19.3.2021 Ajoneuvot Uusi vuoden 2021 Peugeot 308 myös lataushybridinä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2021 Peugeot 308 karjaisee kunnolla keuhkojensa kyllyydestä. Uuden keulamerkin lisäksi täysin uudessa mallissa esiin vilahtavat sapelihampaat ja lataushybridivaihtoehto. Vuoden 2021 Peugeot 308 on täysin uusi. Se väijyy saalistaan uudella vihaisemmalla leijonailmeellä, jonka viitteitä on saatu jo muun muassa 508 ja 3008 -mallien myötä. Nyt uuden keulailmeen kruunaa myös merkin uusi, tai tavallaan vanha, leijonavaakuna.Valmistaja lupailee uutuuden yhdistävän uusimmat ajoavustimet, tuoreimman ohjaamon sekä tietoviihdejärjestelmän vapaasti valittavaan käyttövoimaan. Perinteisten polttomoottorivaihtoehtojen lisäksi tarjolle tulee heti lataushybridi. Täyssähköinen vaihtoehto on tainnut kuitenkin päästä unohtumaan – ehkä se olisikin parempi tuoda ihan omana automallinaan, jolloin kompromisseja joudutaan tekemään vähemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaarallisempi leijonaUusi vuoden 2021 Peugeot 308 on kasvanut samannimisestä edeltäjästään pituussuuntaan peräti 110 millimetriä, josta akseliväli saa 55 millimetriä. Tavaratilaa on tarjolla 412 litraa ja takaistuimet alas taitettuna jopa 1 323 litraa. Kääntösäteeksi kerrotaan 10,5 metriä.Samalla nuori leijona on kuitenkin kyyristynyt 20 millimetriä matalammaksi ja aerodynamiikkaa kerrotaan hiotun. Sen ilmanvastuskerroin 0,28 ei oikeastaan ole matala, mutta ilahduttavasti valmistaja sentään puhuu myös otsapinta-alan huomioivasta ilmanvastusarvosta (CdA on 0,62 m²) – juuri jälkimmäinen olisi olennainen asia polttoainetaloudellisuuden kannalta.Ajovalot on toteutettu aina led-teknologialla ja ne jatkuvat kapeina sapelihammasta muistuttavina huomiovaloina alas aina etupuskuriin asti. Tämä ilme on tuttu jo muista uudistuneista malleista. Sen sijaan keulamaskin uusi vaakuna piilottaa ajoavustinten vaatiman tutkan taakseen.Auton kyljistä löytyy nyt uudet vaakunat. Perässä katseen kaappaavat led-takavalot, joista löytyy Peugeotin jellonan kolmen kynnen raapaisujäljet.Uutuus on saatavilla seitsemässä värissä, joista neljä on oikeastaan harmaansävyjä. Kahden valkoisen, harmaan ja mustan lisäksi valikoimasta löytyy kuvissa esiintyvä Olivine Green sekä sininen Vertigo Blue ja punainen Elixir Red.Myös sisältä vuoden 2021 Peugeot 308Tavallista pienempikehäisen ohjauspyörän yli katseltava ohjaamojärjestely on pääosin ennallaan. Digitaalisen mittariston (Active Pack -varustetasosta alkaen) koko on 10-tuumaa ja GT-varustelusta eteenpäin se on kolmiulotteinen.Samankokoinen on myös vakiovarusteinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jota kerrotaan tuodun lähemmäksi kuljettajaa. Järjestelmän kerrotaan toimivan aiempaa sulavammin ja omaavan useita puhelimista tuttuja ominaisuuksia.Allure-varustetasosta eteenpäin toimintoja ohjaillaan virtuaalisilla i-toggle-painikkeilla, jotka on sijoitettu keskinäytön alapuolelle – kyseessä on kosketuksen tunnistavat ja käyttäjän muokattavissa olevat pikakuvakkeet. Puhelimen heijastustoiminto toimii nyt myös langattomasti.Drive Assist 2.0 -avustin tulee saataville vuoden lopulla yhdistämään adaptiivisen vakionopeudensäätimen ajolinja-avustimeen. Mukana tulee kolme uutta toimintoa: kaistanvaihtoavustin ehdottaa kuljettajalle edessä ajavan ajoneuvon ohittamista ja omalle ajokaistalle paluuta, kun ajonopeus on 70 km/h ja 180 km/h välillä, ennakoiva nopeusrajoitussuositus ehdottaa kuljettajalle ajonopeuden sopeuttamista nopeusrajoitusliikennemerkkien mukaisesti ja kaarrenopeuden mukautusavustin optimoi ajonopeuden kaarteen jyrkkyyden mukaan aina ajonopeuteen 180 km/h asti.Bensiini, diesel ja lataushybridiUusi Peugeot 308 on heti saatavana myös kahtena etuvetoisena lataushybridiversiona, joiden järjestelmien yhteisteho on joko 180 tai 225 hevosvoimaa. Molempien lataushybridien akun kapasiteetti on 12,4 kilowattituntia ja WLTP-mittaussyklin mukainen sähköinen toimintamatka noin 60 kilometriä.Edullisempi Hybrid 180 e-EAT8 yhdistää 110 kilowatin (150hv) polttomoottorin 81 kilowattiseen sähkömoottoriin. Tehokkaamman version sähkömoottori on sama, mutta polttomoottorin huipputehoksi ilmoitetaan 132 kilowattia (180 hv).Molemmissa malleissa auton oma yksivaiheinen laturi on 7,4 kilowatin tehoinen. Akun lataus kotilatauspisteellä (32 A) tyhjästä täyteen vie teoriassa vähintään 2 tuntia.Kaikki bensiinimoottorit ovat kolmesylinterisiä 1,2-litraisia ja tehovaihtoehtoja on kaksi. Edullisempi 110-hevosvoimainen malli on aina manuaalivaihteinen, mutta 130-hevosvoimaisen version saa halutessaan myös 8-pykäläisellä automaatilla. Dieselmoottorina toimii nelisylinterinen 1,5-litrainen 130-hevosvoimainen voimanlähde, jonka saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena.Uuden kolmenollakasin ennakkomyynti alkaa Suomessa alkukesästä 2021 ja liikkeisiin se saapuu toisella vuosipuoliskolla. Malli valmistetaan Ranskassa, Mulhousen tehtaalla.Kuvat ja lähde: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen