4.6.2021

Tässä se nyt on: Opel Manta GSe ElektroMOD – kiinnostaisiko manuaalivaihteinen sähköauto?

Opel Manta GSe ElektroMOD

Opelin nimekkäin sähköinen tulokas on nyt paljastanut kasvonsa hämyisen sumuverhon takaa. Lisäksi sympaattisen kuoren alta paljastui jotain perin hämmästyttävää.

Uutisoimme 2.4.2021 Opelin aikeista rakentaa A-sukupolven Mantaa mallintava sähköinen retromalli, koko nimeltään Manta GSe ElektroMOD. Huhtikuussa tiesimme autosta vielä kovin vähän, mutta nyt tilanne korjaantuu kertaheitolla.

Aivan ensimmäisenä katse kiinnittyy pressikuvissa esiintyvän auton riemullisen keltaiseen koriin ja sitä komppaavaan mustaan konepeltiin. Kori tekee kunniaa alkuperäiselle mallille erittäin hienolla tavalla, ja on varmasti tarkoituksellakin muotoilullisesti tarkin mistään tähän asti nähdyistä, eri valmistajien lanseeraamista retromalleista. Opel haluaakin käyttää mallista termiä restomod, mikä tarkoittaa klassikkoautomaailmassa alkuperäistä muokkaavaa entisöintiä. Manta GSe:ssä toistetaan uskollisesti paitsi vuoden 1970 esikuvan suuret linjat, myös monet hienot yksityiskohdat, kuten sivupeilit, ovenkahvat sekä nykymittapuulla suorastaan seitinohuet A- ja B-pilarit.

Sisätilat vahvistavat entisestään sitä orastavaa käsitystä, että tässä on kyse hyvin poikkeuksellisesta autouutuudesta. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, nyt taidetaan olla restomodauksen ytimessä. Kaiken 70-lukua tihkuvan päälle kojelauta on saanut 10- ja 12-tuumaiset monitoiminäytöt. Asianmukaiset jumputukset kuullaan bluetooth-yhteydellä aidon Marshallin styrkkarin vahvistuksella.

Mitkä ulkoiset asiat sitten tekevät Manta GSe:stä 2020-luvun auton? Vain muutamat, mutta sitäkin erikoisemmat yksityiskohdat. Sähköauton maskin ei tarvitse läpäistä ilmaa, joten sen varalle voi keksiä vaikka mitä hauskaa. Opel on keksinyt tehdä siitä lavean led-näytön, eli jatkanut Vizor-tyyliä Pixel-Vizoriksi. Pikseleillä on tarkoitus tuottaa ajovalot, päivävalot sekä blitz-logo maskiin. Näyttöön ilmestyy näiden lisäksi kuvioita ja tekstejä, jotka paljastavat kanssaliikkujille asioita auton sisimmästä. Myös takavaloissa luotetaan led-tekniikan suomiin taiteellisiin vapauksiin. Manta GSe:n alla pyörivät Ronalin valmistamat 17-tuumaiset erikoisvanteet.

Opel Manta GSe ElektroMOD

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mutta mitä ihmettä vaihdekeppi tekee sähköautossa?

Ilmeisesti hyvin pitkälti sitä samaa kuin polttomoottoriautossakin. Manta GSe:ssä on esikuvansa tavoin nelivaihteinen manuaalilaatikko, jota hämmennetään luonnollisesti vaihdekepillä. Mikäli liikkeelle lähtee nelospykälällä, ottaa Manta vaihteenvaihdon omiin käsiinsä. Jää kovasti askarruttamaan, miltä käsivaihteistolla varustettu täyssähköauto käytännössä tuntuu, vai tuntuuko yhtään sen erikoisemmalta.

Opel Manta GSe ElektroMOD

Voimanlähteenä Manta GSe:ssä on 31-kilowattituntisen akuston ryydittämä 108-kilowattinen sähkömoottori. 255 newtonmetrin huippuvääntö on sähkömoottorille ominaisesti käytössä jo heti kättelyssä. Auto on totta kai takavetoinen. Voimalinjan muista suorituskykylukemista valmistaja paljastaa toimintamatkan, 200 kilometriä. 9 kilowatin sisäinen latauslaite täyttää akun parhaimmillaan noin neljässä tunnissa. Ajossa hyödynnetään myös jarrutusenergian talteenottoa.

Manta GSe ElektroMOD:illa on varmasti jo sankoin joukoin ostajaehdokkaita jonossa. Silti on kerrottava, että kyseessä on toistaiseksi vain konseptimalli. Opel on kuitenkin lähteiden mukaan vakavasti harkitsemassa mallin ottamista tuotanto-ohjelmaan, muodossa tai toisessa.

Opel Manta GSe ElektroMOD

Lähde ja kuvat: Opel Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat