9.4.2021

Yhteistyössä on voimaa: Stellantis myyntikärkeen Euroopassa

Peugeot 208 PureTech 130

Ei mennyt kauan, että saatiin Stellantis myyntikärkeen. Tuore yhteenliittymä hallitsee jo nyt Eurooppaa, kun huomioidaan henkilöautot ja kevyet pakettiautot.

Heti saatiin Stellantis myyntikärkeen. Tuore yhteenlittymä on myynyt eniten Europaassa vuoden kahden ensimmäisen kuun aikana, kun mukaan lasketaan henkilöautot ja pakettiautot. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

PSA Groupin ja Fiat Chryslerin fuusion oikeutuksena toimi juurikin lupaus eurooppalaisesta automahdista, joka saavuttaa valtavat säästöt jakamalla kehitys- ja tuotantokustannukset. Aika tulee näyttämään miten tuon osalta tulee käymään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Stellantis myyntikärkeen

Ainakin ensimmäiset myyntiluvut lupaavat hyvää. Yhteenliittymä on aloittanut vahvasti, sillä jo ensimmäisen kahden kuukauden jälkeen saatiin Stellantis myyntikärkeen. Se oli Euroopan autonvalmistajien liiton ACEAn tilastojen mukaan Euroopan ykkönen, kun huomioidaan sekä henkilöautot että kevyet pakettiautot.

Ennen fuusiota, joka siis saatiin valmiiksi tammikuussa, Volkswagen Group oli ollut selvä ykkönen jo pidemmän aikaa. Toki joinain vuosina PSA ja FCA olisivat valmistaneet yhteensä enemmän autoja, jos asiaa haluaisi siltä kantilta tarkastella. Tämä on kuitenkin jossittelua.

Eräs mielenkiintoinen tilasto on Euroopan myydyimmän henkilöauton titteli. Sen paikan on nimittäin kaapannut Peugeot 208 pitkään tilastoja hallinneen Volkswagen Golfin nenän edestä. Tähän on toki saattanut vaikuttaa myös Golfin myynnin valuminen osin uuden ID.3 sähköauton laariin.

Euroopan autonvalmistajien liiton (ACEA) 30 maan alueella Stellantis myi 480 888 aiemmin mainittujen luokkien autoa, kun Volkswagen Group ylsi lukuun 452 400. Henkilöautojen puolella Volkswagen Group on yhä ykköspaikalla 419 855 myydyn auton määrällä. Stellantiksen vastaava lukema oli vain 377 244.

Näin ollen eroksi jäävät kevyet hyötyajoneuvot, eli pakettiautot. Niitä Volkswagen Group myi vain 32 545, kun Stellantiksen vastaava myynti oli 103 644.

Viime vuoden osalta Volkswagen Group oli selvä ykkönen 3,23 miljoonan myynnin määrällä. FCA ja PSA eivät olisi yhdessäkään yltäneet tuohon lukemaan, sillä tuloksena oli 3,03 miljoonaa myytyä yksikköä. Ainakin vielä tuolloin Volkswagenin dominointi henkilöautojen puolella paikkasi pakettiautojen pienempää osuutta.

Pakettiautot edellä säästöihin

Nykyinen Stellantiksen toimitusjohtaja, Carlos Tavares painotti PSA:n aikoinaan kevyiden hyötyajoneuvojen myynnin merkitystä strategiassaan. Osuus Euroopan pakettiautojen markkinoista kasvoikin merkittäväksi Opelin ja Vauxhallin toimintojen oston myötä General Motorsilta vuonna 2017.

PSA myös vahvisti Opelin pakettiautomallistoa uusin ja paluun tehnein mallein, jotka valmistetaan itse eikä jonkun muun toimesta. Moni pienempi pakettiauto pohjautuu oikeastaan henkilöautojen perusrakenteelle ja samaa saatetaankin tarjota sekä matkustajille että tavaroille tarkoitettuna versiona.

Vaikka myynti ei ole ainoa menestyksen mittari, tarjoaa se paljon mahdollisuuksia. Suuremmat tuotantomäärät mahdollistavat kustannussäästöjä esimerkiksi sisäänostojen ja kehityskustannusten osalta. Tavares tosin itse on painottanut katetta voluumiakin tärkeämpänä – PSA saavutti Euroopan autonvalmistajista kaikkein korkeimman katteen vuonna 2020.

Sittemmin Tavares on asettanut yhtymälle tavoitteeksi 5 miljardin euron vuotuisen synergiasäästön. Välittömiä säästöjä pitäisi saavuttaa, kun jokaiselta alihankkijalta ostetaan jatkossa vain paremmalla kahden yhtiön aiemmasta sopimuksesta. Toki muitakin pienempi rahavirtoja on runsaasti.

Pidemmällä aikavälillä suurimmat säästöt, ja toisaalta edut, ovat varmasti juuri kehityksen ja tuotannon kustannusten jakamisessa. Näitä tullaan näkemään vuodesta 2023 eteenpäin kun Alfa Romeon, Fiatin ja Jeepin pienet mallit tulevat ilmestymään PSA:n perusrakenteille ja niiden valmistus alkaa Puolassa.

Kuvituskuva: Aake Kinnunen/Moottorin arkisto, Lähde: Automotive News Europe.

Luetuimmat