30.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: hyväntuulinen avoauto – Smart Fortwo Cabrio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Smart Fortwo Cabrio tekee pienestä koostaan huolimatta edelleen suuren vaikutuksen. Hyvää: ketteryys ja pieni kääntösäde, kattomekanismi. Huonoa: vaatimaton suorityskyky, tavaratila, hinta. Smart Fortwo Cabrio saa suupielet venymään ylöspäin – olemuksessa on jotain liikuttavaa ja sympaattista. Uuden Smartin muotokieli on tutuilla linjoilla. Ulkomuoto on tosin maltillisempi verrattuna aikaisempiin malleihin, ja keula on jopa tavanomaisen näköinen. Merkille tuttua rohkeutta löytyy sisätiloista. Mustavalkoinen verhoilu on pirteä ja nuorekas. Säätimet ja mittaristo henkivät villiä ja vapaata muotokieltä. Yleisilme on yksinkertaisen selkeä. Smart Cabrio on varustettu alaslaskettavalla kangaskatolla. Sen voi laskea sähkömoottoreiden avustamana kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen asento rullaa kangaskaton takalasiin asti. Seuraava vaihe laskee myös takalasin. Lasku vie aikaa vain 12 sekuntia. Katon voi laskea tai nostaa auton liikkuessa, mikä on kätevä ominaisuus. Lyhyestä korista johtuen ohjaamo on kiitettävän vedoton myös katto alhaalla, sillä ilmavirran pyörteilylle ei jää tilaa niskan takana. Jos haluaa täyden avoautotunnelman, katon sivukaaret pitää irrottaa pikakiinnityksistä ja pakata takaluukun lokeroon. Sivulasit alhaalla vetoakin alkaa jo muodostumaan. Avo-Smart on maantiellä miellyttävän hiljainen. Varsinkin katto ummessa melu pysyy vaimeana. Kori on todella vääntöjäykkä: valmistajan mukaan uusi malli on 15 % edeltäjäänsä jäykempi. Smart ei nitise eikä vapise mopoautomaisesta koostaan huolimatta. Kolmisylinterinen turbokone sijaitsee takana tavaratilan alla. Moottorin ääni kantautuu korviin vasta voimakkaasti kiihdytettäessä. Kierroksia tosin tarvitaankin, jos haluaa maiseman vaihtuvan ripeästi. 71 hevosvoiman huipputeho ei ole kovin ylevä lukema, ja tehottomuus kostautuu myös polttoaineen kulutuksessa. Koeajon keskikulutus oli 5,2 l/100 km. Vaatimaton ohituskiihtyvyys edellyttää suunnitelmallisuutta: rekan ohitus kannattaa ajoittaa pitkälle suoralle. Myös muuten hienosti toimiva kaksoiskytkinvaihteisto empii pienen tovin ennen vaihtamista pienemmälle pykälälle. Tehokkaampi moottoriversio on 91-hevosvoimainen. Lisäpuhdille on tarvetta, joten tämä kannattaa ottaa huomioon valintaa tehtäessä. 0–100 km/h sujuu tehokkaammalla moottorilla peräti neljä sekuntia nopeammin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupunkiauto Kaupunkiolosuhteissa Smart on elementissään, ja sinnehän auto on suunniteltukin. Jousitus on mukavuuspainotteinen, ja lyhyydestään huolimatta kori nyökkii yllättävän vähän. Smartin kääntöympyrä on ällistyttävän pieni. Tämän helpompaa autoa pysäköidä ei ole. Heti selän takana sijaitsevat takakulmat on helppo arvioida. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Smart Fortwo Cabrio Passion 52 kW A Hinta alkaen 23 155 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (71 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,5 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 2690 mm, leveys 1660 mm, korkeus 1550 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe