5.10.2020 Ajoneuvot Koejao: Ihan tavallinen sähköauto – Opel Corsa-e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Corsa-e on tuttu pikkuauto, mutta tällä kertaa sähköautoksi tulkittuna. Tämän lähemmäs Ampera-e:tä ei Suomessa päästä. Hyvää: tavallisuus, helppous, ajettavuus. Huonoa: ergonomia, hinta. Opel Corsa-e noudattelee muiden PSA-ryhmän CMP-kompaktiautojen peruskaavaa siinä, että auton perusrakenne soveltuu polttomoottorin lisäksi sähkövoimalinjalle. Niinpä Corsan sähkömalli on tehty melkolailla samaan muottiin esimerkiksi Peugeot e-208:n kanssa. Ranskalaiskonserni uskonee, että tavallisuudesta on apua sähköautojen murrosvaiheessa.Muutama vuosi sitten Opel esitteli Chevrolet Boltin eurooppalaista painosta nimellä Ampera-e. Suomeen Ampera-e ei kuitenkaan tullut, sillä Norjan sähköautotarve ja Opelin siirtyminen General Motorsilta PSA:lle himmensivät suunnitelmat. Ampera-e oli kuitenkin hiukan Nissan Leafin tapaan melko tavallinen auto ilman muita sähköautoiluun usein liitettyjä huikeuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama sähkölläOpel Corsa-e:n lattiaan on piilotettu 50 kilowattitunnin akku, joka riittää parhaimmillaan 337 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Käytännön seka-ajossa Corsa-e suoriutui vaivatta noin 280 kilometrin taipaleesta noin 17 kWh/100 km kulutuksella, mutta moottoritienopeudet kasvattavat kulutuksen tuntuvasti yli 20 kilowattitunnin per 100 km.Corsa-e:n lataaminen sujuu kolmivaihelaturin ansiosta (3x16A) parhaimmillaan 11 kilowatin teholla, jolloin täysi lataus saavutetaan viidessä tunnissa. Toisessa ääripäässä on SuKo-kotilatauslaite, jolla tyhjästä täyteen lataaminen vie yli 23 tuntia. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia, jolloin akun saa täyteen alle tunnissa. Etuakselille sijoitetun sähkömoottorin teho on 100 kilowattia, joten sähkö-Corsa on mallistonsa ripein liikkuja. Voimavarat riittävät hyvin liikenteessä, joskin varsinaisessa Eco-ajotilassa kaasupolkimen vaste on huomattavan verkkaista. Toisaalta Sport-tilassa menohaluja hiukan liioitellaan.Matalan painopisteen ansiosta Corsa-e liikkuu vakaasti ja sen alusta ei ole aivan yhtä napakka kuin polttomoottorimalleissa. Moottoritiellä pieni koko ja lyhyehkö akseliväli toki tuntuvat, joten Opelin kaupunkiauto on parhaiten kotonaan taajamissa. Tutuista sähkökomponenteista huolimatta Corsa on hiukan täsmällisempi ja jämäkämpi ajettava kuin ranskalaismerkkiset sisarensa.Tavallisuuden taakkaMuuten Opel Corsa-e vertautuu suotuisasti polttomoottoriversioihin, eli ajoasento on Peugeot 208:n tavoin hiukan erikoinen etuistuimen sijainnista johtuen. Opel on kuitenkin tehnyt omat istuimensa ja kuljettajalle tiedot välitetään pelkistetyn selkeällä digitaalimittaristolla. Kojelaudan kosketusnäyttöinen tietoviihdejärjestelmä puolestaan on puhdasta PSA:ta, joten myös järjestelmän surkeat lyhenteet ja karmivat käännösvirheet ovat periytyneet Opelille. Sähkö-Corsan hinnat alkavat perusvarustelun 33 712 eurosta, johon yksityishenkilöt saavat vielä valtion myöntämän sähköauton hankintatuen. Yli 30 000 euron rajan lipsuminen harmittaa kuitenkin muuten pelkistetyssä pienessä sähköautossa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Corsa-e Executive 136 Hinta alkaen 36 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 319 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 337 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4060 mm, leveys 1960 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2538 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?