Koeajo: Opel Mokka-e on itsevarmemmin Opel sisarmerkkeihin verrattuna
Sähköinen Opel Mokka-e ja polttomoottoriversio Mokka päivittävät suosikki-crossoverin raikkaasti. Hyvää: voimalinjavaihtoehdot, raikas tyyli, rohkeammin Opel. Huonoa: monivaihelataus lisävaruste.
Alkuperäinen Opel Mokka, sittemmin Mokka X, osui markkinoille juuri nykyisen crossover-buumin alkuvaiheessa. Mallin aikana Opel ennätti siirtyä ensin General Motorsilta PSA-ryhmään ja nyt osana PSA:ta uuteen superbrändi Stellantikseen.
Vauhdikkaasti PSA-rakenteelle siirretyn Opel Corsan jälkeen Mokka antaa saksalaisvalmistajalle paremmat edellytykset viedä merkkiä uuteen suuntaan. Corsan tavoin mallistoon kuuluu alusta alkaen sähköversio. Uusi keulailme on konseptiautosta lainattu Vizor, ja viilauksia on tehty myös Blitz-logoon ja mallinimeen. Musta konepelti ja värikorostukset eivät ehkä ole kaikkien mieleen, mutta kokonaisuus näyttää raikkaalta ja erilaiselta.
Sähköllä vai nuotiolla
Uusi malli on hiukan sutjakampi mitoiltaan kuin edellinen Mokka, mutta sisätilat ovat pysyneet ainakin lähellä aiempaa. Matkustamossa Mokka-e antaa varovaisen nyökkäyksen muun muassa uuden Citroën C4:n suuntaan vaihteenvalitsimen ja leveän kynnyksen muodossa. Myös tietoviihdejärjestelmä perustuu PSA:n uudistettuun versioon. Painikkeissa, ohjauspyörässä, viiksissä ja mittaristossa on puolestaan selkeän opelmainen tunnelma.
Malliuudistuksessa auton painosta on saatu karsittua yli 100 kilogrammaa. Polttomoottorimalleina toimivat 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka on tarjolla 100 ja 130 hevosvoiman versioina, tai 110 hevosvoiman 1,5-litrainen diesel. Automaattivaihteiston saa 130-hevosvoimaisen bensiinimallin yhteyteen, muut luottavat manuaaliin.
Polttomoottorilla varustettuna Mokka-malliston hinnat alkavat 19 990 eurosta.
Toinen paahto
Mielenkiintoisin yksittäinen versio on kuitenkin Mokka-e -sähköauto, joka perustuu Opel Corsa-e:n ja Citroën ë-C4:n tavoin 50 kilowattitunnin akustoon, jolla saavutetaan noin 320 kilometrin WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella. Sähkövoimalinja nipistää Mokka-e:n tavaratilasta noin 40 litraa polttomoottorimalliin verrattuna.
Etuakselille on sijoitettu 136 hevosvoiman ja 260 newtonmetrin sähkömoottori, joka riittää mainiosti arkiajon vaatimuksiin ja reagoi liikennevaloissa sähköisen terävästi. Ainakin Keski-Euroopan kitkarenkailla Suomessa piipahtanut Mokka-e liikkui kohtuullisen mukavasti ja suhteellisen äänettömästi.
Vakiovarusteena on 7,4 kW:n latauslaite (1 x 32 A), joka on päivitettävissä Suomessa kätevämmäksi 11 kW:n kolmivaihelaturiksi (3 x 16 A). CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kW. Parhaimmillaan akun saa täyteen alle tunnissa, Type 2 -latausasemasta tyypillisesti työpäivässä ja suko-kotilatauksessa joskus seuraavana päivänä.
Mokka-e:n hinnat alkavat 34 990 eurosta Comfort-varustetasolla. Suomeen uusi Mokka ja Mokka-e saapuvat vielä huhtikuun aikana.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen