Ajoneuvot | Koeajo | 5.10.2020

Koejao: Ihan tavallinen sähköauto – Opel Corsa-e

Opel Corsa-e on tuttu pikkuauto, mutta tällä kertaa sähköautoksi tulkittuna. Tämän lähemmäs Ampera-e:tä ei Suomessa päästä. Hyvää: tavallisuus, helppous, ajettavuus. Huonoa: ergonomia, hinta.

Jaa artikkeli

Opel Corsa-e noudattelee muiden PSA-ryhmän CMP-kompaktiautojen peruskaavaa siinä, että auton perusrakenne soveltuu polttomoottorin lisäksi sähkövoimalinjalle. Niinpä Corsan sähkömalli on tehty melkolailla samaan muottiin esimerkiksi Peugeot e-208:n kanssa. Ranskalaiskonserni uskonee, että tavallisuudesta on apua sähköautojen murrosvaiheessa.

Opel Corsa-e

Muutama vuosi sitten Opel esitteli Chevrolet Boltin eurooppalaista painosta nimellä Ampera-e. Suomeen Ampera-e ei kuitenkaan tullut, sillä Norjan sähköautotarve ja Opelin siirtyminen General Motorsilta PSA:lle himmensivät suunnitelmat. Ampera-e oli kuitenkin hiukan Nissan Leafin tapaan melko tavallinen auto ilman muita sähköautoiluun usein liitettyjä huikeuksia.

Sama sähköllä

Opel Corsa-e:n lattiaan on piilotettu 50 kilowattitunnin akku, joka riittää parhaimmillaan 337 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Käytännön seka-ajossa Corsa-e suoriutui vaivatta noin 280 kilometrin taipaleesta noin 17 kWh/100 km kulutuksella, mutta moottoritienopeudet kasvattavat kulutuksen tuntuvasti yli 20 kilowattitunnin per 100 km.

Corsa-e:n lataaminen sujuu kolmivaihelaturin ansiosta (3x16A) parhaimmillaan 11 kilowatin teholla, jolloin täysi lataus saavutetaan viidessä tunnissa. Toisessa ääripäässä on SuKo-kotilatauslaite, jolla tyhjästä täyteen lataaminen vie yli 23 tuntia. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia, jolloin akun saa täyteen alle tunnissa.

Etuakselille sijoitetun sähkömoottorin teho on 100 kilowattia, joten sähkö-Corsa on mallistonsa ripein liikkuja. Voimavarat riittävät hyvin liikenteessä, joskin varsinaisessa Eco-ajotilassa kaasupolkimen vaste on huomattavan verkkaista. Toisaalta Sport-tilassa menohaluja hiukan liioitellaan.

Matalan painopisteen ansiosta Corsa-e liikkuu vakaasti ja sen alusta ei ole aivan yhtä napakka kuin polttomoottorimalleissa. Moottoritiellä pieni koko ja lyhyehkö akseliväli toki tuntuvat, joten Opelin kaupunkiauto on parhaiten kotonaan taajamissa. Tutuista sähkökomponenteista huolimatta Corsa on hiukan täsmällisempi ja jämäkämpi ajettava kuin ranskalaismerkkiset sisarensa.

Tavallisuuden taakka

Muuten Opel Corsa-e vertautuu suotuisasti polttomoottoriversioihin, eli ajoasento on Peugeot 208:n tavoin hiukan erikoinen etuistuimen sijainnista johtuen. Opel on kuitenkin tehnyt omat istuimensa ja kuljettajalle tiedot välitetään pelkistetyn selkeällä digitaalimittaristolla. Kojelaudan kosketusnäyttöinen tietoviihdejärjestelmä puolestaan on puhdasta PSA:ta, joten myös järjestelmän surkeat lyhenteet ja karmivat käännösvirheet ovat periytyneet Opelille.

Sähkö-Corsan hinnat alkavat perusvarustelun 33 712 eurosta, johon yksityishenkilöt saavat vielä valtion myöntämän sähköauton hankintatuen. Yli 30 000 euron rajan lipsuminen harmittaa kuitenkin muuten pelkistetyssä pienessä sähköautossa.

Jaa artikkeli

Keskustelu