8.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ranskalaiset sukujuuret – Opel Corsa 100 A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuore Opel Corsa houkuttelee uusilla varusteillaan ja sisarmalleja saksalaisemmalla olemuksellaan. Hyvää: ajettavuus, varustelu, automaattivaihteiston toiminta. Huonoa: ahtaat takatilat, rengasmelu. Opelin päädyttyä ranskalaisen PSA-konsernin (Peugeot, Citroën, DS) haltuun uudet mallit rakennetaan yhteisille perusrakenteille. Mitenkään ilmiselvää se ei kuitenkaan ole kahta uutuutta, Peugeot 208- ja Opel Corsa -malleja silmäiltäessä. Ulkoapäin molemmat ovat täysin omien merkkiensä muotokieltä noudattavia niin linjoiltaan kuin yksityiskohdiltaankin.Myös sisällä koko kojelaudan filosofia on erilainen. Siinä missä pösö-kuski katselee mittareita pienen ohjauspyörän yli, Opelin näkymä on perinteisempi ratin läpi näkyvine mittareineen. Vain automaattivaihteiston valitsin on lainattu Peugeotin osalaarista.Nappulat ja ratin viikset toimintoineen ovat Opeleista tuttuja, mutta ranskalaiset sukujuuret paljastuvat järjestelmien toimintalogiikasta ja kosketusnäytön valikoista. Yllättäen eroa syntyy myös hinnassa, Corsa on useimmissa versioissaan lähes tuhatlappusen 208:aa halvempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsas varusteluCorsa on kasvanut pituutta joitakin senttejä, mutta sisätiloissa se ei tunnu. Edessä istuvilla ei ole valittamista, istuinten muotoilu ja ajoasento ovat luontevat. Takaistuimella aikuisilla on kuitenkin ahdasta niin jalka- kuin pääntilankin puolesta. Tavaratila on syvä ja selkeämuotoinen.Koeajoauton Launch Edition -varustukseen kuuluu aloitustarjouksena valtaosa kalliimpien tasojen varusteista. Executive toisi lisänä vielä hierovat nahkapenkit ja GS-line puolestaan tiukemman alustan ja sporttisomistusta. Lisäksi Corsaakin voi nykytapaan personoida erivärisellä katolla tai varustepaketeilla. Toiminnallisesti jo perustaso Comfort on kuitenkin varsin kattava peruutustutkineen, led-valoineen ja vakionopeudensäätimineen. Parasta on sähköisten turvajärjestelmien kuuluminen vakiovarusteisiin.Vaivaton ajokokemusVaikka hinnat alkaen -mallin (15 390 euroa) varusteluun olisikin tyytyväinen, version vapaasti hengittävä moottori (75 hv) ei herätä intohimoja. Saman 1,2-litraisen kolmisylinterisen turboahdettujen painosten (100 tai 130 hv) lähes tuplasti suurempi vääntömomentti tuo ajoon kepeyttä ja tarvittaessa rivakkuuttakin kulutuksen juurikaan kasvamatta.100-hevosvoimaisessa koeajoautossa vaivatonta liikkumista korostaa myös kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Vaihteita on mahdollisuus räplätä ratin siivekkeistä, mutta siihen ei ole tarvetta, sillä vaihdot ovat pehmeitä ja oikea-aikaisia. Automaatti hyödyntää moottorin alavääntöä, mutta karttaa silti värinöitä alimmilla kierroksilla.Moottorin puolesta melutaso pysyy muutenkin alhaisena, mutta karkeilla pinnoilla renkaiden jyrinä kantautuu sisälle. Jousituksessa esiintyy reippaassa ajossa saksalaistyyppistä napakkuutta, mutta pehmeämpää ranskalaista mukavuutta jää kaipaamaan varsinkin pienillä nopeuksilla. Ohjaus on kevyt ja ajolinjat mutkiin on helppo löytää, mutta tukevampi tuntuma tien pintaan uupuu.Koeajon kulutuslukema asettui 6,2 litran lukemaan – tuhatkiloiseksi laihdutetun pikkuauton olisi toivonut selviävän tilkan vähemmällä. Päästötalkoisiin liittyy keväällä Corsan täyssähköinen versio.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Opel Corsa Launch Edition 100 A Hinta alkaen 15 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 387 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 74 kW (100 hv), 5000 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 194 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 132 g/km Mitat pituus 4060 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1453 mm, akseliväli 2538 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”