11.12.2021 Ajoneuvot Maistiainen: uniikki Opel Manta GSe ElektroMOD – takaisin täyssähköiseen tulevaisuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Klassisen kaunis kori yhdistettiin moderniin täyssähkövoimalinjaan. Opel Manta GSe ElektroMOD on yksittäiskappale, jonka rattiin me pääsimme Helsingissä. Jo keväällä saatiin vihiä suunnitelmista, jotka iskivät kuin salama kirkkaalta taivaalta. Kun yksittäiskappaleena valmistettu täyssähköinen retrokonseptiauto Opel Manta GSe ElektroMOD sitten julkistettiin kesäkuussa, ei olisi tullut mieleenkään päästä ajamaan sitä.Tässä se kuitenkin seisoo joulukuussa Esplanadin päässä Opelin myymälän edessä. Valmistaja on napannut vuosina 1970-1975 valmistetun Manta A -mallin ja modernisoinut siitä sähköauton. Opel käyttää itsekin tätä kuvaavaa termiä restomod.Tallella ovat päämuotojen lisäksi myös alkuperäiset sirot sivupeilit sekä ovenkahvat. Näin jälkikäteen Mantan sähköinen konsepti kävi järkeen. Onhan Opelin nykyisessä muotokielessä lainattu paljon, erityisesti Opel Vizor -keulamaskissa, alkuperäisen Mantan piirteitä.Vihertävänkeltainen sportti herättää huomiota eikä menneistä ajoista lainattu musta konepelti ainakaan pienennä kiinnostusta. Ronal on suunnitellut sähköistettyä Mantaa varten 17-tuumaiset ajovaloteemaa mukailevat kevytmetallivanteet, mutta ne ovat ehkä hieman turhan suuret ja modernit pieneen siroon autoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin tulevaisuuteenAlkuperäinen karmiton lasi tervehtii oven avaavaa. Sisätilojen verhoilu on modernisoitu ja istuimet vaihdettu uusiin niskatukien lisäämiseksi. Valitut verhoilumateriaalit ovat laadukkaita, kuten Alcantaraa, ja yksityiskohtiin on potkittu väriä ulkokuoren sävyllä.Uuden ja vanhan yhdistelmä huokuu ennen kaikkea ohjaamossa. Ristiriita on samaan aikaan jossain määrin koominen ja upea.Virrat kytketään perinteisesti avaimella, aivan niin kuin auto pitäisi mukamas käynnistää. Keulan suurella lednäyttöpinnalla sijaitsevat modernit ledajovalot kytketään alkuperäisestä ratin vasemmalla puolella sijaitsevasta kohti kuljettajaa vedettävästä namiskasta.Toiselta puolelta rattia löytyy suuri tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö ja mittariston takaa Opelin tuttu digimittaristo. Näistä jälkimmäinen ei ehkä suoraan istu Mantan teemaan, vaan olisi voinut kaivata persoonallisempaa otetta. Musiikkia on tarkoitus soittaa ohjaamoon sijoitetusta Marshallin bluetooth-kaiuttimesta.Opel Manta GSe ElektroMODKeskustan koeajo jää valitettavan lyhyeksi, sillä auto joutuu jatkamaan jo seuraavana päivänä matkaansa Espanjaan. Ehdimme kuitenkin kääntää rutkasti päitä ja päästä tunnelmaan. Muut autoilijat tuntuvat keskittyvän enemmän sähköiseen Mantaan kuin liikenteseen, joka tuntuu hetkittäin lähes vaaralliselta.Lähinnä hammastikkua paksuudeltaan, ja todennäköisesti vahvuudeltaan, vastaavat a- ja b-pilarit varmistavat valtavan näkökentän ja pieni auto on muutenkin äärimmäisen ketterä kaupunkiliikenteessä. Nämä pilarit eivät toki ikimaailmassa kelpaisi tämän päivän kolarikokeisiin.Autosta löytyy yhä kytkinpoljin ja peruutusvaihteen lisäksi neljään loveen lätkittävä vaihdekeppi. Vaihteen voi lyödä neloselle ja unohtaa sinne, sillä sähkömoottori jaksaa yhdelläkin vaihteella. Toisaalta kuljettaja voi halutessaan kepittää autoa kuin perinteistä manuaalivaihteista erityisesti lyhyimmäksi välitettyä ykköstä rivakkaan lähtöön hyödyntääkseen.Alkuperäinen Manta sai loppuaikoina GT-malliin 1,9-litraisen ja 105-hevosvoimaisen voimanlähteen, joten uusi yhden kappaleen sähköversio on historian tehokkain. Senkään 108-kilowattisen (147 hv) sähkömoottorin suorituskyky ei ole mielipuolinen nykymittapuulla, mutta keveys ja sähkömoottorin koko ajan käytettävissä oleva 255 newtonmetrin vääntö tekee liikkumisesta vähintäänkin vaivatonta.Toki akut lisäävät aina massaa, mutta tällä kertaa kilot pysyvät kurissa. Opel Manta GSe ElektroMOD rasittaa vaakaa 1137 kilogrammaa, eli vain 175 kilogrammaa alkuperäistä autoa enemmän. Tämä on noin puolet monesta nykypäivän sähköautosta.Painonsäästö on tarkoittanut toimintamatkasta tinkimistä. Litiumakun kapasiteetti on 31 kilowattituntia, jolla Manta GSe jaksaa noin 200 kilometriä. Lataustehoksi ilmoitetaan vain 9 kilowattia, mutta annamme tämän konseptiautolle anteeksi.Vanhalla tavalla pehmeän pitkäliikkeisen polkimen takaa löytyvät jarrut kerrotaan rakennetun uusiksi ja mukana on myös jarrutusenergian talteenotto. Tälle ei tosin löytynyt minkäänlaista säätöä, jolla asiaan voisi itse vaikuttaa.Olisi mielenkiintoista tietää, mitä auton alustalle on tehty – se suoriutuu tehtävästä yllättävän hyvin mukulakivikaduillakin. Manta GSe tuntuu erityisellä huolella entisöidyltä klassikolta, josta on kaikki väljät poistettu.Tästä huomaa, että yksityiskohtiin on panostettu. Manta GSe ei tunnu aivan konseptiautolta, sillä viimeistely on viety loppuun asti eivätkä paikat natise, nitise ja rämise. Tämä on erityisen yllättävää vanhassa autossa – vai oliko tämä kuitenkin uusi?Retro sydämessäVielä autosta pois noustessa satunnainen ohikulkija huikkaa perään ja näyttää peukkua. Jotakin taikaa tässä retroilussa kuitenkin on.Manta on luvattu palauttaa nimenä mallistoon vuosikymmenen puoliväliin mennessä, mutta vielä ei ole selvillä mitä mallimerkintä tulee tarkoittamaan. Toivottavasti Mantan upea perintö kantaa eikä sitä pilata jollakin SUV-korimallilla. Siihen asti jatkamme hymyilyä konseptin tunnelmissa.Teksti ja kuvat: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja