15.4.2022 Ajoneuvot Smart #1 – tämä omena putosi kauas puusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kovin vähän jäi Smartin alkuperäisidealle tilaa, kun uusi neliovinen premium-luokan kompakti crossover näki vihdoin päivänvalon. Moottori on käsitellyt Smartin uudistumista tämän uuden aluevaltauksen kautta jo konseptivaiheessa sekä naamiokuvissa testivaiheessa. Taustoja uutuuden takana pääsee lukemaan oheisten linkkien takaa. Alkuun voi todeta, että mukavan paljon yksityiskohtia on päätynyt konseptimallista tähän aivan tuotantovalmiiseen #1 -malliin. Persoonallisen mallinimen saa aivan hyvin ääntää suomeksi tapaan ”hashtag-yksi”. Nyt kun viimeisetkin naamioteipit on raaputettu #1:n pinnalta, voi huomata, että ilmiasua on tuotu lähemmäs Mercedes-Benzin ja erityisesti Mercedes-EQ:n maailmaa, mikä toisaalta sopii mitä parhaiten yhteen sen tosiasian kanssa, että muotoilu tulee Mersun toimistosta. Yhtäläisyydet rajoittuvat lähinnä tiettyihin paikkoihin, esimerkiksi takavaloihin, mutta yhtenäistävät konsernin sähköistä mallistoa. Smartin omia – lähinnä täysin uusia – muotoiluelementtejä löytyy niin ikään. Vahva esimerkki sellaisesta on ”kelluva” katto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käsite venynyt kuin purkka 25 vuoden ajan Smart oli tunnettu aivan omalaatuisista kaupunkiautoista. Kaikki tietävät Fortwon, 2,5-metrisen, kaksipaikkaisen, hieman turhan kalliin, mutta todella itsevarman miniauton, joka kääntyy paikallaan ja joka menee kuin kuumille kiville Etelä- ja Keski-Euroopan ahtaissa kaupungeissa, nykyään täyssähköisenä. Smart #1:ssä tämä ismi menee kerralla uusiksi. #1 on pituudeltaan jo käytännössä Golf-luokan auto. Itse asiassa akseliväliä uutuudella on pari senttiä enemmän kuin nykyisella M-B A-sarjalla (ynnä B-, CLA- ja GLA-sarjoilla). Se on aika hyvin Smartilta. Vannekokoa #1:ssä riittää 19-tuumaan asti. Polttomoottoriseen Fortwo’n verrattuna 1 820-kiloisessa #1:ssä on lisäksi miltei tuhat kiloa lisää omamassaa. Suorituskykykin suurempaa luokkaa Smart #1 on ainakin alkuvaiheessa aina takavetoinen (sentään). Nelivetoista tehoversiota on myös uumoiltu tulevaksi tuonnempana. Taka-akselille sijoitettu sähkömoottori yltää 200 kilowattiin ja 343 newtonmetriin. Tässä ei kannata lähteä edes vertailemaan aikaisempiin Smarteihin, mutta näillä pärjätään oikein kelvollisesti muille saman luokan ja vähän isompienkin kokoluokkien sähköautoille. #1:n 66 kilowattitunnin akku riittää valmistajan mukaan 420 – 440 kilometrin toimintamatkaan. Akku latautuu 150 kilowatin pikalatausteholla 10:stä 80:een prosenttiin puolessa tunnissa. Premium-tason sähköauto Tämä kuvakulma paljastaa kenties parhaiten auton todellisen koon ja tilat. Siitäkään ei pääse yli eikä ympäri, etteikö Smart #1 olisi myös varustelultaan ja laadultaan premiumia, siis vielä enemmän kuin aikaisemmin. #1:n sisätila kerää pisteet kotiin omaperäisyydellään, tyylikkyydellään sekä materiaalivalinnoillaan. Pienen crossoverin hyttiin on lähdetty hakemaan jopa urheiluautomaista tunnelmaa. Fyysisiä namiskoja ei Smartin kojelaudalta enää kovasti löydy, vaan toiminnot on pitkälti keskitetty trendikkäästi 12,8 tuuman korkearesoluutionäytölle ja sen takaa löytyville palveluille. Varustelultaan #1 yltää vähintään luokan vaatimille standardeille. Turvavarusteita on takuulla enemmän kuin missään aikasemmassa Smartissa ja #1 osaa myös kulmaperuuttaa itsensä parkkiruutuun. Rajoitettu Launch Edition on vieläkin hohdokkaampi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Minin kanssa mittelöön Uudistunut, isompi ja sähköinen Smart tähtää ilman muuta suurimman kilpailijansa, BMW Groupin brittimerkki Minin kimppuun. Molemmat edustavat premiumia, enenevässä määrin sähköisyyttä sekä kompaktia kokoa. Miniltä tuloillaan ovat uudet Cooper ja Countryman, joista jälkimmäinen osuu lähelle #1:tä. Ainakin Smartin kohdalla menestyksen taitaa ratkaista nyt hinnoittelu: kaikki muu tuntuu olevan ainakin paperilla kovasti kohdallaan. Lähde ja kuvat: Smart Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt