14.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tasaisemmin tyylikkääksi – Range Rover Evoque Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tyylistään tunnettu kompakti Range Rover Evoque on uudistunut. Nyt estradille nousee myös uutta teknologiaa. Hyvää: ajettavuus tiellä ja sen vieressä, varusteet. Huonoa: tunnelma vaatii varusteita. Toisen polven Range Rover Evoque on säilyttänyt edeltäjästään tutun kiilamaisen tyylin ja perintönä saadut ovien saranat. Muuten remontti ulottuu lattiasta kattoon, eli myös pohjarakenteet ja moottorit ovat uutta perua. Dramaattisia eroja ei toki ole, mutta esimerkiksi akselivälin kasvaminen näkyy suorimmin kasvaneissa sisätiloissa. Kompakti Evoque ei edelleenkään ole tilaihme, mutta takaistuin on sangen käyttökelpoinen. Tavaratila on kasvanut 591 litraan ja on laajennettavissa 1 383 litraan. Välipohjan jakama tavaratila on kuitenkin niin matala, että esimerkiksi kylmälaukulla ja muilla mökkiviikonlopun tavaroilla kontin saa turvoksiin, ja tavaratilan suojaverho pitää irrottaa. Maavaraa löytyy 212 mm, ja kahluusyvyys on nyt 600 mm. Lähestymiskulma on 25 astetta (R-Dynamic-varustelulla 20,8 astetta) ja jättökulma 30,6 astetta, eli harrastamaan tai vaikka hirvipassiin pääsee tarvittaessa hieman huonompaakin uraa pitkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automaattisesti neliveto Suomeen tuotavat Evoquet on varustettu aina 48 voltin kevythybriditekniikalla, yhdeksänvaihteisella automaatilla sekä Range Roverin imagollekin tärkeällä jatkuvalla nelivedolla. Uusi automaattivaihteisto suosii turhan suurta vaihdetta, eikä vaihtotapahtumakaan ole kaikkein sulavin ainakaan kaupunkiajossa. Menohaluja hillitsee osaltaan myös Evoquen 1 900 kilogramman hujakoille kasvanut massa. Tarjolla on kolme diesel- ja kolme bensiinimoottoria. Koeajettu perusmallin D150-dieselmoottori (hinnat alkaen 52 990 euroa) riittää jo Evoquen arkitarpeisiin mainiosti, mutta P250-bensiinimalli tuo etenemiseen itsevarmuutta ja vaivattomuutta. Hevosvoimalukemat löytyvät suoraan mallinimestä. Lataushybridimalli liittyy joukkoon myöhemmin. Evoquen kehityksen huomaa jo asvalttitiellä ajettaessa, mutta seikkailu sorateillä ja hieman tavallista vaikeammilla väylillä vakuutti, että melutaso on laskenut ja jousitusmukavuus on hyvällä tolalla. Uusia näkökulmia Range Rover Evoque esittelee JLR:n mallistoon joukon uusia varusteita. Digitaalinen taustapeili saa kuvansa haineväantenniin piilotetusta kamerasta. Erittäin selkeän kuvan suurin haaste kohdistuu kuljettajaan, jonka on muutettava hahmotustottumustaan siitä, miten taustanäytössä näkyvät kohteet suhtautuvat auton kylkiin ja sivupeileihin. Kameran kuvakulmaa ja sen myötä takanäkymää voi säätää vaivattomasti napin painalluksella. Näytön voi halutessaan myös sammuttaa ja palata perinteiseen taustapeilin käyttöön. Myös toinen tuore varuste liittyy näkemiseen. 360 asteen ympäristökameran lisäksi tarjolla on uusi ClearSight Ground View, joka tekee konepellistä ja moottorista tavallaan läpinäkyvän tarjoamalla 180 asteen näkymän auton keulan alle. Tarkoituksena on kertoa kuljettajalle, missä eturenkaat todella menevät. Pikaisen kokeilun perusteella lisänäkymästä on iloa täsmällistä ajoa vaativissa tilanteissa ja maastossa, mutta varauksetonta riemua se ei herätä. Tiukassa paikassa lienee edelleen viisainta varmistaa tilanne omin silmin tai juoksuttaa apukuskia vahinkojen välttämiseksi. Varusteilla fiilikseen Huonommilla teillä ja vaikeissa olosuhteissa liikkuvaa ilahduttanee valmistajan kookkaammasta mallistosta tuttu Terrain Response 2 -järjestelmä, joka on jatkossa vakiovaruste Evoquessakin. Järjestelmä optimoi auton asetuksia ajo-olosuhteiden mukaisesti joko kuljettajan päätösten mukaan tai automaattisesti. Haastavissa olosuhteissa apua tarjoavat myös optimaalisen vääntömomentin säätö, alamäkihidastin, vetoavustin ja tasaisen nopeuden hitaassa maastoajossa sekä liukkaalla tarjoava ATPC-järjestelmä. Maltillisemmin varusteltu Evoque tuntuu miellyttävältä, mutta perinteinen mittaristo, kangasverhoilu ja ruksimatta jääneet varusteet tekevät tunnelmasta hiukan tavanomaisen. Koeajettua kaksikkoa vertaamalla on selvää, että Range Roverin premium-tunnelma nousee esiin varustetasojen kohentuessa ja lisävarustelemalla. Valinnanvaraa riittää, sillä teknisten avustimien ja turvavarusteiden lisäksi tarjolla on täsmäratkaisuja harrastusvälineiden kuljettamiseen ja kestävää kehitystä esimerkiksi eukalyptuksen kuiduista tehdyn verhoilumateriaalin muodossa, joka taannee varustelijalle ainakin eksotiikkapisteitä. Evoque parantaa edeltäjäänsä verrattuna jokaisella osa-alueella, ja uusi malli onnistuu ennen kaikkea olemaan aito osa Range Roverin vaativaa tuoteperhettä. Teksti: Aake Kinnunen ja Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen Range Rover Evoque SE P250 Hybrid AWD Aut Hinta alkaen 81 136 € Koeajetun auton hinta varusteineen 93 434 € Moottori Bensiinimoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 183 kW (249 hv), 5500 r/min Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Vääntö 365 Nm (1300–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,3 (yhd.) CO2-päästöt 214 g/km Mitat pituus 4371 mm, leveys 1904 mm, korkeus 1649 mm, akseliväli 2681 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe