30.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: hyväntuulinen avoauto – Smart Fortwo Cabrio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Smart Fortwo Cabrio tekee pienestä koostaan huolimatta edelleen suuren vaikutuksen. Hyvää: ketteryys ja pieni kääntösäde, kattomekanismi. Huonoa: vaatimaton suorityskyky, tavaratila, hinta. Smart Fortwo Cabrio saa suupielet venymään ylöspäin – olemuksessa on jotain liikuttavaa ja sympaattista. Uuden Smartin muotokieli on tutuilla linjoilla. Ulkomuoto on tosin maltillisempi verrattuna aikaisempiin malleihin, ja keula on jopa tavanomaisen näköinen. Merkille tuttua rohkeutta löytyy sisätiloista. Mustavalkoinen verhoilu on pirteä ja nuorekas. Säätimet ja mittaristo henkivät villiä ja vapaata muotokieltä. Yleisilme on yksinkertaisen selkeä. Smart Cabrio on varustettu alaslaskettavalla kangaskatolla. Sen voi laskea sähkömoottoreiden avustamana kahdessa vaiheessa. Ensimmäinen asento rullaa kangaskaton takalasiin asti. Seuraava vaihe laskee myös takalasin. Lasku vie aikaa vain 12 sekuntia. Katon voi laskea tai nostaa auton liikkuessa, mikä on kätevä ominaisuus. Lyhyestä korista johtuen ohjaamo on kiitettävän vedoton myös katto alhaalla, sillä ilmavirran pyörteilylle ei jää tilaa niskan takana. Jos haluaa täyden avoautotunnelman, katon sivukaaret pitää irrottaa pikakiinnityksistä ja pakata takaluukun lokeroon. Sivulasit alhaalla vetoakin alkaa jo muodostumaan. Avo-Smart on maantiellä miellyttävän hiljainen. Varsinkin katto ummessa melu pysyy vaimeana. Kori on todella vääntöjäykkä: valmistajan mukaan uusi malli on 15 % edeltäjäänsä jäykempi. Smart ei nitise eikä vapise mopoautomaisesta koostaan huolimatta. Kolmisylinterinen turbokone sijaitsee takana tavaratilan alla. Moottorin ääni kantautuu korviin vasta voimakkaasti kiihdytettäessä. Kierroksia tosin tarvitaankin, jos haluaa maiseman vaihtuvan ripeästi. 71 hevosvoiman huipputeho ei ole kovin ylevä lukema, ja tehottomuus kostautuu myös polttoaineen kulutuksessa. Koeajon keskikulutus oli 5,2 l/100 km. Vaatimaton ohituskiihtyvyys edellyttää suunnitelmallisuutta: rekan ohitus kannattaa ajoittaa pitkälle suoralle. Myös muuten hienosti toimiva kaksoiskytkinvaihteisto empii pienen tovin ennen vaihtamista pienemmälle pykälälle. Tehokkaampi moottoriversio on 91-hevosvoimainen. Lisäpuhdille on tarvetta, joten tämä kannattaa ottaa huomioon valintaa tehtäessä. 0–100 km/h sujuu tehokkaammalla moottorilla peräti neljä sekuntia nopeammin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaupunkiauto Kaupunkiolosuhteissa Smart on elementissään, ja sinnehän auto on suunniteltukin. Jousitus on mukavuuspainotteinen, ja lyhyydestään huolimatta kori nyökkii yllättävän vähän. Smartin kääntöympyrä on ällistyttävän pieni. Tämän helpompaa autoa pysäköidä ei ole. Heti selän takana sijaitsevat takakulmat on helppo arvioida. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Smart Fortwo Cabrio Passion 52 kW A Hinta alkaen 23 155 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 52 kW (71 hv), 6000 r/min Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Vääntö 91 Nm (2850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 15,5 s Huippunopeus 151 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 2690 mm, leveys 1660 mm, korkeus 1550 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku