30.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: hyväntuulinen avoauto – Smart Fortwo Cabrio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Smart Fortwo Cabrio tekee pienestä koostaan huolimatta edelleen suuren vaikutuksen. Hyvää: ketteryys ja pieni kääntösäde, kattomekanismi. Huonoa: vaatimaton suorityskyky, tavaratila, hinta. Smart Fortwo Cabrio saa suupielet venymään ylöspäin – olemuksessa on jotain liikuttavaa ja sympaattista. Uuden Smartin muotokieli on tutuilla linjoilla. Ulkomuoto on tosin maltillisempi verrattuna aikaisempiin malleihin, ja keula on jopa tavanomaisen näköinen. Merkille tuttua rohkeutta löytyy sisätiloista. Mustavalkoinen verhoilu on pirteä ja nuorekas. Säätimet ja mittaristo henkivät villiä ja vapaata muotokieltä. Yleisilme on yksinkertaisen selkeä. Smart Cabrio on varustettu alaslaskettavalla kangaskatolla. Sen voi laskea sähkömoottoreiden avustamana kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen asento rullaa kangaskaton takalasiin asti. Seuraava vaihe laskee myös takalasin. Lasku vie aikaa vain 12 sekuntia. Katon voi laskea tai nostaa auton liikkuessa, mikä on kätevä ominaisuus. Lyhyestä korista johtuen ohjaamo on kiitettävän vedoton myös katto alhaalla, sillä ilmavirran pyörteilylle ei jää tilaa niskan takana. Jos haluaa täyden avoautotunnelman, katon sivukaaret pitää irrottaa pikakiinnityksistä ja pakata takaluukun lokeroon. Sivulasit alhaalla vetoakin alkaa jo muodostumaan. Avo-Smart on maantiellä miellyttävän hiljainen. Varsinkin katto ummessa melu pysyy vaimeana. Kori on todella vääntöjäykkä: valmistajan mukaan uusi malli on 15 % edeltäjäänsä jäykempi. Smart ei nitise eikä vapise mopoautomaisesta koostaan huolimatta. Kolmisylinterinen turbokone sijaitsee takana tavaratilan alla. Moottorin ääni kantautuu korviin vasta voimakkaasti kiihdytettäessä. Kierroksia tosin tarvitaankin, jos haluaa maiseman vaihtuvan ripeästi. 71 hevosvoiman huipputeho ei ole kovin ylevä lukema, ja tehottomuus kostautuu myös polttoaineen kulutuksessa. Koeajon keskikulutus oli 5,2 l/100 km. Vaatimaton ohituskiihtyvyys edellyttää suunnitelmallisuutta: rekan ohitus kannattaa ajoittaa pitkälle suoralle. Myös muuten hienosti toimiva kaksoiskytkinvaihteisto empii pienen tovin ennen vaihtamista pienemmälle pykälälle. Tehokkaampi moottoriversio on 91-hevosvoimainen. Lisäpuhdille on tarvetta, joten tämä kannattaa ottaa huomioon valintaa tehtäessä. 0–100 km/h sujuu tehokkaammalla moottorilla peräti neljä sekuntia nopeammin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupunkiauto Kaupunkiolosuhteissa Smart on elementissään, ja sinnehän auto on suunniteltukin. Jousitus on mukavuuspainotteinen, ja lyhyydestään huolimatta kori nyökkii yllättävän vähän. Smartin kääntöympyrä on ällistyttävän pieni. Tämän helpompaa autoa pysäköidä ei ole. Heti selän takana sijaitsevat takakulmat on helppo arvioida. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Smart Fortwo Cabrio Passion 52 kW A Hinta alkaen 23 155 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (71 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,5 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 2690 mm, leveys 1660 mm, korkeus 1550 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan