4.6.2021 Ajoneuvot Tässä se nyt on: Opel Manta GSe ElektroMOD – kiinnostaisiko manuaalivaihteinen sähköauto? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin nimekkäin sähköinen tulokas on nyt paljastanut kasvonsa hämyisen sumuverhon takaa. Lisäksi sympaattisen kuoren alta paljastui jotain perin hämmästyttävää. Uutisoimme 2.4.2021 Opelin aikeista rakentaa A-sukupolven Mantaa mallintava sähköinen retromalli, koko nimeltään Manta GSe ElektroMOD. Huhtikuussa tiesimme autosta vielä kovin vähän, mutta nyt tilanne korjaantuu kertaheitolla.Aivan ensimmäisenä katse kiinnittyy pressikuvissa esiintyvän auton riemullisen keltaiseen koriin ja sitä komppaavaan mustaan konepeltiin. Kori tekee kunniaa alkuperäiselle mallille erittäin hienolla tavalla, ja on varmasti tarkoituksellakin muotoilullisesti tarkin mistään tähän asti nähdyistä, eri valmistajien lanseeraamista retromalleista. Opel haluaakin käyttää mallista termiä restomod, mikä tarkoittaa klassikkoautomaailmassa alkuperäistä muokkaavaa entisöintiä. Manta GSe:ssä toistetaan uskollisesti paitsi vuoden 1970 esikuvan suuret linjat, myös monet hienot yksityiskohdat, kuten sivupeilit, ovenkahvat sekä nykymittapuulla suorastaan seitinohuet A- ja B-pilarit.Sisätilat vahvistavat entisestään sitä orastavaa käsitystä, että tässä on kyse hyvin poikkeuksellisesta autouutuudesta. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, nyt taidetaan olla restomodauksen ytimessä. Kaiken 70-lukua tihkuvan päälle kojelauta on saanut 10- ja 12-tuumaiset monitoiminäytöt. Asianmukaiset jumputukset kuullaan bluetooth-yhteydellä aidon Marshallin styrkkarin vahvistuksella.Mitkä ulkoiset asiat sitten tekevät Manta GSe:stä 2020-luvun auton? Vain muutamat, mutta sitäkin erikoisemmat yksityiskohdat. Sähköauton maskin ei tarvitse läpäistä ilmaa, joten sen varalle voi keksiä vaikka mitä hauskaa. Opel on keksinyt tehdä siitä lavean led-näytön, eli jatkanut Vizor-tyyliä Pixel-Vizoriksi. Pikseleillä on tarkoitus tuottaa ajovalot, päivävalot sekä blitz-logo maskiin. Näyttöön ilmestyy näiden lisäksi kuvioita ja tekstejä, jotka paljastavat kanssaliikkujille asioita auton sisimmästä. Myös takavaloissa luotetaan led-tekniikan suomiin taiteellisiin vapauksiin. Manta GSe:n alla pyörivät Ronalin valmistamat 17-tuumaiset erikoisvanteet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMutta mitä ihmettä vaihdekeppi tekee sähköautossa?Ilmeisesti hyvin pitkälti sitä samaa kuin polttomoottoriautossakin. Manta GSe:ssä on esikuvansa tavoin nelivaihteinen manuaalilaatikko, jota hämmennetään luonnollisesti vaihdekepillä. Mikäli liikkeelle lähtee nelospykälällä, ottaa Manta vaihteenvaihdon omiin käsiinsä. Jää kovasti askarruttamaan, miltä käsivaihteistolla varustettu täyssähköauto käytännössä tuntuu, vai tuntuuko yhtään sen erikoisemmalta.Voimanlähteenä Manta GSe:ssä on 31-kilowattituntisen akuston ryydittämä 108-kilowattinen sähkömoottori. 255 newtonmetrin huippuvääntö on sähkömoottorille ominaisesti käytössä jo heti kättelyssä. Auto on totta kai takavetoinen. Voimalinjan muista suorituskykylukemista valmistaja paljastaa toimintamatkan, 200 kilometriä. 9 kilowatin sisäinen latauslaite täyttää akun parhaimmillaan noin neljässä tunnissa. Ajossa hyödynnetään myös jarrutusenergian talteenottoa.Manta GSe ElektroMOD:illa on varmasti jo sankoin joukoin ostajaehdokkaita jonossa. Silti on kerrottava, että kyseessä on toistaiseksi vain konseptimalli. Opel on kuitenkin lähteiden mukaan vakavasti harkitsemassa mallin ottamista tuotanto-ohjelmaan, muodossa tai toisessa.Lähde ja kuvat: Opel Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää