14.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tasaisemmin tyylikkääksi – Range Rover Evoque Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylistään tunnettu kompakti Range Rover Evoque on uudistunut. Nyt estradille nousee myös uutta teknologiaa. Hyvää: ajettavuus tiellä ja sen vieressä, varusteet. Huonoa: tunnelma vaatii varusteita. Toisen polven Range Rover Evoque on säilyttänyt edeltäjästään tutun kiilamaisen tyylin ja perintönä saadut ovien saranat. Muuten remontti ulottuu lattiasta kattoon, eli myös pohjarakenteet ja moottorit ovat uutta perua. Dramaattisia eroja ei toki ole, mutta esimerkiksi akselivälin kasvaminen näkyy suorimmin kasvaneissa sisätiloissa. Kompakti Evoque ei edelleenkään ole tilaihme, mutta takaistuin on sangen käyttökelpoinen. Tavaratila on kasvanut 591 litraan ja on laajennettavissa 1 383 litraan. Välipohjan jakama tavaratila on kuitenkin niin matala, että esimerkiksi kylmälaukulla ja muilla mökkiviikonlopun tavaroilla kontin saa turvoksiin, ja tavaratilan suojaverho pitää irrottaa. Maavaraa löytyy 212 mm, ja kahluusyvyys on nyt 600 mm. Lähestymiskulma on 25 astetta (R-Dynamic-varustelulla 20,8 astetta) ja jättökulma 30,6 astetta, eli harrastamaan tai vaikka hirvipassiin pääsee tarvittaessa hieman huonompaakin uraa pitkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automaattisesti neliveto Suomeen tuotavat Evoquet on varustettu aina 48 voltin kevythybriditekniikalla, yhdeksänvaihteisella automaatilla sekä Range Roverin imagollekin tärkeällä jatkuvalla nelivedolla. Uusi automaattivaihteisto suosii turhan suurta vaihdetta, eikä vaihtotapahtumakaan ole kaikkein sulavin ainakaan kaupunkiajossa. Menohaluja hillitsee osaltaan myös Evoquen 1 900 kilogramman hujakoille kasvanut massa. Tarjolla on kolme diesel- ja kolme bensiinimoottoria. Koeajettu perusmallin D150-dieselmoottori (hinnat alkaen 52 990 euroa) riittää jo Evoquen arkitarpeisiin mainiosti, mutta P250-bensiinimalli tuo etenemiseen itsevarmuutta ja vaivattomuutta. Hevosvoimalukemat löytyvät suoraan mallinimestä. Lataushybridimalli liittyy joukkoon myöhemmin. Evoquen kehityksen huomaa jo asvalttitiellä ajettaessa, mutta seikkailu sorateillä ja hieman tavallista vaikeammilla väylillä vakuutti, että melutaso on laskenut ja jousitusmukavuus on hyvällä tolalla. Uusia näkökulmia Range Rover Evoque esittelee JLR:n mallistoon joukon uusia varusteita. Digitaalinen taustapeili saa kuvansa haineväantenniin piilotetusta kamerasta. Erittäin selkeän kuvan suurin haaste kohdistuu kuljettajaan, jonka on muutettava hahmotustottumustaan siitä, miten taustanäytössä näkyvät kohteet suhtautuvat auton kylkiin ja sivupeileihin. Kameran kuvakulmaa ja sen myötä takanäkymää voi säätää vaivattomasti napin painalluksella. Näytön voi halutessaan myös sammuttaa ja palata perinteiseen taustapeilin käyttöön. Myös toinen tuore varuste liittyy näkemiseen. 360 asteen ympäristökameran lisäksi tarjolla on uusi ClearSight Ground View, joka tekee konepellistä ja moottorista tavallaan läpinäkyvän tarjoamalla 180 asteen näkymän auton keulan alle. Tarkoituksena on kertoa kuljettajalle, missä eturenkaat todella menevät. Pikaisen kokeilun perusteella lisänäkymästä on iloa täsmällistä ajoa vaativissa tilanteissa ja maastossa, mutta varauksetonta riemua se ei herätä. Tiukassa paikassa lienee edelleen viisainta varmistaa tilanne omin silmin tai juoksuttaa apukuskia vahinkojen välttämiseksi. Varusteilla fiilikseen Huonommilla teillä ja vaikeissa olosuhteissa liikkuvaa ilahduttanee valmistajan kookkaammasta mallistosta tuttu Terrain Response 2 -järjestelmä, joka on jatkossa vakiovaruste Evoquessakin. Järjestelmä optimoi auton asetuksia ajo-olosuhteiden mukaisesti joko kuljettajan päätösten mukaan tai automaattisesti. Haastavissa olosuhteissa apua tarjoavat myös optimaalisen vääntömomentin säätö, alamäkihidastin, vetoavustin ja tasaisen nopeuden hitaassa maastoajossa sekä liukkaalla tarjoava ATPC-järjestelmä. Maltillisemmin varusteltu Evoque tuntuu miellyttävältä, mutta perinteinen mittaristo, kangasverhoilu ja ruksimatta jääneet varusteet tekevät tunnelmasta hiukan tavanomaisen. Koeajettua kaksikkoa vertaamalla on selvää, että Range Roverin premium-tunnelma nousee esiin varustetasojen kohentuessa ja lisävarustelemalla. Valinnanvaraa riittää, sillä teknisten avustimien ja turvavarusteiden lisäksi tarjolla on täsmäratkaisuja harrastusvälineiden kuljettamiseen ja kestävää kehitystä esimerkiksi eukalyptuksen kuiduista tehdyn verhoilumateriaalin muodossa, joka taannee varustelijalle ainakin eksotiikkapisteitä. Evoque parantaa edeltäjäänsä verrattuna jokaisella osa-alueella, ja uusi malli onnistuu ennen kaikkea olemaan aito osa Range Roverin vaativaa tuoteperhettä. Teksti: Aake Kinnunen ja Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen Range Rover Evoque SE P250 Hybrid AWD Aut Hinta alkaen 81 136 € Koeajetun auton hinta varusteineen 93 434 € Moottori Bensiinimoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 183 kW (249 hv), 5500 r/min Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,3 (yhd.) CO2-päästöt 214 g/km Mitat pituus 4371 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?