3.12.2021

Koeistuttu: Opel Astra – selvästi särmikkäämpi sukulainen

Opel Astra 2021

Helsingin keskustassa sijaitsevassa myymälässä oli mahdollisuus nähdä odotettu uutuus. Opel Astra iskee entistä terävämmin kahdeksannessa sukupolvessaan.

Edeltäjä on Vuoden Auto Suomessa 2016, joten rima on korkealla. Särmikäs täysin uusi kahdeksannen sukupolven Opel Astra hyödyntää nykyisen konserninsa EMP2-perusrakennetta. Kolmannen sukupolven Peugeot 308 on jo ehtinyt näyttää kyntensä tällä pohjalla.

Pääsimme koeistumaan uutuuden aivan Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevassa Opelin uudessa myymälässä. Luonnollisesti odotukset ovat kovat, maahantuoja uskoo Astran kipuavan Suomessa vähintäänkin 10:n myydyimmän automallin joukkoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Särmää

Koko ei ole muuttunut juurikaan ja itse asiassa uutuus on edeltäjäänsä matalampi. Kasvu on tapahtunut akselivälissä, joka on nyt 2765 millimetriä. Sen hyödyistä sisätiloihin kerromme niiden yhteydessä.

Käytännössä koko Astran mallihistoriaa seuranneesta pyylevästä pyöreydestä on siirrytty suoraan särmään. Opelin uusi VIzor-keula on selvästi ollut alusta pitäen suunnittelun lähtökohtana ja näin on saatu aikaan yhtenäinen muotokieli. Terävän tuijotuksen takaa löytyvät uudet lisävarusteiset Intellilux-ledvalot.

Lokasuojien levitykset ovat teräväkulmaiset ja sivuhelmassa kulkee terävä perää kohti kohoava pokkaus. C-pilarin muoto tuo mieleen häivehävittäjän siiven. Kaksivärisyys on Opelin tapaan tarjolla ja kuvissa esiintyvä malli on GS Line mustine yksityiskohtineen.

Perän muoto on perinteistä viistoperää, mutta ehdottomasti kulmikkaammasta päästä. Takavalot toistavat keulan terävää ilmettä. Kahdesta valoelementistä saisi pienellä mielikuvituksella yhdisteltyä valmistajan salamalogon.

Terävämpiä kulmia

Myös sisätilojen särmää on terävöitetty. Kulmikkaissa muodoissa on jopa jotain paluuta 70-luvun malleihin – ehkä Mantan keulailmeen lisäksi myös sisälle on etsitty teemaan sopivia vaikutteita.

Näyttöpintaa on selvästi aikaisempaa enemmän, mutta esimerkiksi ilmastoinnin lämpötilansäätö on yhä tehtävissä perinteisin painikkein. Kyseessä on Opelin kielellä ”Pure Panel” -kojealauta.

Samalla mittaristo on muuttunut täysin digitaaliseksi eikä tässä ole yritetty enää jäljitellä analogista näkymää. Tuo mittaristo on 10-tuumainen aivan kuten sen vierestä löytyvä tietoviihdejärjestelmän näyttökin. Heijastusnäyttö on saatavilla – oletettavasti lisähinnasta tai korkeampien varustetasojen mukana.

Automaattivaihteiston kookasta keppiä ja perinteistä käsijarrua on turha etsiskellä, sillä ne on korvattu Peugeotilta paikannetuilla pienillä keinukytkimillä ja painikkeilla. Tätä on hyödynnetty osin lisäsäilytystilan tarjoamiseksi. Kyynärpään alle jäävä suuri musta pianolakattu pinta tullee tosin keräämään naarmuja melkoisella tavalla.

Kuljettaja voi saada itselleen sertifioidun AGR-mukavuusistuimen hiljalleen Opelille jo perinteiseen tapaan. Paremman pään istuimet laadukkaine verhoilumateriaalein ovat erittäin miellyttävät istua.

Akseliväli lupasi lisätilaa takamatkaajille ja kaksi aikuista miestä mahtuu kyllä istumaan peräkkäin. Pään päälle jää keskimittaisella vielä nyrkin verran pelivaraa, mutta autoluokalle odotetusti reisituki on jo varsin heikko.

Tilankäyttöä tehostamalla tavaratilaa on saatu kasvatettua 422 litran lukemiin. Hiljattain paljastettu farmarimalli Opel Astra Sports Tourer tulee venyttämään tätä lukemaa 605 litran vetoisuuteen.

Opel Astra, mutta tuttu leijonasta

Astra saa konsernisisarestaan kovin tutulta kuulostavat lataushybridivoimalinjat kahtena eri tehoversiona, joista potkivamman järjestelmäteho on 165 kW (225 hv). Molemmissa on sama sähkömoottori, joten erot syntyvät 1,6-litraisen polttomoottorin viritysasteesta.

Dieselmoottori on nelisylinterinen 1,5-litrainen ja 130-hevosvoimainen voimanlähde. Bensiinimoottorit ovat 1,2-litraisia kahtena eri tehovaihtoehtona. Näistä ripeämpi on 96 kilowatin (130 hv) ja edullisempi 81 kilowatin (110 hv) tehoinen.

Ikävää kaapata naapurimallilla näinkin paljon palstatilaa, mutta Peugeot 308 tulee tarjolle täyssähköisenä. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan mikä on Astran laita tämän suhteen.

Ennakkotilaukset alkavat varsin pian, kunhan hinnat saadaan selville. Tämän suhteen odotuksen ei pitäisi olla enää pitkä. Ensimmäisiä autoja odotetaan ensi vuonna maalis-huhtikuun tienoilla.

Kuvat ja teksti: Henri Posa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat