5.10.2020 Ajoneuvot Koejao: Ihan tavallinen sähköauto – Opel Corsa-e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Corsa-e on tuttu pikkuauto, mutta tällä kertaa sähköautoksi tulkittuna. Tämän lähemmäs Ampera-e:tä ei Suomessa päästä. Hyvää: tavallisuus, helppous, ajettavuus. Huonoa: ergonomia, hinta. Opel Corsa-e noudattelee muiden PSA-ryhmän CMP-kompaktiautojen peruskaavaa siinä, että auton perusrakenne soveltuu polttomoottorin lisäksi sähkövoimalinjalle. Niinpä Corsan sähkömalli on tehty melkolailla samaan muottiin esimerkiksi Peugeot e-208:n kanssa. Ranskalaiskonserni uskonee, että tavallisuudesta on apua sähköautojen murrosvaiheessa.Muutama vuosi sitten Opel esitteli Chevrolet Boltin eurooppalaista painosta nimellä Ampera-e. Suomeen Ampera-e ei kuitenkaan tullut, sillä Norjan sähköautotarve ja Opelin siirtyminen General Motorsilta PSA:lle himmensivät suunnitelmat. Ampera-e oli kuitenkin hiukan Nissan Leafin tapaan melko tavallinen auto ilman muita sähköautoiluun usein liitettyjä huikeuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama sähkölläOpel Corsa-e:n lattiaan on piilotettu 50 kilowattitunnin akku, joka riittää parhaimmillaan 337 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Käytännön seka-ajossa Corsa-e suoriutui vaivatta noin 280 kilometrin taipaleesta noin 17 kWh/100 km kulutuksella, mutta moottoritienopeudet kasvattavat kulutuksen tuntuvasti yli 20 kilowattitunnin per 100 km.Corsa-e:n lataaminen sujuu kolmivaihelaturin ansiosta (3x16A) parhaimmillaan 11 kilowatin teholla, jolloin täysi lataus saavutetaan viidessä tunnissa. Toisessa ääripäässä on SuKo-kotilatauslaite, jolla tyhjästä täyteen lataaminen vie yli 23 tuntia. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia, jolloin akun saa täyteen alle tunnissa. Etuakselille sijoitetun sähkömoottorin teho on 100 kilowattia, joten sähkö-Corsa on mallistonsa ripein liikkuja. Voimavarat riittävät hyvin liikenteessä, joskin varsinaisessa Eco-ajotilassa kaasupolkimen vaste on huomattavan verkkaista. Toisaalta Sport-tilassa menohaluja hiukan liioitellaan.Matalan painopisteen ansiosta Corsa-e liikkuu vakaasti ja sen alusta ei ole aivan yhtä napakka kuin polttomoottorimalleissa. Moottoritiellä pieni koko ja lyhyehkö akseliväli toki tuntuvat, joten Opelin kaupunkiauto on parhaiten kotonaan taajamissa. Tutuista sähkökomponenteista huolimatta Corsa on hiukan täsmällisempi ja jämäkämpi ajettava kuin ranskalaismerkkiset sisarensa.Tavallisuuden taakkaMuuten Opel Corsa-e vertautuu suotuisasti polttomoottoriversioihin, eli ajoasento on Peugeot 208:n tavoin hiukan erikoinen etuistuimen sijainnista johtuen. Opel on kuitenkin tehnyt omat istuimensa ja kuljettajalle tiedot välitetään pelkistetyn selkeällä digitaalimittaristolla. Kojelaudan kosketusnäyttöinen tietoviihdejärjestelmä puolestaan on puhdasta PSA:ta, joten myös järjestelmän surkeat lyhenteet ja karmivat käännösvirheet ovat periytyneet Opelille. Sähkö-Corsan hinnat alkavat perusvarustelun 33 712 eurosta, johon yksityishenkilöt saavat vielä valtion myöntämän sähköauton hankintatuen. Yli 30 000 euron rajan lipsuminen harmittaa kuitenkin muuten pelkistetyssä pienessä sähköautossa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Corsa-e Executive 136 Hinta alkaen 36 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 319 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 337 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4060 mm, leveys 1960 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2538 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”