25.1.2021

Stellantis on valmis – kaksi autonvalmistajaa yhdeksi jätiksi

Stellantis

Stellantis on valmis. Tämä tarkoittaa Fiat Chrysler Automobilesin ja PSA Groupin yli 32 miljardin euron arvoista yhteenliittymää.

Vihdoinkin Stellantis on valmis pitkällisen prosessin jälkeen. Moottorikin uutisoi yhdistymisajatuksesta ensimmäisen kerran jo lokakauussa 2019. Itse asiassa jopa nimi Stellantis on ollut sovittuna jo ainakin viime heinäkuusta lähtien.

Tämän jälkeen on odotettu muun muassa Euroopan unionin kilpailuviranomaisen hyväksyntää tälle fuusiolle. Vihdoin ja viimein oikeusprosessit on käyty ja viimeiset paperit allekirjoitettu. Nyt se on virallista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Stellantis on valmis

Fiat Chrysler Automobiles ja PSA Group ovat viimeistelleet arviolta noin 52 miljardin dollarin, eli noin 43 miljardin euron, arvoisen yhteenliittymän. Stellantis muodostaa yli 8 miljoonaa autoa vuodessa myyvän jätin, jonka varallisuuuden pitäisi riittää rahoittamaan sähköistyminen. Samalla haastetaan maailman suurimmat: Toyota ja Volkswagen Group.

"Stellantis N.V.:n luomiseen johtava Peugeot S.A.:n ja Fiat Chrysler Automobiles N.V.:n liitto on astunut voimaan tänään", tiedottivat kyseiset autonvalmistajat lauantaina 16. tammikuuta.

Näin ollen tämän yhdistymisen toteuttaminen vei yli vuoden, jonka aikana automarkkina, ja koko markkinatalous, ehti kokea pandemian aiheuttaman murroksen. Tämä ei ole varmasti helpottanut tai nopeuttanut yhdistymistä.

Stellantis löytyy myös osakemarkkinoilta Milanossa, Pariisissa ja New Yorkissa – osake on ainakin aloittanut hyvin. Uuden yhtymän toimitusjohtajana tulee toimimaan PSA:n toimitusjohtaja Carlos Tavares. FCA:n hallituksen puheenjohtaja John Elkann toimii samoissa tehtävissä jatkossa myös Stellantiksen puolella.

Tulevaisuus on mielenkiintoinen. Ajatuksia Autoista pohti yhdistymisen tarjoamia mahdollisuuksia jo loppuvuodesta 2019 ja nuo mietteet ovat yhä ajankohtaisia.

Tavares on puhunut jo paljon, mutta tekojakin tarvitaan. Erityisesti Kiinan markkina on ollut valtava haaste ja tulos heikko. Peugeot on ollut palaamassa Yhdysvaltoihin vuonna 2021, mutta emme tiedä miten yhdistyminen vaikuttaa.

Kaikkien muiden autonvalmistajien tapaan myös Stellantis joutuu investoimaan valtavia summia uusien sähköisten autojen kehittämiseen. FCA ja PSA ovat arvioineet, että Stellantis voisi laskea vuotuisia kuluja yli 5 miljardilla eurolla tehtaita sulkematta. Tästäkin odotellaan lisätietoja ja tarkennuksia.

Fiat Chrysler Automobilesin toimitusjohtaja Mike Manley on arvioinut 40 prosenttia säästöistä syntyvän synergiaeduista muun muassa perusrakenteiden ja voimalinjojen valmistuksen ja kehityskustannusten suhteen. Noin 35 prosenttia säästöistä syntyisi ostopuolella ja 7 prosenttia myynnistä sekä muista yleisistä kustannuksista.

Kuva: FCA, PSA; Lähteet: FCA, PSA, Automotive News Europe

Päivitetty 25.1.2021: korjattu yksikkövirhe dollarisummassa

Luetuimmat