20.1.2020 Ajoneuvot Koeajo: Land Rover Discovery Sport D180 – kun kasvojenkohotus vaihtaa kaiken, paitsi kasvot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Land Rover Discovery Sport sai kasvojenkohotuksen, jossa uutta on kaikki muu paitsi kasvot. Taustalla on halu tuoda sporttidisko samalle tekniikka-askeleelle sisarmalli Evoquen kanssa. Hyvää entistä mukavammin muhkea, näkyvyysvarusteet, Huonoa kaupunkiajossa epäröivä vaihteisto. Land Rover Discovery Sport on ollut valmistajalleen selkeä menestys. Range Rover Evoquen ja seikkailuhenkisen täysikokoisen Discoveryn väliin sovitettu Discovery Sport esiteltiin 2014, ja nyt on uudistuksen aika. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pääosassa: kaikki muu Tosin tällä kertaa uusien puskureiden ja matriisiledien sijasta mielenkiinto on oikeastaan kaikessa muussa, sillä Discovery Sport loikkaa nyt JLR-konsernin PTA-pohjalevylle. Samalla myös sisusta on uusittu. Lopputuloksena auto näyttää korin osalta samalta kuin aiemminkin – suurin muutos on kookkaampi polttoainesäiliön luukku, sillä dieselien käyttämä ureasäiliö on nyt saatu pois auton keulalta. Pinnan alla on tapahtunut paljonkin. Polttoainesäiliö on kasvanut viidenneksellä, ja korin vääntöjäykkyys on selkeästi parantunut. Etuakselin pyöräntuentaa on päivitetty mukavammaksi ja hiljaisemmaksi. Moottorivalikoimaan (D150/D180/D240, P200/P250) on haettu uutta ilmettä 48 voltin kevythybridijärjestelmällä. Valmistajan mukaan järjestelmä avittaa menoa 140 newtonmetrin lisäväännöllä, ja voi säästää jopa 6 prosenttia polttoaineen kulutuksessa. Päivitetyn nelivetojärjestelmän parina on ZF:n valmistama yhdeksänvaihteinen automaatti. Voimalinjan komponentit ovat tuttuja muualta JLR:n mallistosta. Varsinainen lataushybridivaihtoehto saapuu myöhemmin. Discovery Sportin kahluusyvyys on 600 mm. Lähestymiskulma on 25°, ramppikulma 20° ja jättökulma 30°. Terrain Response 2 -järjestelmä auttaa eri järjestelmien säätämisessä maaston mukaan. Käytössä on myös peräkärryavustin, malliston vetokyky vaihtelee 2 200 ja 2 500 kilon välillä. Discovery Sportin urheilullisuus viittaa enemmänkin harrastuksiin kuin ajettavuuteen, maantiellä auto muistuttaa sisarmallia Evoquea leppoisuudellaan ja vaivattomuudellaan. Evoquen tavoin vaihteisto on kaupunkiajossa lievästi epämukavuusalueellaan. Siistimpi sisältä Uusien luiden myötä sisustukselle on jäänyt enemmän tilaa. Säilytyslokerot ovat kasvaneet neljänneksellä, ja tavaratilaa on venytetty viisi prosenttia. Uusia mahdollisuuksia on annettu myös takaistuimille ja mahdolliselle kolmannelle istuinriville. 10,25-tuumaisella näytöllä varustettu Touch Pro -tietoviihdejärjestelmä on nyt vakiovaruste. Järjestelmä tukee Apple CarPlay- ja Android Auto -älypuhelinpeilausta. JLR-malleista tuttuun tapaan ilmastoinnin ja ajotilan hallinta tapahtuu keskikonsolin kosketuspinnalla. Näkyvyyttä on parannettu Clear Sight -toiminnoilla. Digitaalinen taustapeili näyttää laajan kuvan silloinkin, kun auto on kuormattuna. Ground View -toiminto puolestaan näyttää millaisessa maastossa eturenkaat menevät. Lisäksi tarjolla on 360 asteen ympäristökamera. Uudistuneen Discovery Sportin hinnat alkavat perusvarustellun D150:n 53 004 eurosta. Teksti Aake Kinnunen Kuvat Lauri Ahtiainen Land Rover Discovery Sport D180 R-Dynamic HSE Hinta alkaen 80 713 € Koeajetun auton hinta varusteineen 90 408 € Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 132 kW (180 hv), 4 000 r/min Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 430 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 190 g/km Mitat pituus 4597 mm, leveys 2069 mm, korkeus 1727 mm, akseliväli 2741 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta