5.10.2020 Ajoneuvot Koejao: Ihan tavallinen sähköauto – Opel Corsa-e Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Corsa-e on tuttu pikkuauto, mutta tällä kertaa sähköautoksi tulkittuna. Tämän lähemmäs Ampera-e:tä ei Suomessa päästä. Hyvää: tavallisuus, helppous, ajettavuus. Huonoa: ergonomia, hinta. Opel Corsa-e noudattelee muiden PSA-ryhmän CMP-kompaktiautojen peruskaavaa siinä, että auton perusrakenne soveltuu polttomoottorin lisäksi sähkövoimalinjalle. Niinpä Corsan sähkömalli on tehty melkolailla samaan muottiin esimerkiksi Peugeot e-208:n kanssa. Ranskalaiskonserni uskonee, että tavallisuudesta on apua sähköautojen murrosvaiheessa. Muutama vuosi sitten Opel esitteli Chevrolet Boltin eurooppalaista painosta nimellä Ampera-e. Suomeen Ampera-e ei kuitenkaan tullut, sillä Norjan sähköautotarve ja Opelin siirtyminen General Motorsilta PSA:lle himmensivät suunnitelmat. Ampera-e oli kuitenkin hiukan Nissan Leafin tapaan melko tavallinen auto ilman muita sähköautoiluun usein liitettyjä huikeuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sama sähköllä Opel Corsa-e:n lattiaan on piilotettu 50 kilowattitunnin akku, joka riittää parhaimmillaan 337 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Käytännön seka-ajossa Corsa-e suoriutui vaivatta noin 280 kilometrin taipaleesta noin 17 kWh/100 km kulutuksella, mutta moottoritienopeudet kasvattavat kulutuksen tuntuvasti yli 20 kilowattitunnin per 100 km. Corsa-e:n lataaminen sujuu kolmivaihelaturin ansiosta (3x16A) parhaimmillaan 11 kilowatin teholla, jolloin täysi lataus saavutetaan viidessä tunnissa. Toisessa ääripäässä on SuKo-kotilatauslaite, jolla tyhjästä täyteen lataaminen vie yli 23 tuntia. CCS-pikalatauksen huipputeho on 100 kilowattia, jolloin akun saa täyteen alle tunnissa. Etuakselille sijoitetun sähkömoottorin teho on 100 kilowattia, joten sähkö-Corsa on mallistonsa ripein liikkuja. Voimavarat riittävät hyvin liikenteessä, joskin varsinaisessa Eco-ajotilassa kaasupolkimen vaste on huomattavan verkkaista. Toisaalta Sport-tilassa menohaluja hiukan liioitellaan. Matalan painopisteen ansiosta Corsa-e liikkuu vakaasti ja sen alusta ei ole aivan yhtä napakka kuin polttomoottorimalleissa. Moottoritiellä pieni koko ja lyhyehkö akseliväli toki tuntuvat, joten Opelin kaupunkiauto on parhaiten kotonaan taajamissa. Tutuista sähkökomponenteista huolimatta Corsa on hiukan täsmällisempi ja jämäkämpi ajettava kuin ranskalaismerkkiset sisarensa. Tavallisuuden taakka Muuten Opel Corsa-e vertautuu suotuisasti polttomoottoriversioihin, eli ajoasento on Peugeot 208:n tavoin hiukan erikoinen etuistuimen sijainnista johtuen. Opel on kuitenkin tehnyt omat istuimensa ja kuljettajalle tiedot välitetään pelkistetyn selkeällä digitaalimittaristolla. Kojelaudan kosketusnäyttöinen tietoviihdejärjestelmä puolestaan on puhdasta PSA:ta, joten myös järjestelmän surkeat lyhenteet ja karmivat käännösvirheet ovat periytyneet Opelille. Sähkö-Corsan hinnat alkavat perusvarustelun 33 712 eurosta, johon yksityishenkilöt saavat vielä valtion myöntämän sähköauton hankintatuen. Yli 30 000 euron rajan lipsuminen harmittaa kuitenkin muuten pelkistetyssä pienessä sähköautossa. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Opel Corsa-e Executive 136 Hinta alkaen 36 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 319 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 337 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4060 mm, leveys 1960 mm, korkeus 1435 mm, akseliväli 2538 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe