13.7.2021 Ajoneuvot Uusi Opel Astra – lataushybridi kahdeksanteen sukupolveen The new 2021 Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Opel Astra on jo kahdeksannessa sukupolvessa. Lataushybridivoimalinja ja suuret näyttöpinnat tulevat uuden mallin matkassa. Ulkoisesti edeltäjästään täysin poikkeava ja myös mekaanisesti täysin uusille palikoille pohjautuva kahdeksas sukupolvi on julkistettu. Uusi Opel Astra vie perinteikkään viistoperän uudelle aikakaudelle lataushybridivoimalinjallakin. Uutuus on sekä sisältä että ulkoa selvästi kulmikkaampi. Maailman trendit, digitaalisaatio ja sähköistys, näkyvät suurilla näyttöpinnoilla ja jo moneen kertaan mainitulla lataushybridivoimalinjalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataushybridi Voimalinjat siirtävät huomion Stellantiksen pariin, jonka vaikutus näkyy selvästi. Uusi Astra hyödyntää konsernin EMP2-perusrakennetta, jonka muun muassa teknisesti hyvin samankaltainen kolmannen sukupolven Peugeot 308 jakaa. Tämän seurauksena Insignia jää ainoaksi General Motorsin kehittämälle pohjalle perustuvaksi Opeliksi. Näin ollen Astra tulee kolmenollakasin tapaan tarjolle, perinteisten bensiini- ja dieselversioiden lisäksi, kahdella lataushybridivoimalinjalla. Peugeot on jo vahvistanut omansa tulevan tarjolle myös täyssähköisenä, mutta Opelin osalta jäämme odottamaan lausuntoa. Molemmissa lataushybridivaihtoehdoissa polttomoottorina toimii tuttu nelisylinterinen ahdettu 1,6-litrainen moottori joko 110 kilowatin (150hv) tai 132 kilowatin (180 hv) tehoisena. Sen parina on aina 81 kilowatin tehoinen sähkömoottori. Näistä tehokkaamman järjestelmän yhteisteho on jo varsin reipas 165 kW (225 hv). Akuston koko on 12,4 kilowattituntia ja toimintamatkakin lienee sama lähes 60 kilometriä kuin sisarmallilla. Se on ladattavissa tyhjästä täyteen sopivasta pistokkeesta, ainakin teoriassa, vajaassa kahdessa tunnissa auton 7,4 kilowatin laturilla. Perinteisemmät polttomoottorit ovat bensiinipuolella 1,2-litraisia joko 81 kilowatin (110 hv) tai 96 kilowatin (130 hp) tehoilla. Dieselmoottorina toimii nelisylinterinen 1,5-litrainen 130-hevosvoimainen voimanlähde. Katseissa taitaa olla luokan mittatikkuna vuosikymmeniä toiminut Volkswagen Golf, mutta näkyykö se muodoissa vähän liikaakin. Ei ainakaan persoonallisessa keulailmeessä. Uusi Opel Astra Kahdeksannen sukupolven Astra saa Opelin uuden Vizor-keulailmeen, jonka jo esimerkiksi koeajossa käynyt Mokka-e esitteli. Samalla se loikkaa edeltäjästään varsin kauas vaihtaen pullean pyöreyden terävään tuijotukseen uusilla lisävarusteisilla Intellilux led-valoilla. Uusi Opel Astra 4374 millimetriä pitkänä ja 1860 millimetriä leveänä varsin lähellä edeltäjän mittoja. Kasvua on tapahtunut erityisesti 2675 millimetriä pitkässä akselivälissä. Uusi on edeltäjää 15 millimetriä matalampi, joka osaltaan auttaa sporttisempaa ilmettä. Tavaratila on kasvanut lukemaan 422 litraa. Takamatkaajille on odotettavissa lisää polvitilaa 13 millimetriä kasvaneen akselivälin ansiosta, mutta tähän voimme palata myöhemmin koeajon yhteydessä. Auto on saatavilla, monen muun Opelin tapaan, kaksoisvärityksellä. Samalla tavoin mallinimi lukee nyt leveästi muovista valmistetussa tavaratilan kannessa. Vannekoko on jatkossa 16 - 18 tuumaa. Kantikasta, mutta minimalistista Sisätilojen puolella muutos on vähintään yhtä mittava. Kaikkea on terävöitetty ja paikoin nähtävissä on jopa veistoksellisia muotoja. Historia on vahvasti läsnä. Uusi "Pure Panel" -kojealauta hylkää suuren osan perinteisistä painikkeista korvaten niitä suurillä näyttöpinnoilla. Ulkonäöllisesti muutos on onnistunut, mutta käytön kannalta tilanne voi olla toinen. Silti tietoviihdejärjestelmän alta löytyy yhä reilu rivi pikapainikkeita. Myös mittaristo on täysin digitaalinen. Lisähinnasta tämän pariksi on saatavilla myös heijastusnäyttö. Samoin perinteiset käsijarru ja automaattivaihteiston keppi ovat saaneet väistyä pienempien valitsimien tieltä. Tällä on saavutettu lisätilaa mukitelineitä ja muita säilytyslokeroita varten. Tilaukset alkavat jo syksyllä ja toimituksia odotellaan ensi vuoden alkupuolelle. Sitä ennen saadaan oletettavasti myös hinnat. Tärkein on kuitenkin koeajomahdollisuus, jonka päivämääriä jäämme odottamaan innolla. Kuvat ja lähde: Opel Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?