Ajoneuvot | Uutinen | 29.3.2019

Smart laajenee ja siirtyy Kiinaan: Daimler kimppaan Geelyn kanssa

Yli 20 vuoden rämpimisen jälkeen Smartille haetaan uutta vauhtia Kiinan suurkaupungeista ja kustannustasosta.

Jaa artikkeli

Daimlerille lievää päänsärkyä aiheuttanut kaupunkiautobrändi Smart saa uutta virtaa 2020-luvulla. Luvassa on uusia malleja uusiin kokoluokkiin. Samalla uusien mallien tuotanto siirtyy Kiinaan. Daimlerille hankkeen houkuttelevaksi tekee uusi 50/50-yhteisomistajuus Zhejiang Geely Holding Groupin kanssa.

Tulevat Smart-mallit kynäillään Mercedes Design Networkin muotoilijoiden toimesta, suunnittelutyön tapahtuessa Geelyllä Daimlerin osaamista hyödyntäen. Osana yhteistyötä Smartin mallistoa tullaan laajentamaan vetovoimaisiin B-segmentin pikkuautoihin. Tähtäimessä on saada uudet sähkö-Smartit myyntiin maailmanlaajuisesti 2022.

– Suunnittelemme ja kehitämme yhdessä seuraavan sukupolven sähköiset Smartit, jotka yhdistävät laadukkaan tuotannon ja tunnetut turvastandardit myydäksemme sekä Kiinassa että maailmalla, sanaili Daimleria luotsaava Dieter Zetsche.

Smart laajenee ja siirtyy Kiinaan

Vuonna 1998 perustetun Smartin tappioiksi on arvioitu jopa 700 miljoonaa euroa vuosittain, joten ei ole yllättävää, että merkki yritetään keksiä uudelleen Kiinan suurkaupunkien avulla. Sähkö- ja kaupunkiautojen kysynnän lisäksi Kiinan edullinen kustannustaso yhdessä sähköautojen kalliiden akustojen kanssa on houkutellut autovalmistajia tekemään yhteistyösopimuksia kiinalaisvalmistajien kanssa. Daimlerin kanssa kilpaileva BMW esimerkiksi uumoilee tuottavansa sähkö-Minit Kiinassa.

Daimlerin ja Geelyn yhteistyöstä on spekuloitu viime vuodesta, kun Geelyn keulahahmo Li Shufu lunasti itselleen 9,69% Daimlerin osakekannasta yhdeksän miljardin euron kaupassa.

Nykyisen Smart EQ ForFourin valmistus tapahtuu Sloveniassa Renaultin tehtaalla yhdessä Twingon kanssa. Smart EQ ForTwon valmistus jatkuu Ranskan Hambachissa Daimlerin tehtaalla vuoteen 2022, jonka jälkeen tehdas siirtyy tuottamaan sähköautoja Mercedeksen EQ-sähköbrändille.

Lähde: Automotive News (Reuters, Bloomberg) Kuvat: Aake Kinnunen

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu