19.3.2021 Ajoneuvot Uusi vuoden 2021 Peugeot 308 myös lataushybridinä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuonna 2021 Peugeot 308 karjaisee kunnolla keuhkojensa kyllyydestä. Uuden keulamerkin lisäksi täysin uudessa mallissa esiin vilahtavat sapelihampaat ja lataushybridivaihtoehto. Vuoden 2021 Peugeot 308 on täysin uusi. Se väijyy saalistaan uudella vihaisemmalla leijonailmeellä, jonka viitteitä on saatu jo muun muassa 508 ja 3008 -mallien myötä. Nyt uuden keulailmeen kruunaa myös merkin uusi, tai tavallaan vanha, leijonavaakuna.Valmistaja lupailee uutuuden yhdistävän uusimmat ajoavustimet, tuoreimman ohjaamon sekä tietoviihdejärjestelmän vapaasti valittavaan käyttövoimaan. Perinteisten polttomoottorivaihtoehtojen lisäksi tarjolle tulee heti lataushybridi. Täyssähköinen vaihtoehto on tainnut kuitenkin päästä unohtumaan – ehkä se olisikin parempi tuoda ihan omana automallinaan, jolloin kompromisseja joudutaan tekemään vähemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaarallisempi leijonaUusi vuoden 2021 Peugeot 308 on kasvanut samannimisestä edeltäjästään pituussuuntaan peräti 110 millimetriä, josta akseliväli saa 55 millimetriä. Tavaratilaa on tarjolla 412 litraa ja takaistuimet alas taitettuna jopa 1 323 litraa. Kääntösäteeksi kerrotaan 10,5 metriä.Samalla nuori leijona on kuitenkin kyyristynyt 20 millimetriä matalammaksi ja aerodynamiikkaa kerrotaan hiotun. Sen ilmanvastuskerroin 0,28 ei oikeastaan ole matala, mutta ilahduttavasti valmistaja sentään puhuu myös otsapinta-alan huomioivasta ilmanvastusarvosta (CdA on 0,62 m²) – juuri jälkimmäinen olisi olennainen asia polttoainetaloudellisuuden kannalta.Ajovalot on toteutettu aina led-teknologialla ja ne jatkuvat kapeina sapelihammasta muistuttavina huomiovaloina alas aina etupuskuriin asti. Tämä ilme on tuttu jo muista uudistuneista malleista. Sen sijaan keulamaskin uusi vaakuna piilottaa ajoavustinten vaatiman tutkan taakseen.Auton kyljistä löytyy nyt uudet vaakunat. Perässä katseen kaappaavat led-takavalot, joista löytyy Peugeotin jellonan kolmen kynnen raapaisujäljet.Uutuus on saatavilla seitsemässä värissä, joista neljä on oikeastaan harmaansävyjä. Kahden valkoisen, harmaan ja mustan lisäksi valikoimasta löytyy kuvissa esiintyvä Olivine Green sekä sininen Vertigo Blue ja punainen Elixir Red.Myös sisältä vuoden 2021 Peugeot 308Tavallista pienempikehäisen ohjauspyörän yli katseltava ohjaamojärjestely on pääosin ennallaan. Digitaalisen mittariston (Active Pack -varustetasosta alkaen) koko on 10-tuumaa ja GT-varustelusta eteenpäin se on kolmiulotteinen.Samankokoinen on myös vakiovarusteinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, jota kerrotaan tuodun lähemmäksi kuljettajaa. Järjestelmän kerrotaan toimivan aiempaa sulavammin ja omaavan useita puhelimista tuttuja ominaisuuksia.Allure-varustetasosta eteenpäin toimintoja ohjaillaan virtuaalisilla i-toggle-painikkeilla, jotka on sijoitettu keskinäytön alapuolelle – kyseessä on kosketuksen tunnistavat ja käyttäjän muokattavissa olevat pikakuvakkeet. Puhelimen heijastustoiminto toimii nyt myös langattomasti.Drive Assist 2.0 -avustin tulee saataville vuoden lopulla yhdistämään adaptiivisen vakionopeudensäätimen ajolinja-avustimeen. Mukana tulee kolme uutta toimintoa: kaistanvaihtoavustin ehdottaa kuljettajalle edessä ajavan ajoneuvon ohittamista ja omalle ajokaistalle paluuta, kun ajonopeus on 70 km/h ja 180 km/h välillä, ennakoiva nopeusrajoitussuositus ehdottaa kuljettajalle ajonopeuden sopeuttamista nopeusrajoitusliikennemerkkien mukaisesti ja kaarrenopeuden mukautusavustin optimoi ajonopeuden kaarteen jyrkkyyden mukaan aina ajonopeuteen 180 km/h asti.Bensiini, diesel ja lataushybridiUusi Peugeot 308 on heti saatavana myös kahtena etuvetoisena lataushybridiversiona, joiden järjestelmien yhteisteho on joko 180 tai 225 hevosvoimaa. Molempien lataushybridien akun kapasiteetti on 12,4 kilowattituntia ja WLTP-mittaussyklin mukainen sähköinen toimintamatka noin 60 kilometriä.Edullisempi Hybrid 180 e-EAT8 yhdistää 110 kilowatin (150hv) polttomoottorin 81 kilowattiseen sähkömoottoriin. Tehokkaamman version sähkömoottori on sama, mutta polttomoottorin huipputehoksi ilmoitetaan 132 kilowattia (180 hv).Molemmissa malleissa auton oma yksivaiheinen laturi on 7,4 kilowatin tehoinen. Akun lataus kotilatauspisteellä (32 A) tyhjästä täyteen vie teoriassa vähintään 2 tuntia.Kaikki bensiinimoottorit ovat kolmesylinterisiä 1,2-litraisia ja tehovaihtoehtoja on kaksi. Edullisempi 110-hevosvoimainen malli on aina manuaalivaihteinen, mutta 130-hevosvoimaisen version saa halutessaan myös 8-pykäläisellä automaatilla. Dieselmoottorina toimii nelisylinterinen 1,5-litrainen 130-hevosvoimainen voimanlähde, jonka saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena.Uuden kolmenollakasin ennakkomyynti alkaa Suomessa alkukesästä 2021 ja liikkeisiin se saapuu toisella vuosipuoliskolla. Malli valmistetaan Ranskassa, Mulhousen tehtaalla.Kuvat ja lähde: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä 4.12.2024 Historia Mercedes-Benz W124-mallisto täyttää 40 vuotta 3.12.2024 Yleinen Renault 5 ennakkomyynti käynnistyi – hinnat alkaen 27390 euroa 3.12.2024 Autoilu Autojen ensirekisteröinnit jäämässä tänä vuonna viime vuotta selvästi alhaisemmaksi 3.12.2024 Esittely Koeistuttu: Ford Puma Gen-E – kompakti ulkoa, tilayllätys sisällä 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan