28.5.2016

Maistiainen: paras Toyota Hilux ikinä

Toyota Hilux

Toyota Hilux uudistuu ja on valmistajansa mukaan mallisarjan paras sukupolvi. Suomeen uusi avolava rantautuu ennen juhannusta.

Autovalmistajat eivät uutuuksia esitellessään säästele kehuja, eikä Toyota Hilux tee tässä poikkeusta. Japanilaismerkin edustajan mukaan nyt esitellään paras Hilux ikinä. Lupaus on suuri, sillä Hiluxin maine varsinkin sitkeänä työjuhtana kantaa kauas.

Uutuus esiteltiin kansainväliselle lehdistölle Namibiassa. Kahden koeajopäivän aikana ajoa kertyi kaikkiaan noin 500 kilometriä. Siitä suurin osa huonoilla tai todella huonoilla teillä.

Toyota Hilux

Vuoriston kivikossa Hilux etenee uskottavasti ja hiekkaisilla dyyneillä meno on yhtä vakuuttavaa. Hiekalla oleellista on, että liike ei pysähdy. Kivikossa vauhti on vaarallisempaa. Tiukimmissa paikoissa on edettävä tarkasti ryömien.

Maantiellä Hilux on vakaa ja rauhallinen. Sisämelu on yllättävän maltillinen.

Hiluxin ulkonäköä on päivitetty modernimpaan suuntaan. Nykymalli muistuttaa karun työkoneen sijaan katumaasturi-genren edustajia. Tuoreimmalla versiolla kehdannee siis ajaa vaivatta myös vapaa-ajalla.

Toyota Hilux

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyota Hiluxin uusi sydän

Uutta on myös moottoritilassa. Jatkossa Hiluxia vauhdittaa 2,4 litran ahdettu diesel-moottori, jonka maksimi teho on 150 hv (110 kW) ja vääntö 400 Nm. Edeltäjäänsä verrattuna kulutuksen kerrotaan laskeneen ja päästöjen pienentyneen.

Vaihteita on tarjolla kuusi, mutta automaatin saa vain osaan mallistosta. Vaihteistosta riippumatta vetotapoja on tarjolla kolme: nopea takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto. Edellismallista poiketen vetotapa valitaan nyt sähköisellä kytkimellä vaihdevivun sijaan.

Toyota Hilux

Suomeen ensimmäiset Hiluxit saapuvat parissa viikossa, eli kesäkuun alkupuolella. Hinta-alkaen -malli vaihtaa omistajaa 35 610 eurolla, malliston kalleimman hintalappuun on piirretty lukema 61 160 euroa.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Luetuimmat