27.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: Smart Fortwo Cabrio Electric Drive – kuvitelmista keskustoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Smart Fortwo Cabrio Electric Drive on osoitus siitä, että pienellä autolla voi olla pitkä nimi ja iso sydän. Hyvää: hilpeys, näppäryys, sähköisyys Huonoa: hinta, navigaattori Kaupunkisuunnittelijoiden upeissa visioissa kaduilla pyörivät autot ovat juuri Smart Fortwo Cabrio Electric Driven kaltaisia ihastuksia. Pikkuisen kaupunkiauton uusimman sukupolven sähköversio riisuu tarvittaessa katon ja kattokaiteet, jotta ympäristöstään voi todella nauttia hiljaisesti kujia kiiruhtaessakin.Smartin onneksi sen lahjat eivät kuitenkaan lopu imagoon, vaan töpäkän ulkokuoren takana on oikeasti hauska kaupunkikulkine.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy155 kilometriä yhdellä latauksellaNEDC-syklillä mitattu 155 kilometrin toimintamatka riippuu Smartin mukaan luonnollisesti monesta tekijästä, lämpötila mukaan lukien. Valmistaja arvioi, että autoilla ajetaan noin 35 kilometriä päivässä, joten käytännössä 17,6 kilowattitunnin akustolla voi huristella säästä riippuen 2–3 päivää ennen lataustarvetta.Lataaminen sujuu ripeimmin ensi vuonna saapuvalla 22 kW:n pikalaturilla tai julkisella latausasemalla, jolloin 0–80% lataus sujuu kätevästi 45 minuutissa. Kotitöpselistä ladatessa sama saavutetaan reilussa 6 tunnissa.Kun kuljettaja painaa oikeanpuoleista poljinta, hyrähtää 82 hevosvoiman tehoinen sähkömoottori töihin. 160 newtonmetriä vääntöä riittää piskuiselle Smartille mainiosti, joten 0–100 km/h taittuu 11,8 sekunnissa. Paikoiltaan lähdettäessä Fortwo selvittää kaupunkiajossa käytännöllisemmän 0–60 km/h kiihdytyksen 4,9 sekunnissa, joten kyseessä on todellinen katujen kasvatti.Smart hyödyntää pieniä etuja myös sähköä säästäessään. Muiden sähköautojen tavoin matkustamon lämpötilan voi säätää etukäteen, auton ollessa vielä latauksessa. Jarrutusenergian talteenotossa hyödynnetään puolestaan etututkaa, jonka avulla auto arvioi sopivan keräystason – tai antaa auton rullata, mikäli latu on vapaa. Hupia, hilpeyttä ja hiljaisuuttaHiljaisesti etenevä Fortwo onkin hulvaton paketti kangaskaton ja sähköisen voimalinjan yhdistelmänä. Todellista avoautoilua varten voi kattokaiteet varastoida takaluukun sisäpuolelle, jolloin ne nipistävät kangaskaton kanssa siivun muuten kohtuullisesta tavaratilasta.Smartin alusta on kontrolloidun napakka, mutta ketterä ohjaus ja vaivaton suorituskyky tekevät ajamisesta hilpeää puuhaa. 6,95 metrin kääntösäde naurattaa joka kerta. Moottoritiellä huippunopeutta voi kelata puolestaan 130 km/h verran.Suunnistusharjoituksiin suunnatenMonien nykyautojen tavoin Smart Fortwo tukee älypuhelimella käytettäviä etätoimintoja ajoneuvon tilan tarkkailusta ilmastoinnin esikäyttöön. Näppärään kaupunkiautoon ne sopivatkin erittäin hyvin.Suurempi murheenaihe on keskikonsolissa majaileva navigaattori, jonka käytettävyys olisi ollut häpeäksi 1980-luvullakin. Käyttöliittymäsuunnittelussa tavoiteltu yksinkertaisuus on johtanut sekavaan kokonaisuuteen, jonka hämmentävyyttä lisää, että osa perustoiminnoista on käytössä vain auton ollessa pysähtyneenä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden voimalähteen mallistoSmart kehuu olevansa ensimmäinen valmistaja, jonka koko mallisto on saatavilla sekä sähköisenä että polttomoottorilla. Niinpä voimalinjoja ja kattovaihtoehtoja ei kannata kytkeä toisiinsa, sähköisen avomallin ollessa Fortwo-malliston ääripäässä. Kalleimmalla Prime-varustetasolla Fortwo Cabrio Electric Drive lipsahtaa juuri yli 30 000 euron rajan. Sähköisestä voimalinjasta kertyy yksistään noin 8 000 euron hintalisä.Avokatto sopii Fortwon tyyliin upeasti, kun lämpötila huitelee 30°C:n yläpuolella Geneven lähiseuduilla. Se on kuitenkin vähäistä verrattuna siihen, miten mainiosti sähköinen voimalinja soveltuu pienen kaupunkiauton konseptiin.Smart Fortwo on aina ollut melko täsmällinen vastaus kaupunkiauton kaipuuseen. Siihen rooliin sähköversio sopii erittäin hyvin.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Smart Fortwo Cabrio Electric Drive Hinta alkaen 29 502 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 125 € Moottori Sähkömoottori 60 kW, takaveto Teho 60 kW (82 hv) Vääntö 160 Nm Vääntö 160 Nm Toimintamatka 155 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 130 km/h Mitat pituus 2695 mm, leveys 1663 mm, korkeus 1553 mm, akseliväli 1873 mm Tavaratila: 260–340 l Omamassa: 1115 kg Muu tieto Akusto: 17,6 kWh litiumioni Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 14.5.2025 Koeajo Maistiainen: JAC E30X – sympaattinen kaupunkisähkis alle 30000 euron luokkaan 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa