9.12.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Hilux sai uudet kasvot ja suuremman moottorin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistunut Toyota Hilux on saanut keulalleen muutakin uutta kuin ilmeen – nimittäin iskutilavuutta, hevosvoimia ja newtonmetrejä. Toyota Hilux siirtyi uuteen sukupolveen nelisen vuotta sitten, joten luonnollisena osana mallin elinkaarta oli kasvojenpesun aika.Auton puhuttelevin muutos on ehdottomasti valikoimaan lisätty 2,8-litrainen dieselmoottori, joka on aiemmin ollut tarjolla Land Cruiserissa, muttei Hiluxissa. 2,4-litraista pidempi-iskuinen neloskone tuottaa Hiluxin keulalla 204 hevosvoiman tehon. Vääntöä on tarjolla automaattivaihteiston kanssa 500 newtonmetriä, keppivaihteiston kannattajat joutuvat tyytymään 80 Nm:iin vähemmän.Suorituskyvyllistä eroa 2,4-litraiseen moottoriin tulee siis varsin reilusti. Isommalla moottorilla Hilux kiihtyykin nollasta sataan 10,1 sekunnissa – 2,7 s nopeammin kuin 2,4-litrainen. WLTP-kulutuslukemien erot pysyvät kuitenkin varsin maltillisina, kun 2,4-litraisen kulutukseksi kerrotaan 9,0–9,3 litraa sadalle kilometrille, on 2,8-litraisen vastaava haarukka 9,1–9,5 l/100 km.Uudessa moottorissa tuntuukin olevan ruutia varsin hyvin lava-autolle. Hurjia g-voimia Hiluxilla kiihdyttely ei aiheuta, mutta moottorin tasainen vääntö suorastaan houkuttelee lisäämään vauhtia maantiellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorimalli ei valitse enää vaihteistoaFaceliftin myötä automaattivaihteisto on saatavilla molempiin korimalleihin, lyhyempää Extra Cabia kun sai aiemmin ainoastaan manuaalina. Lisäksi Double Cab -mallia saa valmiiksi kaksipaikkaisena, viisipaikkaisen hinnat kun kohoavat edullisimmillaankin 56 000 euroon korkean autoveron myötä.Suurimmat ulkonäkömuutokset ovat tehty auton keulaan, kasvojenkohotus kun ei nykyään välttämättä tarkoita tätä. Keulamaski on huomattavasti aiempaa suurempi ja aggressiivisempi. Myös etu-umpiot ja sumuvalojen kehykset on muotoiltu uusiksi. Tekijöiden yhteisvaikutus on huomattava, sillä uudistunut Hilux eroaa etuosastaan huomattavasti edeltäjäänsä verrattuna.Sisäpuolelle Hilux on saanut kahdeksantuumaisen tietoviihdejärjestelmän näytön, joka on tuttu muusta Toyotan mallistosta. Tietoviihdejärjestelmä myös tukee Android Autoa ja Apple CarPlayta. Lisäksi mittariston ulkoasua on hieman viilattu, mutta erot entiseen ovat varsin pieniä.Entistä syvemmälle mörkömetsäänMaastoajo-ominaisuuksia tarvitseville Hiluxin päivitys tuo hyviä uutisia. Mitään mullistavaa ei ole tehty, mutta valmiiksi hyvää kokonaisuutta on hiottu. Moottorin tyhjäkäyntiä on madallettu 850 minuuttikierroksesta 680:een, ja hitaan nelivedon kaasunvastetta on hienosäädetty. Näiden pitäisi helpottaa maastossa ryömittämistä. Myös ajonvakautusta on päivitetty.Uutena ominaisuutena Hiluxissa on pyöränkulman valvonta, eli mittaristoon saa näkymän, joka näyttää mihin asentoon pyörät on käännettynä – yllättävän näppärä toiminto tulee käyttöön jo lyhyehkössä maastoajossa. Harmittavasti Land Cruiserista tuttua 360 asteen kamerajärjestelmää ei ole kuitenkaan toistaiseksi saatavilla.Moottoriuutuuteen käsiksi 45 600 eurollaUuden Toyota Hiluxin hinnat alkavat 37 817 eurosta, jolloin auto on Extra Cab -korimallia, ja tekniikkana on 2,4-litrainen moottori manuaalivaihteiston kanssa. Edullisimman Life-varustelun yhteyteen ei saa lainkaan automaattivaihteistoa, ja halvimman automaattimallin hinta kohoaakin 42 768 euroon. Uuteen moottoriin pääsee käsiksi halvimmillaan kaksipaikkaisessa Double Cabissa manuaalivaihteiston kanssa Active-varustelulla – tällaisen yhdistelmän hinta alkaa 45 642 eurosta.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaUudistunut Toyota Hilux ennakkomyynnissä: alkaen 37 800 euroa Uusi Toyota Hilux naamiokuvassa – Fernando Alonso testasi autoa ilman naamiota Uutta voimaa Toyota Hiluxiin – puskurit, päivitykset ja 2,8-litrainen moottori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?