16.5.2021

Koeajo: Opel Mokka-e on itsevarmemmin Opel sisarmerkkeihin verrattuna

Opel Mokka-e

Sähköinen Opel Mokka-e ja polttomoottoriversio Mokka päivittävät suosikki-crossoverin raikkaasti. Hyvää: voimalinjavaihtoehdot, raikas tyyli, rohkeammin Opel. Huonoa: monivaihelataus lisävaruste.

Alkuperäinen Opel Mokka, sittemmin Mokka X, osui markkinoille juuri nykyisen crossover-buumin alkuvaiheessa. Mallin aikana Opel ennätti siirtyä ensin General Motorsilta PSA-ryhmään ja nyt osana PSA:ta uuteen superbrändi Stellantikseen.

Vauhdikkaasti PSA-rakenteelle siirretyn Opel Corsan jälkeen Mokka antaa saksalaisvalmistajalle paremmat edellytykset viedä merkkiä uuteen suuntaan. Corsan tavoin mallistoon kuuluu alusta alkaen sähköversio. Uusi keulailme on konseptiautosta lainattu Vizor, ja viilauksia on tehty myös Blitz-logoon ja mallinimeen. Musta konepelti ja värikorostukset eivät ehkä ole kaikkien mieleen, mutta kokonaisuus näyttää raikkaalta ja erilaiselta.Opel Mokka-e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköllä vai nuotiolla

Uusi malli on hiukan sutjakampi mitoiltaan kuin edellinen Mokka, mutta sisätilat ovat pysyneet ainakin lähellä aiempaa. Matkustamossa Mokka-e antaa varovaisen nyökkäyksen muun muassa uuden Citroën C4:n suuntaan vaihteenvalitsimen ja leveän kynnyksen muodossa. Myös tietoviihdejärjestelmä perustuu PSA:n uudistettuun versioon. Painikkeissa, ohjauspyörässä, viiksissä ja mittaristossa on puolestaan selkeän opelmainen tunnelma.

Opel Mokka-e

Malliuudistuksessa auton painosta on saatu karsittua yli 100 kilogrammaa. Polttomoottori­malleina toimivat 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka on tarjolla 100 ja 130 hevosvoiman versioina, tai 110 hevosvoiman 1,5-litrainen diesel. Automaattivaihteiston saa 130-hevosvoimaisen bensiinimallin yhteyteen, muut luottavat manuaaliin.

Opel Mokka-e

Polttomoottorilla varustettuna Mokka-malliston hinnat alkavat 19 990 eurosta.

Toinen paahto

Mielenkiintoisin yksittäinen versio on kuitenkin Mokka-e -sähköauto, joka perustuu Opel Corsa-e:n ja Citroën ë-C4:n tavoin 50 kilowattitunnin akustoon, jolla saavutetaan noin 320 kilometrin WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella. Sähkövoimalinja nipistää Mokka-e:n tavaratilasta noin 40 litraa polttomoottorimalliin verrattuna.

Opel Mokka-e

Etuakselille on sijoitettu 136 hevosvoiman ja 260 newtonmetrin sähkömoottori, joka riittää mainiosti arkiajon vaatimuksiin ja reagoi liikennevaloissa sähköisen terävästi. Ainakin Keski-Euroopan kitkarenkailla Suomessa piipahtanut Mokka-e liikkui kohtuullisen mukavasti ja suhteellisen äänettömästi.

Opel Mokka-e

Vakiovarusteena on 7,4 kW:n latauslaite (1 x 32 A), joka on päivitettävissä Suomessa kätevämmäksi 11 kW:n kolmivaihelaturiksi (3 x 16 A). CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kW. Parhaimmillaan akun saa täyteen alle tunnissa, Type 2 -latausasemasta tyypillisesti työpäivässä ja suko-kotilatauksessa joskus seuraavana päivänä.

Opel Mokka-e

Mokka-e:n hinnat alkavat 34 990 eurosta Comfort-varustetasolla. Suomeen uusi Mokka ja Mokka-e saapuvat vielä huhtikuun aikana.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Opel Mokka-e Executive

Hinta alkaen

39 969 €

Moottori

Sähköauto, etuveto.

Teho

100 kW (136 hv)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A), lisävarusteena Type 2 11 kW (3 x 16 A + 1 x 32 A), CCS 100 kW.

Toimintamatka

324 km

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,0 s

Huippunopeus

150 km/h

Mitat

pituus 4151 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2561 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta / 100 000 km (FlexCare), ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Kommentoi artikkelia