19.3.2021

Uusi vuoden 2021 Peugeot 308 myös lataushybridinä

Peugeot 308 2021

Vuonna 2021 Peugeot 308 karjaisee kunnolla keuhkojensa kyllyydestä. Uuden keulamerkin lisäksi täysin uudessa mallissa esiin vilahtavat sapelihampaat ja lataushybridivaihtoehto.

Vuoden 2021 Peugeot 308 on täysin uusi. Se väijyy saalistaan uudella vihaisemmalla leijonailmeellä, jonka viitteitä on saatu jo muun muassa 508 ja 3008 -mallien myötä. Nyt uuden keulailmeen kruunaa myös merkin uusi, tai tavallaan vanha, leijonavaakuna.

Valmistaja lupailee uutuuden yhdistävän uusimmat ajoavustimet, tuoreimman ohjaamon sekä tietoviihdejärjestelmän vapaasti valittavaan käyttövoimaan. Perinteisten polttomoottorivaihtoehtojen lisäksi tarjolle tulee heti lataushybridi. Täyssähköinen vaihtoehto on tainnut kuitenkin päästä unohtumaan – ehkä se olisikin parempi tuoda ihan omana automallinaan, jolloin kompromisseja joudutaan tekemään vähemmän.

Peugeot 308 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaarallisempi leijona

Uusi vuoden 2021 Peugeot 308 on kasvanut samannimisestä edeltäjästään pituussuuntaan peräti 110 millimetriä, josta akseliväli saa 55 millimetriä. Tavaratilaa on tarjolla 412 litraa ja takaistuimet alas taitettuna jopa 1 323 litraa. Kääntösäteeksi kerrotaan 10,5 metriä.

Samalla nuori leijona on kuitenkin kyyristynyt 20 millimetriä matalammaksi ja aerodynamiikkaa kerrotaan hiotun. Sen ilmanvastuskerroin 0,28 ei oikeastaan ole matala, mutta ilahduttavasti valmistaja sentään puhuu myös otsapinta-alan huomioivasta ilmanvastusarvosta (CdA on 0,62 m²) – juuri jälkimmäinen olisi olennainen asia polttoainetaloudellisuuden kannalta.

Peugeot 308 2021

Ajovalot on toteutettu aina led-teknologialla ja ne jatkuvat kapeina sapelihammasta muistuttavina huomiovaloina alas aina etupuskuriin asti. Tämä ilme on tuttu jo muista uudistuneista malleista. Sen sijaan keulamaskin uusi vaakuna piilottaa ajoavustinten vaatiman tutkan taakseen.

Auton kyljistä löytyy nyt uudet vaakunat. Perässä katseen kaappaavat led-takavalot, joista löytyy Peugeotin jellonan kolmen kynnen raapaisujäljet.

Uutuus on saatavilla seitsemässä värissä, joista neljä on oikeastaan harmaansävyjä. Kahden valkoisen, harmaan ja mustan lisäksi valikoimasta löytyy kuvissa esiintyvä Olivine Green sekä sininen Vertigo Blue ja punainen Elixir Red.

Peugeot 308 2021

Myös sisältä vuoden 2021 Peugeot 308

Tavallista pienempikehäisen ohjauspyörän yli katseltava ohjaamojärjestely on pääosin ennallaan. Digitaalisen mittariston (Active Pack -varustetasosta alkaen) koko on 10-tuumaa ja GT-varustelusta eteenpäin se on kolmiulotteinen.

Samankokoinen on myös vakiovarusteinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jota kerrotaan tuodun lähemmäksi kuljettajaa. Järjestelmän kerrotaan toimivan aiempaa sulavammin ja omaavan useita puhelimista tuttuja ominaisuuksia.

Allure-varustetasosta eteenpäin toimintoja ohjaillaan virtuaalisilla i-toggle-painikkeilla, jotka on sijoitettu keskinäytön alapuolelle – kyseessä on kosketuksen tunnistavat ja käyttäjän muokattavissa olevat pikakuvakkeet. Puhelimen heijastustoiminto toimii nyt myös langattomasti.

Drive Assist 2.0 -avustin tulee saataville vuoden lopulla yhdistämään adaptiivisen vakionopeudensäätimen ajolinja-avustimeen. Mukana tulee kolme uutta toimintoa: kaistanvaihtoavustin ehdottaa kuljettajalle edessä ajavan ajoneuvon ohittamista ja omalle ajokaistalle paluuta, kun ajonopeus on 70 km/h ja 180 km/h välillä, ennakoiva nopeusrajoitussuositus ehdottaa kuljettajalle ajonopeuden sopeuttamista nopeusrajoitusliikennemerkkien mukaisesti ja kaarrenopeuden mukautusavustin optimoi ajonopeuden kaarteen jyrkkyyden mukaan aina ajonopeuteen 180 km/h asti.

Peugeot 308 2021

Bensiini, diesel ja lataushybridi

Uusi Peugeot 308 on heti saatavana myös kahtena etuvetoisena lataushybridiversiona, joiden järjestelmien yhteisteho on joko 180 tai 225 hevosvoimaa. Molempien lataushybridien akun kapasiteetti on 12,4 kilowattituntia ja WLTP-mittaussyklin mukainen  sähköinen toimintamatka noin 60 kilometriä.

Edullisempi Hybrid 180 e-EAT8 yhdistää 110 kilowatin (150hv) polttomoottorin 81 kilowattiseen sähkömoottoriin. Tehokkaamman version sähkömoottori on sama, mutta polttomoottorin huipputehoksi ilmoitetaan 132 kilowattia (180 hv).

Molemmissa malleissa auton oma yksivaiheinen laturi on 7,4 kilowatin tehoinen. Akun lataus kotilatauspisteellä (32 A) tyhjästä täyteen vie teoriassa vähintään 2 tuntia.

Kaikki bensiinimoottorit ovat kolmesylinterisiä 1,2-litraisia ja tehovaihtoehtoja on kaksi. Edullisempi 110-hevosvoimainen malli on aina manuaalivaihteinen, mutta 130-hevosvoimaisen version saa halutessaan myös 8-pykäläisellä automaatilla. Dieselmoottorina toimii nelisylinterinen 1,5-litrainen 130-hevosvoimainen voimanlähde, jonka saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena.

Uuden kolmenollakasin ennakkomyynti alkaa Suomessa alkukesästä 2021 ja liikkeisiin se saapuu toisella vuosipuoliskolla. Malli valmistetaan Ranskassa, Mulhousen tehtaalla.

Kuvat ja lähde: Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat