9.2.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Land Cruiser – legendan tuorein painos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota päivitti nelivetomallistonsa kulmakiven pysyäkseen mukana maasturimarkkinan kärkikamppailussa. Toyota Land Cruiserin kosmettisten kohennusten lisäksi luvassa on parannuksia maastoajo-ominaisuuksiin. Niistä hyötyy erityisesti kokematon kuljettaja. Toyota Land Cruiser on maastoautona legenda, jonka tarinan katsotaan saaneen alkunsa 1950-luvun alkumetreillä valmistajan kehitellessä BJ-nimeä kantaneen nelivetoisen maastoajoneuvon suurelta osin Willys' Jeepin pohjalta. Aluksi autoa myytiin lähinnä kotimarkkina-alueella Japanissa, mutta pian alkoi myös maailmanvalloitus, kun sotilasmallin rinnalle tehtiin myös siviiliversio. Suomeen ensimmäiset Land Cruiserit saapuivat 1960-luvulla. Maahantuojan arvion mukaan kotimaisilla teillä liikkuu nykyään noin 5 000 Land Cruiseria. Vuosikymmenien aikana auto on siisititytynyt tiettömien taipaleiden ajoneuvosta edustuskuntoon. Karusta työkalusta on jäljellä lähinnä vain sen mainetta kasvattaneet maastoajo-ominaisuudet. Tuoreimman version ensiesittelyn piti tapahtua Namibiassa vuoden 2017 loppupuolella, mutta luonnonvoimat puuttuivat peliin ja tulva tärveli 15:sta koeajoihin varatusta autosta 12:sta käyttökelvottomaan kuntoon. Seuraava tilaisuus koeajoon tarjoutui vuoden vaihduttua tammikuussa, jolloin tarkkasilmäisimmät olivat jo nähneet ensimmäiset Land Cruiserit Euroopassa. Ja Suomessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paahteesta pikitielle Walvis Bayn lentokentällä vieraita vastassa on helle, hiekka ja pitkä Land Cruiser -rivistö. Ulkoisesti auton tunnistaa tuoreimmaksi versioksi muun muassa etupään muodoista sekä uurretusta konepellistä, jonka on tarkoitus tarjota kuljettajalle parempi näkyvyys keulan tuntumaan. Ominaisuutta arvostaakseen, on sitä kokeiltava maastossa. Parkkipaikalla on tyydyttävä toteamaan muotoilupäivitys. Lyhyen ohjeistuksen jälkeen on aika käynnistää moottorit. Sen suurempaa dramatiikkaa ei olekaan heti tarjolla, sillä ensimmäinen siirtymä tahkotaan pitkin maantietä. Namibiassa se ei tosin aina tarkoita sileää asfalttia. Siirtymän aikana on aikaa tutustua tuoreimpaan versioon hieman tarkemmin. Täysin karvalakki-mallia ei tarjolla ole, mutta varustelluimman Premiumin lisäksi sentään muutakin. Tuuletetut istuimet nostavat osaltaan matkustusmukavuutta, vaikka harva voi väittää osanneensa niitä kaivata. Ensivaikutelma mukavuuspanostuksesta on positiivinen myös takapenkillä, jossa viihtyy mitoituksen puolesta aikuinenkin. Mittaristo on selkeä, hallintalaitteet hyvin ulottuvilla, kojetaulun multimedianäyttö kahdeksan tuumainen ja sinänsä helppokäyttöinen. Samalle näytölle tarjotaan myös monikamerakuvaa auton ulkopuolelta haastavissa maastoajotilanteissa. Sisustassa huomaa valmistajan ennalta hehkuttaman laatupanostuksen. Entinen työjuhta on viimeistään nyt siinä määrin salonkikelpoinen, että se saattaa kauhistuttaa karumpaan käyttöautoon tottunutta. Suomeen auto saadaan, muun läntiseksi laskettavan Euroopan tapaan, yhdellä moottorivaihtoehdolla. 2,8 litrainen dielsemoottori tarjoaa 130kW/177hv tehon. Vaihteisto on kuusilovinen automaatti tai manuaali. Jälkimmäinen on saatavavilla vain alhaisimmalla varustetasolla. Kaikkiaan vaihtoehtoja on neljä. Varustelutason ja mahdollisen lisävarustelun ratkaisee auton käyttötarkoitus sekä lompakon paksuus. Halpaa hupia tämänkään auton varustelu ei ole. Tutkimusmatka hiekalle ja jumiin Pienen paussin ja virallisten tervehdysten jälkeen matka jatkuu hiekkatietä pitkin kohti merta. Rannan lähellä hiekka pehmenee ja nelivedosta tulee välttämättömyys. Nopealla puolella selvitään, kiitos ajovuorossa olevan maastoajokoemuksen. Kaikilla matka ei etene aivan yhtä sujuvasti. Ensimmäinen auto saadaan jumiin pehmeän penkereen ja rannan tyrskyjen väliin. Liikkeen lakattua sudittamisesta ei ole apua, mutta kuljettaja hätäilee ja kaivattaa auton syvälle santaan. Toinen auto juuttuu hiekkaan hetkeä myöhemmin. Molemmat ovat siinä määrin kiinni, että vetoavun kutsuminen tulee ensimmäisenä mieleen. Tai toisena. Ensin pääsee muutama lähes äänetön ärräpää. Mutta pakollisesta kuvaustauosta ja odottelusta ei tule pitkää, sillä kumpaakaan autoa ei hinata. Hidas neliveto mahdollistaa ajo-ohjelman täsmäsäätämisen viiden vaihtoehdon välillä. Olosuhteisiin sopivin on yllätyksettömästi hiekka. Tuore Crawl control -järjestelmä puolestaan toimii vakionopeudensäätimen tapaan, mutta ryömintänopeudessa. Järjestelmä käyttää automaattisesti moottorin tehoa, vetoluistonestoa ja pyöräjarruja ajoneuvon nopeuden pitämiseksi vakaana maasto-olosuhteista huolimatta. Tällä kertaa radiopuhelimen välittämät ohjeet ja auton tekniikka pelastavat kokemattoman kuljettajan ja kumpikin auto nousee pinteestä omin avuin, joten seikkailu voi jatkua. Kaksipaikkaisena halvin Edullisimmillaan uusi Land Cruiser vaihtaa omistajaa kaksipaikkaisena. Silloin Suomessa hintalappuun piirretään 51 344 ja €-merkki perään. Viisipaikkaisena vaatimattomin varusteluversio heltiää 68 364:llä eurolla ja Premium-tasolla hinta kipuaa jo 115 863:een euroon. Maavaraa on tarjolla 220 milliä, lähestymiskulma on 32 astetta, ylityskulma 22 astetta ja jättökulma 24 astetta. Kahluusyvyydeksi ilmoitetaan 700 mm. Suurin nousukulma ja maksimisivuttaiskallistus ovat molemmat 42 astetta. Suurin jarrullinen perävaunumassa on puolestaan 3 000 kiloa. Toyota Land Cruiserin kattava koeajo julkaistaan painetussa Moottorissa 3/2018. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?