Ajoneuvot | Koeajo | 20.1.2020

Koeajo: Land Rover Discovery Sport D180 – kun kasvojenkohotus vaihtaa kaiken, paitsi kasvot

Land Rover Discovery Sport sai kasvojenkohotuksen, jossa uutta on kaikki muu paitsi kasvot. Taustalla on halu tuoda sporttidisko samalle tekniikka-askeleelle sisarmalli Evoquen kanssa. Hyvää entistä mukavammin muhkea, näkyvyysvarusteet, Huonoa kaupunkiajossa epäröivä vaihteisto.

Jaa artikkeli

Land Rover Discovery Sport on ollut valmistajalleen selkeä menestys. Range Rover Evoquen ja seikkailuhenkisen täysikokoisen Discoveryn väliin sovitettu Discovery Sport esiteltiin 2014, ja nyt on uudistuksen aika.

Pääosassa: kaikki muu

Tosin tällä kertaa uusien puskureiden ja matriisiledien sijasta mielenkiinto on oikeastaan kaikessa muussa, sillä Discovery Sport loikkaa nyt JLR-konsernin PTA-pohjalevylle. Samalla myös sisusta on uusittu. Lopputuloksena auto näyttää korin osalta samalta kuin aiemminkin – suurin muutos on kookkaampi polttoainesäiliön luukku, sillä dieselien käyttämä ureasäiliö on nyt saatu pois auton keulalta.

Pinnan alla on tapahtunut paljonkin. Polttoainesäiliö on kasvanut viidenneksellä, ja korin vääntöjäykkyys on selkeästi parantunut. Etuakselin pyöräntuentaa on päivitetty mukavammaksi ja hiljaisemmaksi.

Moottorivalikoimaan (D150/D180/D240, P200/P250) on haettu uutta ilmettä 48 voltin kevythybridijärjestelmällä. Valmistajan mukaan järjestelmä avittaa menoa 140 newtonmetrin lisäväännöllä, ja voi säästää jopa 6 prosenttia polttoaineen kulutuksessa. Päivitetyn nelivetojärjestelmän parina on ZF:n valmistama yhdeksänvaihteinen automaatti. Voimalinjan komponentit ovat tuttuja muualta JLR:n mallistosta. Varsinainen lataushybridivaihtoehto saapuu myöhemmin.

Discovery Sportin kahluusyvyys on 600 mm. Lähestymiskulma on 25°, ramppikulma 20° ja jättökulma 30°. Terrain Response 2 -järjestelmä auttaa eri järjestelmien säätämisessä maaston mukaan. Käytössä on myös peräkärryavustin, malliston vetokyky vaihtelee 2 200 ja 2 500 kilon välillä.

Discovery Sportin urheilullisuus viittaa enemmänkin harrastuksiin kuin ajettavuuteen, maantiellä auto muistuttaa sisarmallia Evoquea leppoisuudellaan ja vaivattomuudellaan. Evoquen tavoin vaihteisto on kaupunkiajossa lievästi epämukavuusalueellaan.

Siistimpi sisältä

Land Rover Discovery Sport

Uusien luiden myötä sisustukselle on jäänyt enemmän tilaa. Säilytyslokerot ovat kasvaneet neljänneksellä, ja tavaratilaa on venytetty viisi prosenttia. Uusia mahdollisuuksia on annettu myös takaistuimille ja mahdolliselle kolmannelle istuinriville.

10,25-tuumaisella näytöllä varustettu Touch Pro -tietoviihdejärjestelmä on nyt vakiovaruste. Järjestelmä tukee Apple CarPlay- ja Android Auto -älypuhelinpeilausta. JLR-malleista tuttuun tapaan ilmastoinnin ja ajotilan hallinta tapahtuu keskikonsolin kosketuspinnalla.

Land Rover Discovery Sport

Näkyvyyttä on parannettu Clear Sight -toiminnoilla. Digitaalinen taustapeili näyttää laajan kuvan silloinkin, kun auto on kuormattuna. Ground View -toiminto puolestaan näyttää millaisessa maastossa eturenkaat menevät. Lisäksi tarjolla on 360 asteen ympäristökamera.

Uudistuneen Discovery Sportin hinnat alkavat perusvarustellun D150:n 53 004 eurosta.

Jaa artikkeli

Keskustelu