12.9.2021

Smart Concept #1 esittelee valmistajan uuden, kookkaamman suunnan

Smart Concept #1

Ajat muuttuvat, niin myös autonvalmistajien ideologiat. Smart Concept #1 on selkeä ilmoitus, että jatkossa Smartin autot kuuluvat ’’tavallisempaan’’ luokkaan.

Vuonna 2019 Daimler möi kiinalaiselle Geelylle puolet omistamastaan Smart-autonvalmistajasta. Silloin pieniin kaupunkiautoihin keskittyneen Smartin ilmoitettiin myös siirtyvän nopeasti ainoastaan täyssähköautojen valmistamiseen. Nyt valmistaja esitteli omaperäisesti nimetyn Smart Concept #1 -konseptiauton, johon ensimmäinen omistajamuutosten jälkeinen Smart tulee perustumaan.

Smart Concept #1

Samalla autosta voidaan myös päätellä aiemmin kovasti tappiota takoneen firman muun malliston tulevaisuutta. Jatkossa Smartien insinöörityö tehdään pitkälti Kiinassa Geelyn toimesta, mutta Mercedes vastaa merkin muotoilusta. Yhteneväisyyttä Mercedekseen onkin huomattavissa etenkin konseptiauton sisätiloissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kasvupyrähdys

Ja jos Smart Conept #1 todella on valmistajan tulevaisuus, niin kelkkaa on käännetty merkittävästi – ja valmistaja tunnustaakin kehittäneensä itselleen täysin uuden DNA:n. Crossovermaisen konseptin kori on 4 290 millimetriä pitkä, 1 910 mm leveä ja 1 698 mm korkea. Akseliväli on 2 750 mm. Esimerkiksi Smartin kookkaamman mallin, Forfourin pituudeksi ilmoitetaan 3 490 mm – eli 80 senttimetriä Concept #1:ä vähemmän.

Smart Concept #1

Pienen koon sijaan Smart on konseptissaan keskittynyt uuteen muotokieleen ja älykkäisiin tilaratkaisuihin. Etu- ja takaovet aukeavat keskenään vastakkaisiin suuntiin joka tarkoittaa yhdessä B-pilarittoman rakenteen kanssa suurta aukkoa auton kylkeen, kun molemmat ovet on avattu.

Smart Concept #1

B-pilarittomia konseptiautoja on kuitenkin vuosien saatossa esitelleet muutkin valmistajat, mutta tuotantomalleissa ne ovat loistaneet poissaolollaan. Nelipaikkaisesta konseptista poiketen tuotantomalli tulee olemaan kuitenkin viiden istuttava.

Smart Concept #1

Sisätiloja valmistaja itse kehuu erittäin hyviksi ja onhan Concept 1:n akseliväli enemmän kuin esimerkiksi Škoda Octaviassa. Lisäksi sähköautoperusrakenne mahdollistaa tunnetusti myös paremman tilan hyödyntämisen, kuin polttomoottoriautoissa. Valmistaja kehuu myös tavaratilan olevan hyvää luokkaa, muttei mainitse mittoja. Auto on mitoiltaan kuitenkin huomattavasti valmistajan aiempia malleja kookkaampi, että hyviä tiloja voidaankin pitää enemmän oletuksena kuin bonuksena.

Digitulevaisuus

Ja mitä olisikaan konseptiauto 2020-luvulla ilman digitaalisuuden mainitsemista? Jos esimerkiksi Teslan ja Hyundai Ioniq 5:n ovenkahvat ovat vaatineet käyttäjiltään totuttelua, niin Smartin konsepti esittää vaihtoehdon kahvoista tyystin luopumisesta. Ripojen tilalla Concept 1:ssä on käytännössä valolla merkityt kosketuspainikkeet – joita voidaan myöskin pitää epätodennäköisenä ratkaisuna tuotantomalliin. Lisäksi tulevaisuuden Smartit tulevat tarjoamaan myös mahdollisuuden over the air -ohjelmistopäivityksiin.

Smart Concept #1

Tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymän kehutaan olevan erittäin käyttäjäystävällinen. Smart Concept 1:ssä sitä käytetään 12,8-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Lisäksi Smart kertoo kehittäneensä sovelluksen älypuhelimia varten. Tämä mahdollistaa muun muassa puhelimen käyttämisen auton avaimena, mutta valmistajan mukaan myös integroi useita palveluita ja toimintoja mobiililaitteeseen.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde ja kuvat: Smart

Luetuimmat