuorisolaisesti hästägein. #1 ja #3 ovat molemmat täyssähköautoja, ja varsin suorituskykyisiä sellaisia. Molemmat ovat myös selkeästi suurempia kuin menneen ajat Smartit.

#3:n hyttiin mahtuu istumaan mukavasti neljä aikuista. Kyseessä on ensimmäistä kertaa auto, joka ei kerää pienen kokonsa vuoksi sääliviä katseita. Se on samaan aikaa hyvä ja huono. Smartin suurin erottuvuustekijä on kateissa. 

Kolmonen on tehty samalle pohjalevylle Volvo EX30:n kanssa. Vaikka Smart operoi Mercedesin brändin alla, on Kiinayhteys ilmeinen. Smartin omistuksesta puolet on Geelyllä, joka siis omistaa myös Volvon. Tästä syystä autolla on paljon yhtäläisyyksiä Moottorin käyttötestiauton kanssa.

Kolmos-Smartin jännittävin versio on nelivetoinen Brabus, joka tarjoutui myös koeajettavaksi. Kyseessä on hävyttömän tehokas pieni sähköauto. Molemmilla akseleilla omat sähkömoottorinsa. Takamoottori puskee 272 hevosvoiman (200 kW) teholla ja etupyörille jätetään 156 hevosvoimaa (115 kW).

Yhteensä tehossa päästään 428 hevosvoimaan ja väännössä 584 Nm:iin. Moista tehoreserviä tapaa etenkin tässä hintaluokassa harvoin. Brabus siis tarkoittaa suorituskykyä myös uuden Smartin kohdalla. Muuten virityspajan nimi tuntuu olevan hieman päälle liimattu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ripeä kuin mikä

Kiihtyvyyttä autossa tosiaan piisaa. 0–100 km/h suoritetaan 3,9 sekunnissa. Tämä kiihtyvyys saavutetaan launch controlin avulla, ja repäisy puhuttelee. Jos tehoa on mahdollista tuottaa ylenpalttisesti, hauskaa että niin myös tehdään.

Muut ajo-ominaisuudet eivät aivan yllä rajun kiihtyvyyden tasolle. Alusta on kyllä jämäkkä, mutta sen potentiaali on nopeasti hyödynnetty kiivaammassa ajossa. Kyseessä ei siis ole motorsportiin soveltuva malli, kuten vaikka Hyundai Ioniq 5 N tai Kia EV6 GT.

Tehomallin akku on 64 kWh kokoinen, mikä takaa kohtuullisen toimintamatkan. WLTP-vertailuluku on tasan 400 kilometriä. Keskikulutus sadalle kilometrille on 17,9 kWh, mikä on kokoluokka huomioiden kova. Toisaalta se ei yllätä, sillä voima tarvitsee energiaa.

Onneksi lataaminen tapahtuu liukkaasti. Valmistajan ilmoittama 150 kW latausnopeus ylittyi laturilla pariinkin kertaan, mikä on aina mukava yllätys. 10–80 prosentin lataus saavutetaan puolessa tunnissa. Toki sillä edellytyksellä, että laturissa riittää potkua.

Tietoviihde yskähtelee

Smartin suurimmat haasteet eivät olekaan suorituskyvyssä tai latausnopeudessa, vaan ohjelmistossa. Koeajon aikana auton tietoviihdenäyttö temppuili moneen kertaan muun muassa sammuttaen itsensä kesken ajon. Tämän jälkeen auton toiminnallisuuksia ei saanut käytettyä ennen auton sammuttamista.

Hauskinta on se, että auton sammuttaminen onnistuu vain kävelemällä pois Smartin välittömästä läheisyydestä. Tämä johtuu siitä, että järjestelmä käynnistyy itsestään avainten lähestyessä autoa ja sammuu vasta kun koukut viedään riittävän kauas. Siksi temppuilu on kiusallista ja vaivalloista.

Tietoviihdenäytön temppuilu kiihtyy tiiviimmäksi mitä pidemmälle koeajo pääsee jatkumaan. Välillä liikkeelle lähtiessä on pakko säätää musiikki sopivalle äänentasolle ja nopeusvaroituksen raivostuttava piippaus pois, sillä pian näyttö lakkaa toimintansa, ja sen jälkeen asioille ei ole mitään tehtävissä.

Maahantuojan mukaan ongelma johtuu Hello smart -applikaation puutteesta. Asian pitäisi siis korjaantua toukokuun 2024 lopussa, jolloin sovellus rantautuu Suomen kamaralle. Ennen tätä temppuilua saattaa olla luvassa.  

Haastetta on myös latausluukun kanssa, sillä se ei suostu avautumaan laturille mentäessä. Välilä vaivaan auttaa ovien avaaminen ja sulkeminen, mutta ei aina. Välillä puolestaan auttaa se, että avaimet käyvät muutaman kymmenen metrin päässä. Toki ei sekään aina. Smart elää omaa elämäänsä, eikä välitä kuskin toimenpiteistä.

On kuitenkin todettava, että esimerkiksi latausluukkuongelmat vaivasivat vain Brabus-yksilöä, sillä myöhemmin koeajolla ollut takavetoinen ei temppuillut vastaavalla tavalla. Autot ovat siis edelleen yksilöitä.

Tietokone vai auto?

Yksi kummallinen asia Smartissa on myös se, että konepellin avausmekanismin vipu on sijoitettu oven etureunan tuntumaan. Kun autosta nousee ulos, tarttuu jalka usein vipuun ja ponnauttaa konepellin auki. Asia ei ole suuri, mutta hieman ärsyttävä.

Smartia ajaessa tulee elävästi mieleen se, että autot ovat tätä nykyä enemmän tietokoneita kuin ajoneuvoja. #3:n tietoviihdenäyttö on häkellyttävän laaja ja toiminnallisuuksia on tuhottomasti. Käytännössä kaikki toiminnallisuudet on piilotettu valikoihin, ja välillä niitä saa kelailla pitkiä aikoja läpi säätääkseen vaikkapa ilmastointia. Osalle toiminnoista soisi löytyvän fyysiset kytkimet.

Yksi asia ovat toki erilaiset turvallisuuteen liittyvät hälytykset. Ylinopeusvaroitin, vireystilanvalvonta ja automaattinen nopeudentunnistusjärjestelmä ovat asioita, joiden kanssa eläminen sovussa on vaikeaa. Toki tilanne on sama kaikissa uusissa autoissa, mutta hästäk-mallin piippaukset ovat suorastaan raivostuttavia. Onneksi kaiken saa säädettyä pois.

Vaikka Smartissa on muutamia varsin häiritseviä piirteitä, on siinä myös hyviä puolia. Voimalinja on ruudikas ja lataus nopea. Sisätilat ovat hyvät ja ajomukavuus kohdallaan. Kun ohjelmiston pienet puutteet saadaan ratkaistua, on käsissä järkevän hintainen sähköauto. Etenkin kun asiaa tarkastelee kattavan vakiovarustelun ja suorituskyvyn näkökulmasta.

Smart #3 Brabus

SÄHKÖAUTO, neliveto

Teho 315 kW (428 hv), 584 Nm
Akku netto 64,0 kWh
Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A)
CCS: 150 kW
WLTP-kulutus 17,9 kWh / 100 km
Toimintamatka 400 km
Suorituskyky 0–100 km/h 3,9 s
Huippunopeus 180 km/h

Mitat
Pituus 4 400 mm
Leveys 1 844 mm
Korkeus 1 556 mm
Akseliväli 2 785 mm
Tavaratila 323-411 l
Omamassa 1 900 kg
Perävaunu: 750/1600 kg (jarrullinen)

Euro NCAP 4 (2022)
Takuu 5 v / ei km-rajaa
Ajoakku 8 v / 200 000 km
Hinta alkaen 54 790 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille?

Smart EQ Fortwo

Koeajo: Pieni vallankumous – Smart EQ Fortwo ja EQ Forfour

Smart EQ Fortwo

Maistiainen: Smart EQ Fortwo – vielä kerran virkeämmin

Smart Fortwo Cabrio Electric Drive

Koeajo: Smart Fortwo Cabrio Electric Drive – kuvitelmista keskustoihin

Smart Fortwo Cabrio

Koeajo: hyväntuulinen avoauto – Smart Fortwo Cabrio

Koeajo: Smart Fortwo ja Forfour

Koeajo: pieni, mutta pippurinen Smart Fortwo

Koeajo: Smart Forfour

Nimi muutettu: tästä syystä Smartin uudet sähköcrossoverit ovat itse asiassa ennemmin Volvoja kuin Mersuja

Smart julkisti kauas puusta pudonneiden sähköcrossoveriensa hinnat – molempien mallien alkaen-hinnat 40 tonnin paikkeilla

Nimi muutettu: olisiko Nissan Micra premiumvivahteilla voinut kasvattaa Smartin myyntiä? – Tuskinpa

Uusi isompi Smart tulee myyntiin Suomessa

Smart #3 julkistettiin kokonaisuudessaan – surkea smart, mutta oikein pätevä kompakti premiumsähköauto

Smart #3 on 4,4-metrinen sähköcrossover – minne menet, Smart?

Tesla Model S Euro NCAP törmäys testi turvallisuus sähköauto

Syksyn uutuusmallit Euro NCAP:in syynissä – ennätysjoukko tähtisuorituksia

Smart #1

Smart #1 – tämä omena putosi kauas puusta

Smart #1

Smart heittää kokonaan uuden vaihteen silmään – täyssähköinen crossover #1 on pian tuotantovalmis

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat