16.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Mokka-e on itsevarmemmin Opel sisarmerkkeihin verrattuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköinen Opel Mokka-e ja polttomoottoriversio Mokka päivittävät suosikki-crossoverin raikkaasti. Hyvää: voimalinjavaihtoehdot, raikas tyyli, rohkeammin Opel. Huonoa: monivaihelataus lisävaruste. Alkuperäinen Opel Mokka, sittemmin Mokka X, osui markkinoille juuri nykyisen crossover-buumin alkuvaiheessa. Mallin aikana Opel ennätti siirtyä ensin General Motorsilta PSA-ryhmään ja nyt osana PSA:ta uuteen superbrändi Stellantikseen. Vauhdikkaasti PSA-rakenteelle siirretyn Opel Corsan jälkeen Mokka antaa saksalaisvalmistajalle paremmat edellytykset viedä merkkiä uuteen suuntaan. Corsan tavoin mallistoon kuuluu alusta alkaen sähköversio. Uusi keulailme on konseptiautosta lainattu Vizor, ja viilauksia on tehty myös Blitz-logoon ja mallinimeen. Musta konepelti ja värikorostukset eivät ehkä ole kaikkien mieleen, mutta kokonaisuus näyttää raikkaalta ja erilaiselta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköllä vai nuotiollaUusi malli on hiukan sutjakampi mitoiltaan kuin edellinen Mokka, mutta sisätilat ovat pysyneet ainakin lähellä aiempaa. Matkustamossa Mokka-e antaa varovaisen nyökkäyksen muun muassa uuden Citroën C4:n suuntaan vaihteenvalitsimen ja leveän kynnyksen muodossa. Myös tietoviihdejärjestelmä perustuu PSA:n uudistettuun versioon. Painikkeissa, ohjauspyörässä, viiksissä ja mittaristossa on puolestaan selkeän opelmainen tunnelma.Malliuudistuksessa auton painosta on saatu karsittua yli 100 kilogrammaa. Polttomoottorimalleina toimivat 1,2-litrainen bensiiniturbo, joka on tarjolla 100 ja 130 hevosvoiman versioina, tai 110 hevosvoiman 1,5-litrainen diesel. Automaattivaihteiston saa 130-hevosvoimaisen bensiinimallin yhteyteen, muut luottavat manuaaliin.Polttomoottorilla varustettuna Mokka-malliston hinnat alkavat 19 990 eurosta.Toinen paahtoMielenkiintoisin yksittäinen versio on kuitenkin Mokka-e -sähköauto, joka perustuu Opel Corsa-e:n ja Citroën ë-C4:n tavoin 50 kilowattitunnin akustoon, jolla saavutetaan noin 320 kilometrin WLTP-toimintamatka yhdellä latauksella. Sähkövoimalinja nipistää Mokka-e:n tavaratilasta noin 40 litraa polttomoottorimalliin verrattuna.Etuakselille on sijoitettu 136 hevosvoiman ja 260 newtonmetrin sähkömoottori, joka riittää mainiosti arkiajon vaatimuksiin ja reagoi liikennevaloissa sähköisen terävästi. Ainakin Keski-Euroopan kitkarenkailla Suomessa piipahtanut Mokka-e liikkui kohtuullisen mukavasti ja suhteellisen äänettömästi.Vakiovarusteena on 7,4 kW:n latauslaite (1 x 32 A), joka on päivitettävissä Suomessa kätevämmäksi 11 kW:n kolmivaihelaturiksi (3 x 16 A). CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kW. Parhaimmillaan akun saa täyteen alle tunnissa, Type 2 -latausasemasta tyypillisesti työpäivässä ja suko-kotilatauksessa joskus seuraavana päivänä.Mokka-e:n hinnat alkavat 34 990 eurosta Comfort-varustetasolla. Suomeen uusi Mokka ja Mokka-e saapuvat vielä huhtikuun aikana.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Mokka-e Executive Hinta alkaen 39 969 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A), lisävarusteena Type 2 11 kW (3 x 16 A + 1 x 32 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 324 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4151 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2561 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km (FlexCare), ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon