12.9.2021 Ajoneuvot Smart Concept #1 esittelee valmistajan uuden, kookkaamman suunnan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajat muuttuvat, niin myös autonvalmistajien ideologiat. Smart Concept #1 on selkeä ilmoitus, että jatkossa Smartin autot kuuluvat ’’tavallisempaan’’ luokkaan. Vuonna 2019 Daimler möi kiinalaiselle Geelylle puolet omistamastaan Smart-autonvalmistajasta. Silloin pieniin kaupunkiautoihin keskittyneen Smartin ilmoitettiin myös siirtyvän nopeasti ainoastaan täyssähköautojen valmistamiseen. Nyt valmistaja esitteli omaperäisesti nimetyn Smart Concept #1 -konseptiauton, johon ensimmäinen omistajamuutosten jälkeinen Smart tulee perustumaan. Samalla autosta voidaan myös päätellä aiemmin kovasti tappiota takoneen firman muun malliston tulevaisuutta. Jatkossa Smartien insinöörityö tehdään pitkälti Kiinassa Geelyn toimesta, mutta Mercedes vastaa merkin muotoilusta. Yhteneväisyyttä Mercedekseen onkin huomattavissa etenkin konseptiauton sisätiloissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvupyrähdys Ja jos Smart Conept #1 todella on valmistajan tulevaisuus, niin kelkkaa on käännetty merkittävästi – ja valmistaja tunnustaakin kehittäneensä itselleen täysin uuden DNA:n. Crossovermaisen konseptin kori on 4 290 millimetriä pitkä, 1 910 mm leveä ja 1 698 mm korkea. Akseliväli on 2 750 mm. Esimerkiksi Smartin kookkaamman mallin, Forfourin pituudeksi ilmoitetaan 3 490 mm – eli 80 senttimetriä Concept #1:ä vähemmän. Pienen koon sijaan Smart on konseptissaan keskittynyt uuteen muotokieleen ja älykkäisiin tilaratkaisuihin. Etu- ja takaovet aukeavat keskenään vastakkaisiin suuntiin joka tarkoittaa yhdessä B-pilarittoman rakenteen kanssa suurta aukkoa auton kylkeen, kun molemmat ovet on avattu. B-pilarittomia konseptiautoja on kuitenkin vuosien saatossa esitelleet muutkin valmistajat, mutta tuotantomalleissa ne ovat loistaneet poissaolollaan. Nelipaikkaisesta konseptista poiketen tuotantomalli tulee olemaan kuitenkin viiden istuttava. Sisätiloja valmistaja itse kehuu erittäin hyviksi ja onhan Concept 1:n akseliväli enemmän kuin esimerkiksi Škoda Octaviassa. Lisäksi sähköautoperusrakenne mahdollistaa tunnetusti myös paremman tilan hyödyntämisen, kuin polttomoottoriautoissa. Valmistaja kehuu myös tavaratilan olevan hyvää luokkaa, muttei mainitse mittoja. Auto on mitoiltaan kuitenkin huomattavasti valmistajan aiempia malleja kookkaampi, että hyviä tiloja voidaankin pitää enemmän oletuksena kuin bonuksena. Digitulevaisuus Ja mitä olisikaan konseptiauto 2020-luvulla ilman digitaalisuuden mainitsemista? Jos esimerkiksi Teslan ja Hyundai Ioniq 5:n ovenkahvat ovat vaatineet käyttäjiltään totuttelua, niin Smartin konsepti esittää vaihtoehdon kahvoista tyystin luopumisesta. Ripojen tilalla Concept 1:ssä on käytännössä valolla merkityt kosketuspainikkeet – joita voidaan myöskin pitää epätodennäköisenä ratkaisuna tuotantomalliin. Lisäksi tulevaisuuden Smartit tulevat tarjoamaan myös mahdollisuuden over the air -ohjelmistopäivityksiin. Tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymän kehutaan olevan erittäin käyttäjäystävällinen. Smart Concept 1:ssä sitä käytetään 12,8-tuumaisen kosketusnäytön kautta. Lisäksi Smart kertoo kehittäneensä sovelluksen älypuhelimia varten. Tämä mahdollistaa muun muassa puhelimen käyttämisen auton avaimena, mutta valmistajan mukaan myös integroi useita palveluita ja toimintoja mobiililaitteeseen. Teksti: Eetu Kokkonen Lähde ja kuvat: Smart Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe