15.4.2022 Ajoneuvot Smart #1 – tämä omena putosi kauas puusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kovin vähän jäi Smartin alkuperäisidealle tilaa, kun uusi neliovinen premium-luokan kompakti crossover näki vihdoin päivänvalon. Moottori on käsitellyt Smartin uudistumista tämän uuden aluevaltauksen kautta jo konseptivaiheessa sekä naamiokuvissa testivaiheessa. Taustoja uutuuden takana pääsee lukemaan oheisten linkkien takaa. Alkuun voi todeta, että mukavan paljon yksityiskohtia on päätynyt konseptimallista tähän aivan tuotantovalmiiseen #1 -malliin. Persoonallisen mallinimen saa aivan hyvin ääntää suomeksi tapaan ”hashtag-yksi”.Nyt kun viimeisetkin naamioteipit on raaputettu #1:n pinnalta, voi huomata, että ilmiasua on tuotu lähemmäs Mercedes-Benzin ja erityisesti Mercedes-EQ:n maailmaa, mikä toisaalta sopii mitä parhaiten yhteen sen tosiasian kanssa, että muotoilu tulee Mersun toimistosta. Yhtäläisyydet rajoittuvat lähinnä tiettyihin paikkoihin, esimerkiksi takavaloihin, mutta yhtenäistävät konsernin sähköistä mallistoa. Smartin omia – lähinnä täysin uusia – muotoiluelementtejä löytyy niin ikään. Vahva esimerkki sellaisesta on ”kelluva” katto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäsite venynyt kuin purkka25 vuoden ajan Smart oli tunnettu aivan omalaatuisista kaupunkiautoista. Kaikki tietävät Fortwon, 2,5-metrisen, kaksipaikkaisen, hieman turhan kalliin, mutta todella itsevarman miniauton, joka kääntyy paikallaan ja joka menee kuin kuumille kiville Etelä- ja Keski-Euroopan ahtaissa kaupungeissa, nykyään täyssähköisenä.Smart #1:ssä tämä ismi menee kerralla uusiksi. #1 on pituudeltaan jo käytännössä Golf-luokan auto. Itse asiassa akseliväliä uutuudella on pari senttiä enemmän kuin nykyisella M-B A-sarjalla (ynnä B-, CLA- ja GLA-sarjoilla). Se on aika hyvin Smartilta. Vannekokoa #1:ssä riittää 19-tuumaan asti.Polttomoottoriseen Fortwo’n verrattuna 1 820-kiloisessa #1:ssä on lisäksi miltei tuhat kiloa lisää omamassaa.Suorituskykykin suurempaa luokkaaSmart #1 on ainakin alkuvaiheessa aina takavetoinen (sentään). Nelivetoista tehoversiota on myös uumoiltu tulevaksi tuonnempana. Taka-akselille sijoitettu sähkömoottori yltää 200 kilowattiin ja 343 newtonmetriin. Tässä ei kannata lähteä edes vertailemaan aikaisempiin Smarteihin, mutta näillä pärjätään oikein kelvollisesti muille saman luokan ja vähän isompienkin kokoluokkien sähköautoille.#1:n 66 kilowattitunnin akku riittää valmistajan mukaan 420 – 440 kilometrin toimintamatkaan. Akku latautuu 150 kilowatin pikalatausteholla 10:stä 80:een prosenttiin puolessa tunnissa.Premium-tason sähköautoTämä kuvakulma paljastaa kenties parhaiten auton todellisen koon ja tilat.Siitäkään ei pääse yli eikä ympäri, etteikö Smart #1 olisi myös varustelultaan ja laadultaan premiumia, siis vielä enemmän kuin aikaisemmin. #1:n sisätila kerää pisteet kotiin omaperäisyydellään, tyylikkyydellään sekä materiaalivalinnoillaan. Pienen crossoverin hyttiin on lähdetty hakemaan jopa urheiluautomaista tunnelmaa. Fyysisiä namiskoja ei Smartin kojelaudalta enää kovasti löydy, vaan toiminnot on pitkälti keskitetty trendikkäästi 12,8 tuuman korkearesoluutionäytölle ja sen takaa löytyville palveluille.Varustelultaan #1 yltää vähintään luokan vaatimille standardeille. Turvavarusteita on takuulla enemmän kuin missään aikasemmassa Smartissa ja #1 osaa myös kulmaperuuttaa itsensä parkkiruutuun.Rajoitettu Launch Edition on vieläkin hohdokkaampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMinin kanssa mittelöönUudistunut, isompi ja sähköinen Smart tähtää ilman muuta suurimman kilpailijansa, BMW Groupin brittimerkki Minin kimppuun. Molemmat edustavat premiumia, enenevässä määrin sähköisyyttä sekä kompaktia kokoa. Miniltä tuloillaan ovat uudet Cooper ja Countryman, joista jälkimmäinen osuu lähelle #1:tä. Ainakin Smartin kohdalla menestyksen taitaa ratkaista nyt hinnoittelu: kaikki muu tuntuu olevan ainakin paperilla kovasti kohdallaan.Lähde ja kuvat: Smart Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 8.7.2025 Ajoneuvot Koripalloilija Mikael Jantunen ja Opel Suomi yhteistyöhön 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Ajoneuvot Matka jatkuu Tyrrhenanmeren rannikkoa pitkin etelään… tervetuloa Ferrari Amalfi 6.7.2025 Koeajo Koeajo: DS N°8 – epämukavinta autossa on mallinimen kirjoittaminen 6.7.2025 Sähköautot Polestar 7:n tuotantopaikaksi vahvistettu Košice, Slovakia 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Sähköautot Jättisakot uhkaavat Teslaa 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 7.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: kuljetuskoneyhteensopiva Mercedes-Benz Unimog -matkailuauto tekee jopa useimmat sveitsiläiset karavaanarit kateelliseksi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen