9.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Land Cruiser – legendan tuorein painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota päivitti nelivetomallistonsa kulmakiven pysyäkseen mukana maasturimarkkinan kärkikamppailussa. Toyota Land Cruiserin kosmettisten kohennusten lisäksi luvassa on parannuksia maastoajo-ominaisuuksiin. Niistä hyötyy erityisesti kokematon kuljettaja. Toyota Land Cruiser on maastoautona legenda, jonka tarinan katsotaan saaneen alkunsa 1950-luvun alkumetreillä valmistajan kehitellessä BJ-nimeä kantaneen nelivetoisen maastoajoneuvon suurelta osin Willys' Jeepin pohjalta.Aluksi autoa myytiin lähinnä kotimarkkina-alueella Japanissa, mutta pian alkoi myös maailmanvalloitus, kun sotilasmallin rinnalle tehtiin myös siviiliversio.Suomeen ensimmäiset Land Cruiserit saapuivat 1960-luvulla. Maahantuojan arvion mukaan kotimaisilla teillä liikkuu nykyään noin 5 000 Land Cruiseria.Vuosikymmenien aikana auto on siisititytynyt tiettömien taipaleiden ajoneuvosta edustuskuntoon. Karusta työkalusta on jäljellä lähinnä vain sen mainetta kasvattaneet maastoajo-ominaisuudet.Tuoreimman version ensiesittelyn piti tapahtua Namibiassa vuoden 2017 loppupuolella, mutta luonnonvoimat puuttuivat peliin ja tulva tärveli 15:sta koeajoihin varatusta autosta 12:sta käyttökelvottomaan kuntoon.Seuraava tilaisuus koeajoon tarjoutui vuoden vaihduttua tammikuussa, jolloin tarkkasilmäisimmät olivat jo nähneet ensimmäiset Land Cruiserit Euroopassa. Ja Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaahteesta pikitielleWalvis Bayn lentokentällä vieraita vastassa on helle, hiekka ja pitkä Land Cruiser -rivistö.Ulkoisesti auton tunnistaa tuoreimmaksi versioksi muun muassa etupään muodoista sekä uurretusta konepellistä, jonka on tarkoitus tarjota kuljettajalle parempi näkyvyys keulan tuntumaan. Ominaisuutta arvostaakseen, on sitä kokeiltava maastossa. Parkkipaikalla on tyydyttävä toteamaan muotoilupäivitys.Lyhyen ohjeistuksen jälkeen on aika käynnistää moottorit. Sen suurempaa dramatiikkaa ei olekaan heti tarjolla, sillä ensimmäinen siirtymä tahkotaan pitkin maantietä. Namibiassa se ei tosin aina tarkoita sileää asfalttia.Siirtymän aikana on aikaa tutustua tuoreimpaan versioon hieman tarkemmin. Täysin karvalakki-mallia ei tarjolla ole, mutta varustelluimman Premiumin lisäksi sentään muutakin.Tuuletetut istuimet nostavat osaltaan matkustusmukavuutta, vaikka harva voi väittää osanneensa niitä kaivata. Ensivaikutelma mukavuuspanostuksesta on positiivinen myös takapenkillä, jossa viihtyy mitoituksen puolesta aikuinenkin.Mittaristo on selkeä, hallintalaitteet hyvin ulottuvilla, kojetaulun multimedianäyttö kahdeksan tuumainen ja sinänsä helppokäyttöinen. Samalle näytölle tarjotaan myös monikamerakuvaa auton ulkopuolelta haastavissa maastoajotilanteissa.Sisustassa huomaa valmistajan ennalta hehkuttaman laatupanostuksen. Entinen työjuhta on viimeistään nyt siinä määrin salonkikelpoinen, että se saattaa kauhistuttaa karumpaan käyttöautoon tottunutta.Suomeen auto saadaan, muun läntiseksi laskettavan Euroopan tapaan, yhdellä moottorivaihtoehdolla. 2,8 litrainen dielsemoottori tarjoaa 130kW/177hv tehon.Vaihteisto on kuusilovinen automaatti tai manuaali. Jälkimmäinen on saatavavilla vain alhaisimmalla varustetasolla. Kaikkiaan vaihtoehtoja on neljä.Varustelutason ja mahdollisen lisävarustelun ratkaisee auton käyttötarkoitus sekä lompakon paksuus. Halpaa hupia tämänkään auton varustelu ei ole.Tutkimusmatka hiekalle ja jumiinPienen paussin ja virallisten tervehdysten jälkeen matka jatkuu hiekkatietä pitkin kohti merta. Rannan lähellä hiekka pehmenee ja nelivedosta tulee välttämättömyys. Nopealla puolella selvitään, kiitos ajovuorossa olevan maastoajokoemuksen. Kaikilla matka ei etene aivan yhtä sujuvasti.Ensimmäinen auto saadaan jumiin pehmeän penkereen ja rannan tyrskyjen väliin. Liikkeen lakattua sudittamisesta ei ole apua, mutta kuljettaja hätäilee ja kaivattaa auton syvälle santaan. Toinen auto juuttuu hiekkaan hetkeä myöhemmin.Molemmat ovat siinä määrin kiinni, että vetoavun kutsuminen tulee ensimmäisenä mieleen. Tai toisena. Ensin pääsee muutama lähes äänetön ärräpää.Mutta pakollisesta kuvaustauosta ja odottelusta ei tule pitkää, sillä kumpaakaan autoa ei hinata. Hidas neliveto mahdollistaa ajo-ohjelman täsmäsäätämisen viiden vaihtoehdon välillä. Olosuhteisiin sopivin on yllätyksettömästi hiekka.Tuore Crawl control -järjestelmä puolestaan toimii vakionopeudensäätimen tapaan, mutta ryömintänopeudessa. Järjestelmä käyttää automaattisesti moottorin tehoa, vetoluistonestoa ja pyöräjarruja ajoneuvon nopeuden pitämiseksi vakaana maasto-olosuhteista huolimatta.Tällä kertaa radiopuhelimen välittämät ohjeet ja auton tekniikka pelastavat kokemattoman kuljettajan ja kumpikin auto nousee pinteestä omin avuin, joten seikkailu voi jatkua.Kaksipaikkaisena halvinEdullisimmillaan uusi Land Cruiser vaihtaa omistajaa kaksipaikkaisena. Silloin Suomessa hintalappuun piirretään 51 344 ja €-merkki perään. Viisipaikkaisena vaatimattomin varusteluversio heltiää 68 364:llä eurolla ja Premium-tasolla hinta kipuaa jo 115 863:een euroon.Maavaraa on tarjolla 220 milliä, lähestymiskulma on 32 astetta, ylityskulma 22 astetta ja jättökulma 24 astetta. Kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 700 mm. Suurin nousukulma ja maksimisivuttaiskallistus ovat molemmat 42 astetta.Suurin jarrullinen perävaunumassa on puolestaan 3 000 kiloa.Toyota Land Cruiserin kattava koeajo julkaistaan painetussa Moottorissa 3/2018.Teksti ja kuvat: Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen